.
I dessa tider är en jordkällare en stor tillgång.
Vi hade en sån när jag växte upp och även vid det förra huset.

Perfekt att ha grönsaker, saft, konserverat och annat i.

Tyvärr är det rätt dyrt att även bygga en sån själv. Har lämplig mark / sluttning.

Några alternativa förslag?
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Gräv ett hål i önskad storlek, klä insida/botten med betongplattor, lägg på ett betonglock. Desto djupare desto kallare. (y) Gör det iallafall så stort att det får plats 2 backar öl. =)
 
Bra förslag, men du missade potatisen och lite annat.

Nästa.
 
Facebook-gruppen Jordkällaren vänner med ~33 000 medlemmar kanske har nån input?
 
Jo, då. Jag har en plan...
Oavsett så höjer en jordkällare värdet på fastigheten.
Och det skulle kännas riktigt bra, nu när jag
s a s rår mig själv som arbetsbefriad.
 
Vi hade också jordkällare då jag växte upp - så bra, och användes flitigt.

Man kan köpa färdiga "kassetter". Sök på "jordkällare" - "färdig insats" till exempel.

Här är ett exempel:

http://www.jordkallare.se/

Berätta gärna hur det går! Även jag vill ha en jordkällare närmaste året.

Trevlig helg!

H Hybro skrev:
.
I dessa tider är en jordkällare en stor tillgång.
Vi hade en sån när jag växte upp och även vid det förra huset.

Perfekt att ha grönsaker, saft, konserverat och annat i.

Tyvärr är det rätt dyrt att även bygga en sån själv. Har lämplig mark / sluttning.

Några alternativa förslag?
 
Bannat FB.
 
Tänkte fixa allt själv, bara för att fördriva tiden, när jag inte pysslar med annat.

Vad tror Ni... Räcker 20 000 kr?
 
När du nu har en lämplig (söder?)sluttning är det väl bara att börja gräva (eller spränga, om så är)!

Det går ju knappt att klara sig utan källare, så jag förstår att du är sugen.
 
Grävde i oktober en djup grav för hand åt hunden, några meter från där ev källare kan bli placerad.

Nu överlevde hunden... En tid till.

Så lämplig plats finns, med öppning åt väst.
 
Redigerat:
Har du tid och jorden är lättgrävd så går det att gräva för hand. I mjukt material klarar en frisk och stark människa kring 3-6 kubik om dagen utan att slita ut kroppen. Gamla tiders rallare och skyffelkarlar klarade över 10 kubik om dagen men de slet ut sig i förtid.
Det är bara att börja gräva.

Sedan då du har en grop kan du antingen spika betongformar och gjuta eller gjuta sula och mura väggar av leca. Att forma och gjuta lönar sig om du har gratis formvirke från någon rivning eller något viaduktbygge. Annars blir det billigare att mura.
Sedan spikar du en valvform som du stämpar med runda pappersvesklabbar ur skogen och så armerar du och gjuter valvet.

Vill du ha det riktigt billigt i väldränerad jord går det att bygga väggarna som kallmur av natursten. Så byggde folk jordkällare förr. Arbetsdrygt men fullt möjligt.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Men visst ska golvet ha en typ 1m2 frilagt yta i golvet. Typ hål med jord, för att fukt ska ta sig in?
 
Det är önskvärt med en norrsluttning.
 
H Hybro skrev:
Men visst ska golvet ha en typ 1m2 frilagt yta i golvet. Typ hål med jord, för att fukt ska ta sig in?
Vill du bygga billigt så gjuter du inget golv. Det brukar gå att få tag på restpartier av trädgårdsplattor och marksten eller ibland rentav gammal nubbsten billigt och sådant kan du rada in som golv.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.