Hej alla!
Jag tänker framöver bygga större växthus i trä... (kallväxthus med glasfönster)
Bredden lär bli 4-5 meter.
Men ett så stort växthus smäller man ju bara inte upp hur som helst.
Skulle behöva veta lite om vilka dimensioner på reglarna och även om takstolar så att allt verkligen blir stadigt och säkert...
Helst skulle jag nog behöva få tag på en bra byggbeskrivning...(blir nog svårt).
Någon med erfarenhet?
 
Hej. Använd Forumets sökfunktion, så hittar Du en hel del om växthus. Några takstolar har man inte använt på den bredden hus du talar om, utan det är järn i långsidorna som gäller. Använd 100-120X50mm I-balk med avstånd ca 2.5-3 meter, uppe på dessa bultas/skruvas en lejd som tak och vägg spröjs ansluter till. Spröjsar kan du tillverka från tryckt regel 45X70mm.
IMG_0063.jpg
Här har växthuset blivit sprutkittat.
IMG_0060.jpg
 
saturnus skrev:
Hej. Använd Forumets sökfunktion, så hittar Du en hel del om växthus. Några takstolar har man inte använt på den bredden hus du talar om, utan det är järn i långsidorna som gäller. Använd 100-120X50mm I-balk med avstånd ca 2.5-3 meter, uppe på dessa bultas/skruvas en lejd som tak och vägg spröjs ansluter till. Spröjsar kan du tillverka från tryckt regel 45X70mm.
Järn i långsidorna ? Hur då ?

Sitter med 25 fönster 70x120 cm och skissar nämligen....

Det enda jag sett om man inte har en balk på tvären är att ha ett stålstag som drar ihop långsidorna istället - det är ju därför man har den platta balken/brädan i en takstol - för att inte väggen skall gå ut när taket trycker ner.
 
Hej Angelven, jo det är riktigt som Du säger, men jag talade om små växthus. Vad gäller järn i sidorna, så är dessa nedgjutna i mark, och går i väggen/grunden, innanför den färdiga glasväggen. Grunden/väggen var normalt 250mm bred, men den går även att mura upp med 190mm Leca. Då får du måtten, 70mm för spröjsen och 100-120 mm för balken, som då platsar i grunden/väggen. Om nu Ditt hus skall bli långt (över 5 meter) så får du lägga ett träd 70X70mm eller ett järn mellan järnen i sidorna, på mitten ett rundjärn (spole) som går upp i nocken. Rundjärnet skall vara gängat ca 50-100mm nedtill, för att kunns justera 70x70 träden eller järnet (dragare) så att dessa ligger på samma höjd. På mindre växthus är gaveln stark nog att hålla samman huset.
 
Ah - då är jag med.

Jag sitter och skissar på något som det du har på bilderna ungefär - 3.5 meter bred gavel som max, 8.5 meter lång ungefär, och då med hela långväggen mot norr i murad leca - alternativt gå ner till 2.8 m gavel och 6.10 i längd. Vad tror du om gavelstyrkan i ett dylikt ? Taket blir kanalplast, den med 50 mm kaneler tror jag (mest för att det står en stor ek och dräller grenar om sig, jag vill inte byta rutor varje år ;-) ). Jag tror jag kommer använda det du kallar för ett träd (70x70) mellan sidorna på kanske varannan takstol helt enkelt - men du menar det är praktiskt att få en koppling till nocken från den ?
 
Är järnen i sidorna regäla, I-balk eller U-balk som också användes, 50X100 eller 50X120mm. Sätter Du 3 sådana i sidan uppdelat på 8.5 meter, så bör det räcka för att väggen inte skall ge sig utåt. Men visst kan du även sätta dragare 70X70mm mellan väggarna och då med en spole upp i nocken. Spolen var ett rundjärn 10-12mm. borra hål genom dragaren i centrum, mutter och fyrkantsbricka här. Normalt var där också hål genom nocken med mutter på ovansidan nocken som fick sågas med ett hack till muttern, så att däckplankan kunde spikas på nocken utan att muttern tog i. Men du kan kanske svetsa på ett plattjärn på spolen, så du kan skruva denna underifrån i nocken. Däckplankan på mitt, är inte tidtypisk, min är till växthus med hel luft (genomgående luft) och då skruvades gångjärnen till luften i däckplankan. En vanlig däckplanka var tunnare. Om du skall odla eller ha plantor i växthuset, är det inte fel att spänna upp trådar (2-3mm) mellan sidorna, och låta dessa utgöra "dragare" mellan sidoväggarna.
 
..åså kan jag ju låta en trevlig druva klättra på dom - det låter som en bra lösning, och enkel, och den ger den där stora fria volymen under taket också.

Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.