Bygger attefallshus på plintgrund och det är ett kallt hus, kommer inte vara någon värme i. Har ett dilemma.

1. Köra ångspärr på bjälklaget, skruva på golvspånskivor.

Eller

2. Köra utan ångspärr och limma och skruva golvspånskivor.

Vad bör jag välja och varför?
 
Ingen plast i kalla byggnader. Ever! I golvbjälklag brukar man aldrig använda plast, enbart i väggar och tak.
 
  • Gilla
aspr
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ingen plast i kalla byggnader. Ever! I golvbjälklag brukar man aldrig använda plast, enbart i väggar och tak.
Inte ens i väggarna/taket?
 
Nej. Är huset inte uppvärmt så riskerar du bara att fukt vandrar utifrån och in och därmed kondensear på plasten, inne i väggen.
 
A arkTecko skrev:
Nej. Är huset inte uppvärmt så riskerar du bara att fukt vandrar utifrån och in och därmed kondensear på plasten, inne i väggen.
Inte ens om jag ibland kommer ha ett oljeelement med sladd i uttaget?
 
aspr aspr skrev:
Inte ens om jag ibland kommer ha ett oljeelement med sladd i uttaget?
Du får definiera ordet "ibland", men nej, inte ens då.
 
Nej, det skulle inte jag. I alla fall inte så länge du inte har nån större fuktkälla som dusch eller matlagning.

(Men bygg så lufttätt du kan, utan plastskikt)
 
  • Gilla
Krokstrand och 1 till
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Du får definiera ordet "ibland", men nej, inte ens då.
Vid gäster, fem dagar om året typ :)
 
jag har plast i mitt garage utan värme det har funkat i 40 år
 
Plasten är till för att lösa problem med kondens när man har en långvarig temperaturskillnad inne/ute. Har man ingen långvarig temperaturskillnad så behövs inte heller plasten.

Jag skulle ha satt någon form av diffspärr även om planen just nu bara är att ha uppvärmt några dagar om året. Förutsättningarna kan ändras och då är det bra om man slipper bygga om huset.
 
  • Gilla
aspr
  • Laddar…
Tomture61
T tergo skrev:
jag har plast i mitt garage utan värme det har funkat i 40 år
Har du öppnat upp väggen och kollat , överallt :thinking:
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har du öppnat upp väggen och kollat , överallt :thinking:
jag bytade 3 gipsskivor på ytterväggen för 3-4 år sen och det så bra ut bakom gipsen
 
Tomture61
Man kan väll säga att Sverige är avlångt med många olika klimat , de som har saltstänk på fasaden till de med arktiskt klimat .
Plus alla byggnader är olika byggda / täta .
Den allmänna rekommendationen är dock att har man kallställt eller en temp under 16 gr så bör man ej använda diffspärr i klimatskalet , detta för att det kan vara kallare i byggnaden än det är utanför .
Ev fukt från utsidan kan då kondensera på diffplasten och i långa loppet orsaka rötskador i stommen + ev mögelskador .
 
  • Gilla
aspr
  • Laddar…
Tycker ni man ska tejpa skarvarna i osb-skivorna eftersom jag inte har ångspärr? Eller är det överkurs?
 
Tomture61
aspr aspr skrev:
Tycker ni man ska tejpa skarvarna i osb-skivorna eftersom jag inte har ångspärr? Eller är det överkurs?
Skippa det du .
 
  • Gilla
aspr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.