Hej, jag bor i ett gammalt vattentorn ombyggt först 1916 till nödbostäder i all hast under tre månader. 1982 moderniserades huset och fick kök och badrum. Sedan dess har inget speciellt gjorts förutom nya fönster häromåret.
För några år sedan flyttade en 60 årig kvinna in över mig. Hon har konstintresse, målar och pysslar, har både hund och katt. Hon verkar använda sprayer och starka lösningsmedel men förnekar det vid fråga. Husvärden har rent allmänt lagt info i våra lådor med uppmaning att tänka på spridningsrisk av lukter och dofter i ett gammalt hus.
Jag undrar, hur kan jag med hjälp av yrkesman , som ska komma hit, stoppa luftvägar. Jag har själv hittat en öppet hål där lufttrumman går ut i väggen Jag stoppade in ett halvt lakan och tejpade över så länge. Det hjälpte något men inte helt. Hennes starka parfym dyker plötsligt upp. Det är som att bo tillsammans med henne, hunddiarre, kattspray, konstnärliga lukter.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
  • Haha
tobbe9012 och 11 till
  • Laddar…
Fy, det är ju värre än störande ljud
 
Är hon konstnär i olja så använder hon lösningsmedel. Terpentin blev min första spontana tanke, tror de har det till penslarna. Brinner nog bra oavsett vad hon använder.
Så frågan är kanske mängden brandfarlig vätska hon förvarar i bostaden, om du ska bli av med det problemet.

Vet inte vilka medel de föredrar idag, är inte så uppdaterad på måleri ftf.

Edit: man får tydligen ha mycket. Totalt 10 l men förslutet. Hon har väl penslar som står i öppna burkar. Får man ha målarateljé i hyresbostad föresten?
https://rib.msb.se/filer/pdf/25569.pdf
 
Redigerat:
  • Gilla
leffeisala
  • Laddar…
Ni har säkert fel ventilation eller knappt någon alls i Lgh/huset. Finns det vägg/fönsterventiler och fläktar?
 
  • Gilla
orienterarn och 2 till
  • Laddar…
Päivi Miettinen kanske är din granne?
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Har du friskluftsventiler på yttervägg?

Foga alla lister/springor längs väggar.

Köp en luftrenare, gör skillnad får fart på luften och tar bort damm och lukt. Köp en ozongenerator eller vad det heter. Ioförsig mest din granne som skulle behöva köra med en sådan.
 
  • Gilla
Aaman
  • Laddar…
Igen Igen skrev:
Är hon konstnär i olja så använder hon lösningsmedel. Terpentin blev min första spontana tanke, tror de har det till penslarna. Brinner nog bra oavsett vad hon använder.
Så frågan är kanske mängden brandfarlig vätska hon förvarar i bostaden, om du ska bli av med det problemet.

Vet inte vilka medel de föredrar idag, är inte så uppdaterad på måleri ftf.

Edit: man får tydligen ha mycket. Totalt 10 l men förslutet. Hon har väl penslar som står i öppna burkar. Får man ha målarateljé i hyresbostad föresten?
[länk]
Hej och tack för svar. Tack för broschyr.
Jag tror inte det är målaratelje som sådan, utan mer pysselhörna inför julbasarer och sommarutställningar mera. Men lukterna varierar, Allt från kattspray, till ammoniaklukt från kattsand, till typ propplösande, stickande lukt.
 
  • Ledsen
Igen
  • Laddar…
S jkswe87 skrev:
Har du friskluftsventiler på yttervägg?

Foga alla lister/springor längs väggar.

Köp en luftrenare, gör skillnad får fart på luften och tar bort damm och lukt. Köp en ozongenerator eller vad det heter. Ioförsig mest din granne som skulle behöva köra med en sådan.
Hej och tack för svar.
Det finns luftventilreglage överst på två fönster i stora rummet, annars bara fläkten i köket som drar ut luften. Jag brukar ha den gående dygnet runt med en tändsticka i reglaget så den inte stannar. (53kvm/stor etta)
Tack, ska be killen att foga lister/springor.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ni har säkert fel ventilation eller knappt någon alls i Lgh/huset. Finns det vägg/fönsterventiler och fläktar?
Hej och tack för svar. Det finns två luftreglage i storarummets två fönster, fläkten i köket och en utventil i badrummet. (Stor enochenhalva,53kvm) Jag har ofta köksfläkten på hela dygnet runt för att cirkulation samt/eller köksfönstret på glänt även mitt i vintern.
 
Vad är det för "lufttrumma" du pratar om är de köksfläktens eller badrumets? Frånluft ska ja inte läcka in i ditt framföralt om du bor under, ska ju vara ett undertruck så luften sugs ut.

Antingen via en fläkt eller via självdrag, ni borde ju kunna ha ha ett sjududrandes självdrag med vattentorn...

Men är de självdrag i tex badrum och du har köksfläkten igång ständigt så stör ju du självdraget och du kan dra in luft ifrån åtäteter. För att undvika luft kommer in ska man ha övertryck i bostaden, du ska alltså trycka in luft.
Oftast Inte att rekomendera iom det inte är optimalt för byggnaden..
 
  • Gilla
Gooli
  • Laddar…
Kolla upp så inte grannens köksfläkt trycker in luft i din lgh. Be hyresvärden om en ovk besikning tex.
 
  • Gilla
Aaman
  • Laddar…
boihus123 boihus123 skrev:
Vad är det för "lufttrumma" du pratar om är de köksfläktens eller badrumets? Frånluft ska ja inte läcka in i ditt framföralt om du bor under, ska ju vara ett undertruck så luften sugs ut.

Antingen via en fläkt eller via självdrag, ni borde ju kunna ha ha ett sjududrandes självdrag med vattentorn...

Men är de självdrag i tex badrum och du har köksfläkten igång ständigt så stör ju du självdraget och du kan dra in luft ifrån åtäteter. För att undvika luft kommer in ska man ha övertryck i bostaden, du ska alltså trycka in luft.
Oftast Inte att rekomendera iom det inte är optimalt för byggnaden..
Hej och tack för svar.
Från fläkten i köket går det ett rör upp och ut i väggen. När jag ställde mig på en stege och tittade ovanför köksskåpen för att se hur det såg ut där röret går ut, var det öppet med ca 10 cm runt röret ut i en hålighet, som ett utrymme bakom väggen. Från det hålrummet strömmade det in kall luft, lika kall som om den kom från ett fönster utifrån. Jag tänkte att genom detta hålrum kanske lägenheterna står i förbindelse med varandra och tryckte in ett lakan så länge.
I badrummet drar det luft ut ganska starkt genom ventilen där men ändå får jag lukt av "toalett" mm in där.

Att ha fläkten på är den enda lösning jag testat fram för att kunna sova ibland. Då försvinner lukt. Ren trial and error taktik.
 
S jkswe87 skrev:
Kolla upp så inte grannens köksfläkt trycker in luft i din lgh. Be hyresvärden om en ovk besikning tex.
Tack för svar. Undrar om det är det de gör då och då? Ska fråga dock igen.
 
[QUOTE="Köp en ozongenerator eller vad det heter. Ioförsig mest din granne som skulle behöva köra med en sådan.[/QUOTE] ska inte vara i ozon medan används... lite hälsoskadligt ^^
 
  • Gilla
jonasponas73
  • Laddar…
I IngvorSabina skrev:
Hej och tack för svar. Det finns två luftreglage i storarummets två fönster, fläkten i köket och en utventil i badrummet. (Stor enochenhalva,53kvm) Jag har ofta köksfläkten på hela dygnet runt för att cirkulation samt/eller köksfönstret på glänt även mitt i vintern.
Det är inte säkert att luftreglagen på fönstren drar in uteluft.
De kanske inte har förbindelse hela vägen genom konstruktionen och ut till ”friska luften”.
Då drar de in luft från själva konstruktionen, mellan fönsterrutorna, istället. Det är vanligt, men inte maximala friskluftsventiler i så fall. Prova att ha fönstret lite öppet istället. Man kan tejpa för de där som sitter horisontellt i fönsterkarmen eller vertikalt mellan fönstren.
Kanske du redan testat.

Djur ska inte lukta så mycket. Katterna kanske är okastrerade hanar som pinkat högt och lågt. Det stinker.
Undrar om det luktar utanför grannens dörr, eller om det bara är otätheter de tar sig in via. Och som någon skrev så kan folk installera fel sorts spisfläkt så de sabbar ventilationen i hela hus.

Och så kan det ju ligga döda möss och stinka om någon lagt ut medel de tvärdör av så de inte hinner ut…
Det här känns på flera sätt som en fråga för hyresvärden.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.