Vi har en 3:e bil och funderar på ett garagetält. Söker upplysning och tips för bästa köp. Dela med dej av dina erfarenheter; bra & dåliga.
 
E
I Idyll skrev:
Vi har en 3:e bil och funderar på ett garagetält. Söker upplysning och tips för bästa köp. Dela med dej av dina erfarenheter; bra & dåliga.
Haft en billigare variant för mc och det fungerade ok. Höll ett par år. Minns inte var jag köpte det. Tänk på att borsta av om det blir snö.
 
  • Gilla
Idyll
  • Laddar…
Flesta budgettält verkar komma från mer eller mindre samma tillverkare. Största skillnaden brukar vara i tjockleken samt material på täckduken. Köpte själv ett 500g/m2 pvc-tält i höstas och det har klarat vintern utan problem än iaf.
 
  • Gilla
Idyll
  • Laddar…
dof dof skrev:
Flesta budgettält verkar komma från mer eller mindre samma tillverkare. Största skillnaden brukar vara i tjockleken samt material på täckduken. Köpte själv ett 500g/m2 pvc-tält i höstas och det har klarat vintern utan problem än iaf.
Tack! Har också förstått att det är PVC som gäller. Har du använt förankringslinor också? Varifrån köpte du ditt tält?
 
dof dof skrev:
Köpte själv ett 500g/m2 pvc-tält i höstas och det har klarat vintern utan problem än iaf.
Klarar det stormvindar, eller krävs det att man har koll på väderprognoserna?
 
Har endast använt spetten som följde med för att slå fast det i backen. Mitt står rätt skyddat så är inte speciellt orolig. Är rätt kraftig rörkonstruktion så om man vill går det nog rätt enkelt att spänna fast det med några band om man vill. Jag köpte där det var billigast för de krav jag hade , då var det outl1. Finns en del som har haft problem med dom, så ha det i åtanke om du ska beställa. Har personligen inte haft några problem med dom dock.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte ett DanCover i höstas, tror det är denna modellen: https://m.dancovershop.com/se/product/garagetlt-pro-33x6x24-m-pvc-grn.aspx
Storlek 3,3x6,0 meter, PVC-duk på 500 g/cm2 och ram av galvaniserade stålrör.
Hade lite flyt och hittade ett nytt och ouppackat på annons, dessutom i närområdet och till bra pris.
Känns rätt rejält i konstruktionen, bra duk och bra sömmar. Tänkte att taket skulle behöva borstas av då och då under vintern, men duken är ganska glatt så snön kasar ner av sig själv innan det blir några större mängder.
Mitt står relativt oskyddat på en grusplan och här blåser det ofta rejält under vintrarna. Följde med fyra fästen med åtta st. 50 cm långa jordspikar som säkert funkar bra i de flesta fall (beroende på underlag förstås).
Jag valde dock att säkra upp lite extra, just eftersom det står oskyddat och det brukar komma några rejäla stormar här under vintern.
Köpte fyra jordankare på Jula (https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/byggbeslag/jordankare/jordankare-019055/) och drog ner i varje hörn och sen drog jag spännband upp till överliggarna i ramen.
 
  • Gilla
Denny Ray och 2 till
  • Laddar…
Y yhtrgr4c5y563u4vy5ctrf skrev:
Jag köpte ett DanCover i höstas, tror det är denna modellen: [länk]
Storlek 3,3x6,0 meter, PVC-duk på 500 g/cm2 och ram av galvaniserade stålrör.
Hade lite flyt och hittade ett nytt och ouppackat på annons, dessutom i närområdet och till bra pris.
Känns rätt rejält i konstruktionen, bra duk och bra sömmar. Tänkte att taket skulle behöva borstas av då och då under vintern, men duken är ganska glatt så snön kasar ner av sig själv innan det blir några större mängder.
Mitt står relativt oskyddat på en grusplan och här blåser det ofta rejält under vintrarna. Följde med fyra fästen med åtta st. 50 cm långa jordspikar som säkert funkar bra i de flesta fall (beroende på underlag förstås).
Jag valde dock att säkra upp lite extra, just eftersom det står oskyddat och det brukar komma några rejäla stormar här under vintern.
Köpte fyra jordankare på Jula ([länk]) och drog ner i varje hörn och sen drog jag spännband upp till överliggarna i ramen.
Tack för ditt tips och utförliga beskrivning.
 
wildeside
  • Dancovers garanti gäller endast för normal användning av produkten enligt instruktionerna i din manual. Garantin täcker inte normalt slitage. Den täcker inte heller skador, defekter och slitage som orsakats av felaktig användning, bristande underhåll, missbruk, obehörig modifiering eller exponering för dåligt väder.
Man kan bli lite fundersam om garanti från Dancover överhuvudtaget kommer att täcka något vid eventuella problem.
Tältet behöver man när det är dåligt väder, jag har iaf ingen användning av ett tält en vindstilla sommardag.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
  • Dancovers garanti gäller endast för normal användning av produkten enligt instruktionerna i din manual. Garantin täcker inte normalt slitage. Den täcker inte heller skador, defekter och slitage som orsakats av felaktig användning, bristande underhåll, missbruk, obehörig modifiering eller exponering för dåligt väder.
Man kan bli lite fundersam om garanti från Dancover överhuvudtaget kommer att täcka något vid eventuella problem.
Tältet behöver man när det är dåligt väder, jag har iaf ingen användning av ett tält en vindstilla sommardag.
Mycket intressant! Vad som är "dåligt väder" är ju verkligen en definitionsfråga. Är ösregn dåligt väder? Ja, det skulle nog de flesta hålla med om, men vart drar man gränsen vid en eventuell tvist?
Kollade runt lite på hemsidan nu och DanCover säljer flera olika "Safety-pack" som tillbehör med formuleringen "För extra stormskydd" där det bland annat ingår "stormlinor".
Och formulerar man sig på det sättet skulle konsumentombudsmannen nog anse att en kund kan ledas att anta att tältet ska klara just "storm", vilket enligt den svenska meteorologiska definitionen innebär ihållande genomsnittlig vindhastighet mellan 24,5 och 28,4 m/s.
Men vem vet? :D
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Y yhtrgr4c5y563u4vy5ctrf skrev:
Mycket intressant! Vad som är "dåligt väder" är ju verkligen en definitionsfråga. Är ösregn dåligt väder? Ja, det skulle nog de flesta hålla med om, men vart drar man gränsen vid en eventuell tvist?
Kollade runt lite på hemsidan nu och DanCover säljer flera olika "Safety-pack" som tillbehör med formuleringen "För extra stormskydd" där det bland annat ingår "stormlinor".
Och formulerar man sig på det sättet skulle konsumentombudsmannen nog anse att en kund kan ledas att anta att tältet ska klara just "storm", vilket enligt den svenska meteorologiska definitionen innebär ihållande genomsnittlig vindhastighet mellan 24,5 och 28,4 m/s.
Men vem vet? :D
Påminner om Apple som åtminstone tidigare hade någon skrivning om att mobilen inte fick utsättas för minusgrader. Man kan tycka att en sådan mobil inte borde få säljas över någon viss breddgrad.
Företag som har sådana skrivningar gör det nog inte omedvetet. Perfekt ifall man inte vill godkänna reklamationer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.