Claes Sörmland
useless useless skrev:
Fast det är väl det vi redan har i praktiken eftersom man får avvika lagom mycket från bygglovet (om man inte frågar)? Skillnaden är bara att kommunen godkänner det i efterhand som en mindre avvikelse.
Om du avviker från bygglovet så har du genomfört åtgärden utan bygglov. Kommer kommunen på det i efterhand så får du betala en byggsanktionsavgift som straff och kan söka bygglov i efterhand för åtgärden. Kan det ges bygglov för den olovliga åtgärden så får du vanligen det i efterhand.

Mindre avvikelse finns inte som term längre i PBL men en liten avvikelse från detaljplanen kan godkännas vid en bygglovsprövning om den inte strider mot planens syfte.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om du avviker från bygglovet så har du genomfört åtgärden utan bygglov. Kommer kommunen på det i efterhand så får du betala en byggsanktionsavgift som straff och kan söka bygglov i efterhand för åtgärden. Kan det ges bygglov för den olovliga åtgärden så får du vanligen det i efterhand.

Mindre avvikelse finns inte som term längre i PBL men en liten avvikelse från detaljplanen kan godkännas vid en bygglovsprövning om den inte strider mot planens syfte.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om du avviker från bygglovet så har du genomfört åtgärden utan bygglov. Kommer kommunen på det i efterhand så får du betala en byggsanktionsavgift som straff och kan söka bygglov i efterhand för åtgärden. Kan det ges bygglov för den olovliga åtgärden så får du vanligen det i efterhand.

Mindre avvikelse finns inte som term längre i PBL men en liten avvikelse från detaljplanen kan godkännas vid en bygglovsprövning om den inte strider mot planens sy
Tack, då vet jag hur landet ligger. Byggaren föreslår även att väggen mellan ett sovrum och badrum flyttas ca 10 cm, så att badrummet blir något större (Badrummet uppfyller redan nu kraven för tuillgänglighet och sovrummet blir 9,1 m2 efter en ev minskning). Då ska jag naturligtvis även ta in det i en ny ansökan. Skulle även en sådan ändring rendera i en sanktionsavgift om den sker utan att jag anger den i en ny bygglovansökan?
 
Att flytta, ta bort eller lägga till en icke-bärande innervägg kräver väl varken bygglov eller bygganmälan, så...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Dilato skrev:
Att flytta, ta bort eller lägga till en icke-bärande innervägg kräver väl varken bygglov eller bygganmälan, så...
Men det gäller ju bara på ett redan uppfört hus, d v s efter att slutbesked har getts och byggnaden har tagits i bruk.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Mäter då och då in hus för lägeskontroller och småhus byggda utan konstant utsättning diffar rätt ofta på ett par cm. Det är tydligen svårt att mäta rätt eller så fuskas det… ett par cm brukar inte vara ett problem. Oftast är det viktigaste att måtten mot närmaste fastighetsgräns eller mot prickmark har följts.

Men nu har du som redan påpekats kanske redan väckt kommunen i frågan.
 
Eftersom 4 cm väl normalt går som byggfel och hanteras i samband med slutbeviset. Så skulle jag nog vara tydlig mot kommunen att vi backar och följer det givna bygglovet. Men sedan iallafall bygger de där extra 4cm (om det nu verkligen är någon nytta med det). Blir det påkommet så har det skett ett "misstag" med ritningsversioner på byggplatsen. Och så får det hanteras som ett byggfel, som normalt inte ger några problem.

Problemet tror jag är om man med uppsåt bryter även liiite mot ett givet bygglov.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
O
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja det är så stelt. 10 kap. 2 § PBL ger detta eftersom den stipulerar "Om annat inte särskilt anges i denna lag eller i föreskrifter som meddelats med stöd av lagen, ska en åtgärd som avser ett byggnadsverk, en tomt eller en allmän plats genomföras så att åtgärden inte strider mot 1. det lov som har getts för åtgärden"

Boverket förtydligar hur detta ska tolkas:

"Exempelvis får inte byggnadens läge på tomten eller dess höjdläge ändras. De på ritningarna angivna markhöjderna ska följas. Utformningen får inte heller ändras, exempelvis får inte fasad- eller takmaterial, fönster- eller dörrsättning eller kulör bytas

Om byggherren vill ändra en åtgärd under byggtiden så att den inte följer det givna lovet krävs ett nytt lov för hela åtgärden. Om någon exempelvis har sökt ett bygglov för nybyggnad av garage och denne vill ändra garagets läge på tomten, måste ett nytt bygglov för nybyggnad av garage sökas. Det finns inga möjligheter att besluta om ändring av lov."

[länk]

Egentligen är det inte så konstigt, annars skulle vi behöva införa ungefärliga bygglov. Tolkningsmöjligheterna skulle bli oändliga.

Det finns väl i och för sig domar där man gjort bedömningen att X och Y ändringar kunnat gjorts inom ramen för beviljat lov. Så det är ju, såvitt jag tolkat det, inte så att man behöver följa lovet till 100%. Ska försöka rota fram de domar jag sett tidigare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
O oxöga skrev:
Det finns väl i och för sig domar där man gjort bedömningen att X och Y ändringar kunnat gjorts inom ramen för beviljat lov. Så det är ju, såvitt jag tolkat det, inte så att man behöver följa lovet till 100%. Ska försöka rota fram de domar jag sett tidigare.
Klart det finns visst svängrum, någonstans måste ju gränsen dras mellan vad som ligger inom mätfel o s v. Men läs Boverket de redogör för gällande rätt och tar i sina texter hänsyn till praxis, d v s domar från HD och MÖD.

I grund och botten ska bygglovet följas. Sen finns ju mer flexibilitet gällande alla de detaljer som ligger utanför bygglovet. De tekniska detaljerna är ju t ex en del som lämnas in för att få startbesked. Här finns stor flexibilitet.

Ovanpå detta så är det många byggnadsnämnder i landet och en hel del av dem bryter nog systematiskt mot PBL. Och när deras tjänstemän bryter mot lagen så kan det ju ibland gynna en som enskild. Och man lär s a s inte överklaga när man får som man vill, olagligt eller ej. Även olagliga beslut vinner laga kraft.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Klart det finns visst svängrum, någonstans måste ju gränsen dras mellan vad som ligger inom mätfel o s v.
Det är därför man aldrig ska ange mått i mm på ritningarna. Meter med en decimal så har man ett svängrum på +/- 5 cm och TS eventuella problem hade varit en ickefråga.
 
40mm. Det gäller att knutbrädorna blivit försenade till efter ev kontrollmätning.
 
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Det är därför man aldrig ska ange mått i mm på ritningarna. Meter med en decimal så har man ett svängrum på +/- 5 cm och TS eventuella problem hade varit en ickefråga.
Är det sakkunnigt upprättade ritningar? De ska ju följa standard för en kommunens tjänstemän inte ska reagera. Tiden med bygglov utifrån servettskisser är nog förbi.
 
Vart finns den standarden att läsa?

Alltså inte för att jag misstror dig. Jag är bara nyfiken.
Jag har själv sökt bygglov med egna ritningar och aldrig reflekterat över att dom måste följa en viss standard. Det är i och för sig inga servetter, utan prydliga ritningar gjorda på datorn, så en viss kvalitet uppnås iallafall.
 
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Vart finns den standarden att läsa?

Alltså inte för att jag misstror dig. Jag är bara nyfiken.
Jag har själv sökt bygglov med egna ritningar och aldrig reflekterat över att dom måste följa en viss standard. Det är i och för sig inga servetter, utan prydliga ritningar gjorda på datorn, så en viss kvalitet uppnås iallafall.
Vi kan börja med lagrummet. 9 kap 21 § PBL anger: "En ansökan om lov eller förhandsbesked ska vara skriftlig och innehålla de ritningar, beskrivningar och andra uppgifter som behövs för prövningen."

Det är upp till byggnadsnämnden att bedöma detta. Det finns dessutom mer detaljerade uppgifter i 6 kap. 8 a § PBF, ett exempel är "byggnadsverkets utformning och omfattning".

Men det anges inte i lagtexten hur ritningar ska vara utformade annat än att det ska gå att bedöma ett antal egenskaper som t ex nämnda byggnadsverkets utformning och omfattning.

Resten av detaljkraven hittas nog på lokalt i "policydokument" (jag ryser!) hos respektive byggnadsnämnd (bygglovsavdelning).

Boverket skriver:

"För att underlätta handläggningen av ett ärende och för att ärendet ska få en säker prövning är det viktigt att handlingarna är korrekta och tydliga. Detta är särskilt viktigt i de fall då grannar eller andra sakägare får lämna synpunkter på ansökan."

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ndlaggning/ansokan-om-lov-och-forhandsbesked/
 
Claes Sörmland
Ser man på, någon har orkat bråka och överklagat hela vägen till MÖD om frånvaro av måttsatta dörrpassager i bygglovsansökans ritningar:

https://lagen.nu/dom/mod/2015:39


Här har alltså den sökande uppgivit att dörrarna ska ha en viss bredd men i ritningen ritat in en smalare bredd (som inte var måttsatt). MÖD löser frågan genom att mäta i ritningen och konstaterar att dörrarna är för smala för kraven på byggnaden trots att den sökande vid sidan av har angett att dörrarna ska vara bredare:'

Svensk text om bygglovsritningar som saknar måttangivelser och behöver kompletteras för utformningskrav.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Ledsen
pmd och 1 till
  • Laddar…
Finns det något annat land som är så svårt anala med byggande som här i norden? Och detta i kombination med alla dessa småpåvar som inte kan avsättas med annat än att de tas för grovt brott gör ju att man undrar om det är tänkt att det ska vara ett straff att äga hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.