Ska gjuta in golvvärmerör i ett badrum på övervåningen. Velar lite mellan att flyta in allt direkt, eller att ta det i två steg med betong+flyt.
Fördelen med att flyta allt är den korta torktiden. Fördelen med betong+flyt är priset och att jag kan göra gjutningen av betongen själv nu och fortsätta med andra jobb i badrummet och sedan anlita någon att göra fallet.
Har 16 mm slang och ska lägga 12 mm kalkstensgolv. Enligt LK ska slangen ha minst 30 mm betongkaka över sig för rätt värmespridning. Jag räknar dock in kalkstensplattorna i detta, så jag tänker att man borde kunna gjuta 35 mm betong + flyta ett fall.
Någon som har koll på hur länge det skulle behöva torka innan man kan flyta fall och sätta tätskikt om man gjuter en 35 mm betongkaka på befintligt betongbjälklag?
 
Köper du en slipsats behöver du inte spekulera kring uttorkning och ev krympning utan det står på påsen för sådana scenarior hur länge (typiskt enstaka dagar) du måste vänta
 
Vi normal rumstemp med dörren öppen skull jag vänta minst 14 dagar efter ingjutning av GV , en viss fukt/väta kommer att gå ner i den undre betongen och det kan ta lite tid för att vandra upp i himlen. Sen det med tätskikt så ska det vara riktigt torrt för att skiktet ska fastna, samt att inte stänga in fukt/väta som kan göra att tätskiktet kan släppa från underlaget.
 
J jonaserik skrev:
Vi normal rumstemp med dörren öppen skull jag vänta minst 14 dagar efter ingjutning av GV , en viss fukt/väta kommer att gå ner i den undre betongen och det kan ta lite tid för att vandra upp i himlen. Sen det med tätskikt så ska det vara riktigt torrt för att skiktet ska fastna, samt att inte stänga in fukt/väta som kan göra att tätskiktet kan släppa från underlaget.
Jag kommer nog inte hinna påbörja något arbete med flytspackel och tätskikt förrän tidigast två månader efter gjutning, så då känns det som att jag har lite marginal då.
 
Hur mycket är totala höjden över golvbrunnen? Det drar snabbt iväg i höjder om badrummet är lite större och det skall vara fall ut från väggar osv.
 
A atomlab skrev:
Hur mycket är totala höjden över golvbrunnen? Det drar snabbt iväg i höjder om badrummet är lite större och det skall vara fall ut från väggar osv.
Ska ha en hörngolvbrunn och tänkte ha ett fall på 10 mm/m rakt av genom hela badrummet, så högsta punkten efter flytspackling kommer vara 30 mm över golvbrunnens nivå. Eller missförstod jag din fråga nu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.