D
A AndersS skrev:
Du gör som jag och lägger på hastighetsmätarens felmarginal:oops:
Också något jag märkt med elbilen, felmarginalen är borta! :surprised:
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
De billigaste bilarna 2023 är alltså Fiat 500 och Nissan Leaf. För tio år sedan, 2013, var det Nissan Leaf, olika Fiat 500 konverteringar och trillingbilarna (Mitsubishi i-Miev, Peugeot iOn, Citroen C-Zero). Priserna då var ungefär detsamma som idag men bilarna har blivit bättre.
Enligt min fru så är Fiaten väldigt mycket bil för pengarna och jag är benägen att hålla med. Men vi fick tag i vår för 250kkr dock 6 mån begagnad. Den har dock väldigt mycket utrustning för de pengarna (demobil).

Det är gott om plats i framsätena om man inte har passagerare bak, men det är fortfarande acceptabelt med utrymme om man har passagerare i baksätet. Det går att åka fyra vuxna i bilen i några mil utan att någon sitter alltför dåligt.

30 mil klarar vi med råge om man inte kör mer än 90km/h på sommaren, mer än så om man kör i 70 km/h. Gasar man på och kör 120+ (vilket har hänt på motorväg i Halland) så går dock räckvidden ned rätt snabbt (drygt 20 mil är min bedömning).

Som andrabil och weekendbil är den fantastisk, men som förstabil så håller den ju naturligtvis inte för en barnfamilj. Jag har idag en Mitsubishi Outlander PHEV som fyller mina behov väl (jag tar mig oftast till /från jobbet på batteri), men det lockar med en Tesla Model Y nu när de blivit så billiga. Men det får vänta minst ett år till i alla fall, jag har svårt att motivera att byta bort Outlandern. Men om ett år så är det bara ett år kvar på batterigarantin i Mitsubishin så då är det nog dags.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
D djac skrev:
Också något jag märkt med elbilen, felmarginalen är borta! :surprised:
Samma i frugans Fiat, den visar verklig hastighet. Det verkar som om den kalibreras med GPSen då den visar rätt även med vinterdäcken som har en något annorlunda dimension.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
300km räckvidd vintertid och motorväg är ju en ganska bra måttstock. Det är därikring bilarna med 550km WLTP räckvidd hamnar om man går på ev database highway - cold weather range.

Enyaq iV80: WLTP 534km HW-CW 300km
Model Y LR: WLTP 542km HW-CW 315km
Model 3 LR: WLTP 614km HW-CW 350km
iX Xd50: WLTP 630km HW-CW 365km
EQS 580: WLTP 672km HW-CW 450km
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
D
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
300km räckvidd vintertid och motorväg är ju en ganska bra måttstock. Det är därikring bilarna med 550km WLTP räckvidd hamnar om man går på ev database highway - cold weather range.

Enyaq iV80: WLTP 534km HW-CW 300km
Model Y LR: WLTP 542km HW-CW 315km
Model 3 LR: WLTP 614km HW-CW 350km
iX Xd50: WLTP 630km HW-CW 365km
EQS 580: WLTP 672km HW-CW 450km
Det avviker ganska mycket mot det norska testet, vad kan det bero på?
 
D djac skrev:
Det avviker ganska mycket mot det norska testet, vad kan det bero på?
Norska testet gjordes inte på motorväg.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Du gör som jag och lägger på hastighetsmätarens felmarginal:oops:
Eller hur?:cool:
 
pacman42 pacman42 skrev:
Enligt min fru så är Fiaten väldigt mycket bil för pengarna och jag är benägen att hålla med. Men vi fick tag i vår för 250kkr dock 6 mån begagnad. Den har dock väldigt mycket utrustning för de pengarna (demobil).

Det är gott om plats i framsätena om man inte har passagerare bak, men det är fortfarande acceptabelt med utrymme om man har passagerare i baksätet. Det går att åka fyra vuxna i bilen i några mil utan att någon sitter alltför dåligt.

30 mil klarar vi med råge om man inte kör mer än 90km/h på sommaren, mer än så om man kör i 70 km/h. Gasar man på och kör 120+ (vilket har hänt på motorväg i Halland) så går dock räckvidden ned rätt snabbt (drygt 20 mil är min bedömning).

Som andrabil och weekendbil är den fantastisk, men som förstabil så håller den ju naturligtvis inte för en barnfamilj. Jag har idag en Mitsubishi Outlander PHEV som fyller mina behov väl (jag tar mig oftast till /från jobbet på batteri), men det lockar med en Tesla Model Y nu när de blivit så billiga. Men det får vänta minst ett år till i alla fall, jag har svårt att motivera att byta bort Outlandern. Men om ett år så är det bara ett år kvar på batterigarantin i Mitsubishin så då är det nog dags.
Ah, kul att höra om någon som har en Fiat! Vi har idag en MG ZS som andra elbil, men har redan börjat fundera så smått på vad nästa andrabil ska bli när privatleasingen av MG:n går ut nästa sommar.

Fästmön (som kör vår andrabil 90% av tiden) hade tidigare en 500X som både hon och jag gillade mycket. Kul, charmig och personlig. Och betydligt mer identitet än MG:n. Och egentligen behöver hon inte en SUV för att få plats med handväskan och shoppingpåsen. Så nästa bil (endast elbilar är aktuella) skulle mycket väl 500E kunna vara ett bra alternativ. Vi har inga hemmavarande barn heller, så vi behöver inte så mycket plats i baksäte osv. Dessutom så kör fästmön i princip bara lokalt och korta sträckor, så räckvidd är ingen issue. Du skrev att er Fiat har bra utrustning, har den backkamera och döda vinkel-varnare t ex? Och finns någon hyfsad app för att förvärma bilen vintertid?
 
useless useless skrev:
Norska testet gjordes inte på motorväg.
Jo då, delar körs på motorväg. Samt även upp på ett rejält fjäll.
Läser du på så ser du vart man kört
 
D djac skrev:
Också något jag märkt med elbilen, felmarginalen är borta! :surprised:
Det har jag inte märkt. Gamla Leafen visade 160 på mätaren trots att toppfarten var 144.
 
  • Wow
djac
  • Laddar…
G
D djac skrev:
Det är svårt att analysera utifrån privatleasingerbjudanden, de är sannolikt dopade, om du nu inte verkligen seriöst står och väljer mellan exakt dessa två bilar, då blir det ju enkelt sett till bara ekonomi, själv skulle jag absolut inte överväga någon av dem men där har du ju tycke och smak.

För mig, med de överväganden jag gjort, var det mycket enklare och att efter inköp ha låga kostnader och mindre exponering mot vad jag förväntar mig exploderande fossilpriser, känns bra, även om finansiella besparingen idag kanske är modest.

Ovanpå detta har man en trevligare bilupplevelse, jag dödar färre av mina lokala medmänniskor och bidrar till att minska utsläppen, detta känns också bra för mig men det är fortfarande lagligt att göra tvärtom för de som så önskar.
Om dieselpriset skulle "explodera" har vi andra enorma problem då nästan alla kritiska transporter på väg och sjö och andra maskiner för tex matproduktion använder diesel. Kan ju i och för sig skapas olika skattesatser (som det kommer att trixas med då). Då blir nog privata transporter det minsta problemet.
 
D
G OMathson skrev:
Om dieselpriset skulle "explodera" har vi andra enorma problem då nästan alla kritiska transporter på väg och sjö och andra maskiner för tex matproduktion använder diesel. Kan ju i och för sig skapas olika skattesatser (som det kommer att trixas med då). Då blir nog privata transporter det minsta problemet.
Jag tror vi kommer att få massiva problem med mycket pga vår senfärdiga omställning, så att fossilt kommer bli dyrare är nog en lågoddsare.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag tror vi kommer att få massiva problem med mycket pga vår senfärdiga omställning, så att fossilt kommer bli dyrare är nog en lågoddsare.
Själv tror jag inte det gör någon skillnad om vi i Sverige går över till 100% elbilar eller ej. Finns mycket andra större utsläpp som vi inte påverkar. Meningslös signalpolitik.
Sen har klimatet pendlat som en jojo genom historien. Så några grader hit eller dit gör inte så mycket. Mänskligheten har överlevt mycket värre problem och vi kommer att anpassa oss som vi anpassar oss till allt annat. För inte så länge sedan varnade klimatforskarna om att vi var på väg mot en ny istid, vad hände med den?
 
  • Haha
JuggeH och 1 till
  • Laddar…
Intressant. Nämn ett större problem som mänskligheten klarat av?
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Själv tror jag inte det gör någon skillnad om vi i Sverige går över till 100% elbilar eller ej. Finns mycket andra större utsläpp som vi inte påverkar. Meningslös signalpolitik.
Sen har klimatet pendlat som en jojo genom historien. Så några grader hit eller dit gör inte så mycket. Mänskligheten har överlevt mycket värre problem och vi kommer att anpassa oss som vi anpassar oss till allt annat. För inte så länge sedan varnade klimatforskarna om att vi var på väg mot en ny istid, vad hände med den?
Längs min gata överskrids gränsvärdena för PM10, PM2,5 och kvävedioxid flera gånger per år. Förklara gärna för mig hur utfasning av förbränningmotorer inte skulle hjälpa mig.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.