D
L lbgu skrev:
Själv tror jag inte det gör någon skillnad om vi i Sverige går över till 100% elbilar eller ej. Finns mycket andra större utsläpp som vi inte påverkar. Meningslös signalpolitik.
Sen har klimatet pendlat som en jojo genom historien. Så några grader hit eller dit gör inte så mycket. Mänskligheten har överlevt mycket värre problem och vi kommer att anpassa oss som vi anpassar oss till allt annat. För inte så länge sedan varnade klimatforskarna om att vi var på väg mot en ny istid, vad hände med den?
Ja du, tro är att inte veta, den goda nyheten är att det är lätt att läsa ifatt.
 
  • Gilla
jannebmw
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja du, tro är att inte veta, den goda nyheten är att det är lätt att läsa ifatt.
Tro är väl ett annat ord för religion och det passar ju bra i detta ämne ;)
 
D
L lbgu skrev:
Tro är väl ett annat ord för religion och det passar ju bra i detta ämne ;)
Jaha, du tror även det, jag är nästan avundsjuk på den kunskapsresan du har möjlighet att göra.
 
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Intressant. Nämn ett större problem som mänskligheten klarat av?
Tja under bronsåldern var det väl nästan medelhavsklimat i delar av det som nu är Sverige. Uppenbarligen klarade de av denna höjning av medeltemperaturen.
Havsnivåerna har också ändrats dramatiskt. T.ex. finns rester av mänskliga bosättningar i det som nu är Nordsjön, så stigande havsnivåer har vi ju klarat förr.
Så klarade bronsåldersmänniskorna sig ska väl vi också kunna göra det.
 
  • Haha
  • Gilla
Texan och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jaha, du tror även det, jag är nästan avundsjuk på den kunskapsresan du har möjlighet att göra.
Frågan är vad som är kunskap och vad som inte är det. Som jag skrev så är det inte så länge sedan klimatforskarna varnade för en istid som var på väg. Antagligen är det många av dessa forskare som bytt fot nu, vad säger att de inte kommer att byta fot igen.
Oavsett så tror jag inte det är ett jätteproblem om medeltemperaturen går upp någon grad eller två. Visst några ställen kommer att få ett sämre klimat, men andra ställen kommer att få ett bättre klimat. Det är ju inte precis så att vi har ett perfekt klimat just nu även om man lätt får det intrycket. Klimatet har alltid förändrat sig och kommer att fortsätta göra det. Personligen tror jag att det är mer skadligt med en hel generation (eller två) som växer upp itutade att vi går mot undergång, det kan inte vara nyttigt.
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Jo då, delar körs på motorväg. Samt även upp på ett rejält fjäll.
Läser du på så ser du vart man kört
Ja, men det blir inte jämförbara siffror med de som bara har kört på motorväg. Frågan var ju varför det norska testet avvek från "highway - cold weather range" som redovisades.
 
L lbgu skrev:
Tja under bronsåldern var det väl nästan medelhavsklimat i delar av det som nu är Sverige. Uppenbarligen klarade de av denna höjning av medeltemperaturen.
Havsnivåerna har också ändrats dramatiskt. T.ex. finns rester av mänskliga bosättningar i det som nu är Nordsjön, så stigande havsnivåer har vi ju klarat förr.
Så klarade bronsåldersmänniskorna sig ska väl vi också kunna göra det.
Frågan är ju vad de här "nån grad eller 2 hit eller dit" gör med vädersystemen... Och det faktum att vi är över 8 miljarder människor nu, jämfört med 3-400 miljoner då...
 
D
L lbgu skrev:
Frågan är vad som är kunskap och vad som inte är det. Som jag skrev så är det inte så länge sedan klimatforskarna varnade för en istid som var på väg. Antagligen är det många av dessa forskare som bytt fot nu, vad säger att de inte kommer att byta fot igen.
Oavsett så tror jag inte det är ett jätteproblem om medeltemperaturen går upp någon grad eller två. Visst några ställen kommer att få ett sämre klimat, men andra ställen kommer att få ett bättre klimat. Det är ju inte precis så att vi har ett perfekt klimat just nu även om man lätt får det intrycket. Klimatet har alltid förändrat sig och kommer att fortsätta göra det. Personligen tror jag att det är mer skadligt med en hel generation (eller två) som växer upp itutade att vi går mot undergång, det kan inte vara nyttigt.
Jag tror inte att någon har behövt byta någon fot sedan åtminstone 70-talet i denna frågan, snarare har det varit en enda lång rad av bekräftelser och minskande av osäkerhet i bedömningarna och, tyvärr får jag säga, så verkar vi följa glidbanan ganska exakt.
 
  • Gilla
Jova85 och 1 till
  • Laddar…
G
W witten skrev:
Längs min gata överskrids gränsvärdena för PM10, PM2,5 och kvävedioxid flera gånger per år. Förklara gärna för mig hur utfasning av förbränningmotorer inte skulle hjälpa mig.
Du kanske ska flytta? Mätningarna är lite luriga, ibland mäter man väldigt nära marken och de flesta andas högre upp och bor man utmed gatan är man oftast mycket högre, vägdamm, föroreringar från beläggningen, däckslitage osv är lika oavsett fordonets motor. NOx och många andra luftföroreningar härör naturligtvis bara från ICE.
 
J jocke31 skrev:
Ah, kul att höra om någon som har en Fiat! Vi har idag en MG ZS som andra elbil, men har redan börjat fundera så smått på vad nästa andrabil ska bli när privatleasingen av MG:n går ut nästa sommar.

Fästmön (som kör vår andrabil 90% av tiden) hade tidigare en 500X som både hon och jag gillade mycket. Kul, charmig och personlig. Och betydligt mer identitet än MG:n. Och egentligen behöver hon inte en SUV för att få plats med handväskan och shoppingpåsen. Så nästa bil (endast elbilar är aktuella) skulle mycket väl 500E kunna vara ett bra alternativ. Vi har inga hemmavarande barn heller, så vi behöver inte så mycket plats i baksäte osv. Dessutom så kör fästmön i princip bara lokalt och korta sträckor, så räckvidd är ingen issue. Du skrev att er Fiat har bra utrustning, har den backkamera och döda vinkel-varnare t ex? Och finns någon hyfsad app för att förvärma bilen vintertid?
Appen fungerar bra numera, den strulade just när vi köpt bilen pga att Fiat bytte generalagent i samma veva och Fiat centralt klarade inte riktigt av att reda ut det förrän den lokala agenturen fick ordning på sin kompetens, men nu fungerar den väldigt bra.

Just vår bil saknar backkamera då den kom innan man bestämt standardutrustningen hos Hedin bil. Men den ingår normalt sett. Jag misstänker att vi sparade runt 20kkr på just detta...

Döda-vinkelvarnare finns också, men då måste man ha lyx-paketet. Jag är dock inte så imponerad av dessa. Man kan ändå inte lita på dem. En blick över axeln är fortfarande det som gäller även om man har funktionen med varning för bilar i döda-vinkeln.
 
W witten skrev:
Längs min gata överskrids gränsvärdena för PM10, PM2,5 och kvävedioxid flera gånger per år. Förklara gärna för mig hur utfasning av förbränningmotorer inte skulle hjälpa mig.
Fast just när det gäller små partiklar som är skadliga så kommer ju de oftast från däckens friktion mot marken. Då elbilar är tyngre så riskerar mängden av dessa partiklar att öka så det är inte svart eller vitt precis.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Appen fungerar bra numera, den strulade just när vi köpt bilen pga att Fiat bytte generalagent i samma veva och Fiat centralt klarade inte riktigt av att reda ut det förrän den lokala agenturen fick ordning på sin kompetens, men nu fungerar den väldigt bra.

Just vår bil saknar backkamera då den kom innan man bestämt standardutrustningen hos Hedin bil. Men den ingår normalt sett. Jag misstänker att vi sparade runt 20kkr på just detta...

Döda-vinkelvarnare finns också, men då måste man ha lyx-paketet. Jag är dock inte så imponerad av dessa. Man kan ändå inte lita på dem. En blick över axeln är fortfarande det som gäller även om man har funktionen med varning för bilar i döda-vinkeln.
Ok, bra. Ja, man behöver förstås alltid kolla över axeln. Men jag tycker ändå att döda vinkelvarnare är en bra feature. Funkar mycket bra på min bil och helt OK på MG:n. Finns det backvarnare (inkommande bil från höger/vänster) när man står på en parkering?
Tycler ni värmen och AC:n funkar bra?
 
D djac skrev:
Jag tror inte att någon har behövt byta någon fot sedan åtminstone 70-talet i denna frågan, snarare har det varit en enda lång rad av bekräftelser och minskande av osäkerhet i bedömningarna och, tyvärr får jag säga, så verkar vi följa glidbanan ganska exakt.
Fast det är ändå intressant att klimatforskarna på 70-talet såg en kommande istid som det största hotet.
Det säger en del om att deras forskning inte är så exakt. Så klimatforskarna har inte särskilt bra förtroende när det gäller 'spådomar' om det framtida klimatet.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Fast just när det gäller små partiklar som är skadliga så kommer ju de oftast från däckens friktion mot marken. Då elbilar är tyngre så riskerar mängden av dessa partiklar att öka så det är inte svart eller vitt precis.
Ok nice då kan jag släppa hoppet alltså! Hur är det med kvävedioxiden då? Blir den också värre med elbilar?
 
J jocke31 skrev:
Ok, bra. Ja, man behöver förstås alltid kolla över axeln. Men jag tycker ändå att döda vinkelvarnare är en bra feature. Funkar mycket bra på min bil och helt OK på MG:n. Finns det backvarnare (inkommande bil från höger/vänster) när man står på en parkering?
Tycler ni värmen och AC:n funkar bra?
Värme och AC fungerar bra. Mycket bättre än i min Outlander.

Inkommande bil från höger och vänster har jag faktiskt inte tänkt på om det finns, jag har det på min Outlander och jag tror den har triggat en enda gång under de fem år jag ägt bilen. Så tyvärr, jag vet inte.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.