Tjena! Bor i en lägenhet på ca. 56m² med ett tak som jag tycker varierar rätt mycket i höjd. Jag undrar vilken påverkan detta skulle kunna ha på rökens flöde mellan rummen och om det är något man borde tänka på när man placerar en eller flera brandvarnare? Tänker åtminstone att ett larm ska sitta i sovrummets tak pga. elektronik som laddas under nätterna.

Ritade en snabb och ungefärlig skiss på lägenhetens planlösning med nedsänkta områden i taket inhägnade med rött. Måtten representerar inte bredd eller djup, utan höjden till resten av taket på respektive sida om nedsänkningen. Från ingången i vänster hörn går en lång rak korridor till vardagsrummet och en kort parallell korridor under den mellan kök, sovrum och badrum.
Grundritning av en lägenhet med kök, vardagsrum, sovrum och måttangivelser på väggar i centimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kom gärna med förslag/resonemang kring placering och antal varnare.
 
En sovrummet så ni väcks vid brand,
en i köket, störst risk för brand där,
en i vardagsrummet när ni ändå håller på...
Och de skall vara (trådlöst) kopplade så alla larmar om någon löser ut.
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
En sovrummet så ni väcks vid brand,
en i köket, störst risk för brand där,
en i vardagsrummet när ni ändå håller på...
Och de skall vara (trådlöst) kopplade så alla larmar om någon löser ut.
Om man ska ha en i köket så får det inte vara öppet mot spisen, den kan nämligen larma pga vattenånga.
 
Förstår inte helt skissen, men man brukar säga att en brandvarnare per 60 m2 är ganska lagom. byggreglerna säger att den ska sitta i/direkt utanför varje sovrum och ovanför trappa om bostaden innehåller trappa.
skulle inte tycka att en rumsindelning och lite skillnad i takhöjder i en sådan liten lägenhet gör att man måste ha fler än 1 som borde sitta i hallen, men vill du känna dig lite mer säker tycker jag att en ska sitta i hallen (kopplar till alla rum) och en i sovrummet.
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
ingenmansland ingenmansland skrev:
Om man ska ha en i köket så får det inte vara öppet mot spisen, den kan nämligen larma pga vattenånga.
Det går ju även att välja en annan sorts brandvarnare i köket. Värme är väl en typ som brukar föreslås.
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
Med en brandvarnare i köket lär du få en hel del falsklarm vid matlagning.
Undvik att ha en vanlig optisk brandvarnare i köket skulle jag säga.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Brandvarnare är billiga så jag har gärna en för mycket. Det finns heller inte rum som inte är helt fria från risk i princip. Har både sett kök som tagit eld såväl som sovrum och hallar. Är man hemma är det dessutom tacksamt att få varningen innan röken hunnit sprida sig fram till den enda brandvarnaren man har. Framförallt om det är så man stänger någon dörr.

Men jag förstår inte skissen, så kan inte säga var jag hade satt dom i ditt fall.
 
  • Gilla
CKR
  • Laddar…
Man kan tycka det är överdrivet att ha flera brandvarnare i en lägenhet, men det kan var tvärtom. Det kan vara viktigt att vakna och komma ut ur lägenheten innan det blir för mycket rökutveckling/brand. Alternativa utrymningsvägar kanske inte finns utan man måste passera hallen till ytterdörren.

Några anektoter.
Ja, brandvarnare kan lösa ut falskt. Hade en sån i förrförra huset som satt i rummet intill. Tröttsamt. En dag satt jag vi datorn på andra våningen och kände det luktade bränt. Hittade en kastrull med förkolnad potatis på spisen. Hade nog gått att använda som grillkol. :p Frun hade inte märkt något två rum bort. Dörren till rummet med brandvarnaren var stängd.

I förra huset larmade en Verisure brandvarnare i köket 2 ggr, En av gång brinnande bakplåtspapper, andra något på spisen som rök. Inga falska larm.

Jag tycker inte man ska hoppa över brandvarnaren i köket, men den ska naturligtvis inte monteras för nära spisen.

3 rum 3 brandvarnare kan vara en bra ide. Tveksamt om hallen behöver en egen.

En enkel timerplugg till mobilladdaren kan också vara en bra ide. (Har det inte själv).
 
  • Gilla
tensiden och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.