Hej! Håller på att renovera badrummet hemma. Jag har en ventilationskanal som kommer att användas av både duschfläkten och köksfläkten. Hur stor är risken att jag får in lukten av mat när jag står i köket, in till badrummet? Min spontana tanke är att allting som sugs in i fläktarna borde gå raka vägen upp. Skall även använda en paxfläkt i badrummet, vet dock ej vilken modell jag ska välja. Varit runt och frågat på lite byggvaruhus och dom har då sagt att det inte borde finnas risk för lukt att åka in i badrummet. Just denna rörkanal från duschen har varit stängd då det bara varit en tvättstuga förr.
 
  • Ett närbildsfoto av vad som ser ut som insidan av en rörledning eller en öppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Om badrumsfläkten går jämnt så är risken liten för att köksfläktens matos går ut i badrummet under förutsättning att kanalen klarar av det luftflöde som båda fläktarna skapar.

Däremot ska du inte glömma brandrisken. Eftersom torrkokning på spisen är en av de vanligaste brandorsakerna så ska imkanalen (frånluften från köket) vara brandisolerad från det att den lämnar köket tills den är utanför huset. Om du nu kopplar ihop imkanalen med badrummets frånluft bör du kolla med sotaren/räddningstjänsten om vad som gäller, kanske ställs det då krav på brandisolering även av den eller kanske krav på brandspjäll i köket.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Om badrumsfläkten går jämnt så är risken liten för att köksfläktens matos går ut i badrummet under förutsättning att kanalen klarar av det luftflöde som båda fläktarna skapar.

Däremot ska du inte glömma brandrisken. Eftersom torrkokning på spisen är en av de vanligaste brandorsakerna så ska imkanalen (frånluften från köket) vara brandisolerad från det att den lämnar köket tills den är utanför huset. Om du nu kopplar ihop imkanalen med badrummets frånluft bör du kolla med sotaren/räddningstjänsten om vad som gäller, kanske ställs det då krav på brandisolering även av den eller kanske krav på brandspjäll i köket.
Finns det stora skillnader mellan duschfläktar? Finns det någon du kan rekommendera? Har tittat lite på pax fläktar.

Duschfläktar går väl endast igång om den känner av ånga i badrummet eller har jag fel? Sen kan man fråga sig om risken verkligen finns. Är inget proffs men borde inte all form av ånga och liknande åka upp och inte ner? Huset i fråga är ett radhus från 1978.

Hur vet man om kanalen klarar luftflödena?

Mvh
 
BirgitS
Det finns många sorters badrumsfläktar, såna som bara går vid hög luftfuktighet, såna som går en förutbestämd tid efter påslag, såna som går jämnt med mer när det är fuktigt, såna som går jämnt med samma hastighet.

Fresh och Pax är välkända tillverkare.

Du kan ju höra med grannar hur de har löst ventilationen i sina radhus samt hur det var från början. Även tvättstugor bör ju ha frånluft..
 
Grannarna har inte byggt om tvättstugan till en dusch. Har en ventilation i mitten utav rummet också som inte verkar vara sammankopplad med köksfläkten. I värsta fall får jag stänga den i duschen om jag märker att det kommer in matos och sedan öppna den i mitten av badrummet.
 
BirgitS
Låter konstigt att det skulle finnas två frånluftsventiler i en tvättstuga. Är det säkert att en av dem inte är avsedd för tilluft?
Vad är det för ventilationssystem i huset och har det alltid varit på det sättet?
 
Tror att det är ajälvdragsventilation. Ja fläkten mitten har tidigare varit till ett torkskåp. Badrummet förr var endast en tvättstuga. Nu har jag byggt ut det till badrum/tvättstuga.
 
Vi har faktiskt en ventilationslösning där kanalen från köket just nu går ihop precis vid badrumsfläkten. Kör vi fullt ös på köksfläkten och lagar någon mat som verkligen osar, så känns det lite i badrummet om vi inte också kör den fläkten för fullt. Annars går den enbart på lågvarv.

Ska göra om det i närtid och sätta separata kanaler hela vägen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Jag skulle ju hellre använda en kanal som inte är sammankopplad med imkanalen.
 
tensiden tensiden skrev:
Vi har faktiskt en ventilationslösning där kanalen från köket just nu går ihop precis vid badrumsfläkten. Kör vi fullt ös på köksfläkten och lagar någon mat som verkligen osar, så känns det lite i badrummet om vi inte också kör den fläkten för fullt. Annars går den enbart på lågvarv.

Ska göra om det i närtid och sätta separata kanaler hela vägen.
tensiden tensiden skrev:
Vi har faktiskt en ventilationslösning där kanalen från köket just nu går ihop precis vid badrumsfläkten. Kör vi fullt ös på köksfläkten och lagar någon mat som verkligen osar, så känns det lite i badrummet om vi inte också kör den fläkten för fullt. Annars går den enbart på lågvarv.

Ska göra om det i närtid och sätta separata kanaler hela vägen.
Så du känner inte av så mycket matlukt eller? Kanske inte borde vara något problem då.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag skulle ju hellre använda en kanal som inte är sammankopplad med imkanalen.
Självklart. Nu är det så att jag redan borrat hål i gipset för kanalen som är sammankopplad med köksfläkten. I värsta fall om jag känner matlukt får jag stänga den och öppna den i mitten.
 
I många badrumsfläktar brukar bladen lägga sig ner så att de stoppar luft från att flöda åt fel håll när fläkten står still.

Det finns en hel uppsjö av fläktar med olika finesser. Vi valde en Fresh Intellivent badrumsfläkt för att den har väldigt låg ljudnivå på lågvarv. Vi har ingen annan aktiv ventilation, så vi har ställt in den på kontinuerlig drift på lägre varv och att den sedan varvar upp när det blir fuktigt. Den kan även starta/varva upp vid lukt (kan vara intressant på toaletten ;)), och jag tror att den även har rörelsesensor som man kan aktivera. Man ställer in allt via en app i mobilen som kopplar upp sig med bluetooth.
 
T Taj Ni skrev:
Så du känner inte av så mycket matlukt eller? Kanske inte borde vara något problem då.
Njäh, står jag och steker köttbullar i en timme så luktar det ju köttbullar i badrummet. Det är lite starkare doft i badrummet än i resten av huset eftersom köksfläkten hur effektiv den än må vara inte kan ta allt (och dessutom dras det ju in utifrån igen i värsta fall beroende på hur det blåser etc).
Men inga problem som jag ser det eftersom det försvinner ganska snabbt igen. Är väldigt sällan som det är märkbart, det krävs just tillagning av sådant som luktar rejält för att det skall märkas. Vanlig matlagning märks inte av.
 
M mrsnhp skrev:
I många badrumsfläktar brukar bladen lägga sig ner så att de stoppar luft från att flöda åt fel håll när fläkten står still.

Det finns en hel uppsjö av fläktar med olika finesser. Vi valde en Fresh Intellivent badrumsfläkt för att den har väldigt låg ljudnivå på lågvarv. Vi har ingen annan aktiv ventilation, så vi har ställt in den på kontinuerlig drift på lägre varv och att den sedan varvar upp när det blir fuktigt. Den kan även starta/varva upp vid lukt (kan vara intressant på toaletten ;)), och jag tror att den även har rörelsesensor som man kan aktivera. Man ställer in allt via en app i mobilen som kopplar upp sig med bluetooth.
Närvaron hanteras genom ljussensor på den va? Blir ju lite samma funktion, men funkar bara om man tänder lampan. :)
 
M mrsnhp skrev:
I många badrumsfläktar brukar bladen lägga sig ner så att de stoppar luft från att flöda åt fel håll när fläkten står still.

Det finns en hel uppsjö av fläktar med olika finesser. Vi valde en Fresh Intellivent badrumsfläkt för att den har väldigt låg ljudnivå på lågvarv. Vi har ingen annan aktiv ventilation, så vi har ställt in den på kontinuerlig drift på lägre varv och att den sedan varvar upp när det blir fuktigt. Den kan även starta/varva upp vid lukt (kan vara intressant på toaletten ;)), och jag tror att den även har rörelsesensor som man kan aktivera. Man ställer in allt via en app i mobilen som kopplar upp sig med bluetooth.
Får hitta en där bladen stänger sig när den ej är i användning då. Den borde nog lösa problemet
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.