Bygger nätbolaget om nätet på deras eget initiativ då ska du förmodligen inte betala någonting.
Mycket konstigt om annat föreslås.
Tacka och ta emot om de bjuder. Du får förmodligen två bra mätplatser som då uppfyller kraven för eventuella solceller mm
Mätplatserna är dina så de bjuder på material som du har underhållsansvar på.
och det blir inte några mer kostnader än du har idagsläget (du har redan två abonnemang)

Tips ring och fråga om du får två skåp? Du ska enligt de ha två anslutningspunkter....
Fråga även om det medför några kostnader.
Annars säger du att du inte vill ha någon förändring.
 
P
H HSP skrev:
Bygger nätbolaget om nätet på deras eget initiativ då ska du förmodligen inte betala någonting.
Mycket konstigt om annat föreslås.
Tacka och ta emot om de bjuder. Du får förmodligen två bra mätplatser som då uppfyller kraven för eventuella solceller mm
Mätplatserna är dina så de bjuder på material som du har underhållsansvar på.
och det blir inte några mer kostnader än du har idagsläget (du har redan två abonnemang)
De bygger inte om nätet. Bara dags för byte av elmätare. Både markskåp och fasadskåp kostar om man vill ha det
 
E
P pingü skrev:
De bygger inte om nätet. Bara dags för byte av elmätare. Både markskåp och fasadskåp kostar om man vill ha det
Detta brukar vara standard, mätarbytet eller ej. Kolla med nätbolaget vad som gäller, om så är fallet kan du flytta ut mätaren när som.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Då kan du säga att du vill ha det som det är idag = allt oförändrat.

Vet att en del nätbolag bjuder på en hel del vid mätarutflyttning från inomhus till utomhus då de ser en egen vinning i detta.
 
Det är den lagen som tillåter att man får dela exempelvis el från solceller med "grannen".
men lagen upphäver inte kravet på att "grannen" ska ha egen anslutning till elnätet.
Och så länge båda har egen anslutning till elnätet så får man "dela" el i ett eget avgränsat nät.
Men lagen är ännu inte prövad rättsligt och den ger utrymmen för tolkning. så än är det inte riktigt klart hur den ska tolkas.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
H HSP skrev:
Det är den lagen som tillåter att man får dela exempelvis el från solceller med "grannen".
men lagen upphäver inte kravet på att "grannen" ska ha egen anslutning till elnätet.
Och så länge båda har egen anslutning till elnätet så får man "dela" el i ett eget avgränsat nät.
Men lagen är ännu inte prövad rättsligt och den ger utrymmen för tolkning. så än är det inte riktigt klart hur den ska tolkas.
Tolkningsutrymmet är stort tycker jag.
 
E
M Mercruiser skrev:
Tolkningsutrymmet är stort tycker jag.
Inte i detta fallet!
 
M Mercruiser skrev:
Tolkningsutrymmet är stort tycker jag.
Läser du lagen istället för tidningsartikeln så står det:

22 a § Ett internt nät får byggas och användas utan nätkoncession, om det
1. inom ett avgränsat område dras
a) mellan flera anläggningar för produktion av el


Jag tycker inte TS beskrivning tyder på att ena huset innehåller en elproduktionsanläggning...
 
E
useless useless skrev:
Läser du lagen istället för tidningsartikeln så står det:

22 a § Ett internt nät får byggas och användas utan nätkoncession, om det
1. inom ett avgränsat område dras
a) mellan flera anläggningar för produktion av el


Jag tycker inte TS beskrivning tyder på att ena huset innehåller en elproduktionsanläggning...
Det hjälper inte oavsett, ett bostadshus ska ha ett el abonnemang. Såvida det inte är undantaget, exempelvis jordbruksklassat.
 
P
E El-Löken66 skrev:
Det hjälper inte oavsett, ett bostadshus ska ha ett el abonnemang. Såvida det inte är undantaget, exempelvis jordbruksklassat.
E El-Löken66 skrev:
Det hjälper inte oavsett, ett bostadshus ska ha ett el abonnemang. Såvida det inte är undantaget, exempelvis jordbruksklassat.
Vet du vad anledningen till att varje bostadshus måste ha ett eget abonnemang är?
H HSP skrev:
Då kan du säga att du vill ha det som det är idag = allt oförändrat.

Vet att en del nätbolag bjuder på en hel del vid mätarutflyttning från inomhus till utomhus då de ser en egen vinning i detta.
Det var ett erbjudande de skickade ut så de kanske har bjudit till..
 
E
P pingü skrev:
Vet du vad anledningen till att varje bostadshus måste ha ett eget abonnemang är?

Det var ett erbjudande de skickade ut så de kanske har bjudit till..
Jag har försökt förklara bäst jag kan, en motfråga till dig kan vara varför vi ska stanna vid rött och köra vid grönt, det kunde ju lika bra vara tvärtom.

Men om @GK100 hade orkat pallra sig hit hade du säkert fått en fin förklaring, det är en kunnig gosse.
 
P
E El-Löken66 skrev:
Jag har försökt förklara bäst jag kan, en motfråga till dig kan vara varför vi ska stanna vid rött och köra vid grönt, det kunde ju lika bra vara tvärtom.

Men om @GK100 hade orkat pallra sig hit hade du säkert fått en fin förklaring, det är en kunnig gosse.
Ja man får känslan att det bara ska vara så. Jag förstår att det tydligen är så men vill gärna förstå varför det är så.
Det jag har önskemål är egentligen samma sak som idag bara att jag har en mätare istället för två. Jag skulle inte ändra några kablar. Husen har ju fortfarande en varsin anslutning till elnätet via kablarna.
Jag tror inte att regeln är gjord för att elnätsbolagen ska tjäna så mycket pengar som möjligt
 
Det står ju klart och tydligt i ellagen och "Förordning (2007:215) om undantag från kravet på nätkoncession enligt ellagen (1997:857)".


Ellagen säger:

"1 § En starkströmsledning får inte byggas eller användas utan tillstånd (nätkoncession)."

Dvs, allt är förbjudet förutom det som är undantaget i förordningen...


Unantaget i förordningen säger:

"6 § Ett internt nät, på vilket el överförs till anläggningar och byggnader som inte är avsedda som bostadshus och som ligger i omedelbar närhet till ett bostadshus, får byggas och användas utan nätkoncession."

Eftersom du har två bostadshus så får du inte överföra el till båda från en och samma anslutningspunkt.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Det står ju klart och tydligt i Förordning (2007:215) om undantag från kravet på nätkoncession enligt ellagen (1997:857).

Allt är förbjudet förutom det som är undantaget...

"6 § Ett internt nät, på vilket el överförs till anläggningar och byggnader som inte är avsedda som bostadshus och som ligger i omedelbar närhet till ett bostadshus, får byggas och användas utan nätkoncession."

Eftersom du har två bostadshus så får du inte överföra el till båda från en och samma anslutningspunkt.
Jajamen. Det står tydligt där. Men inte riktigt varför utan det verkar ju bara vara så..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.