BirgitS
Aktuella uppgifter om elektriska områden borde du kunna hitta på Elsäkerhetsverkets webbplats.
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...novera/installation-av-el-i-bad-och-duschrum/

Det är en väldigt trång dusch. Har du kollat på U-duschar och vikdörrar (alltså duschdörrar med ett extra gångjärn på mitten så att de kan vikas dubbla)?
U-duschar gör att duschen kan gå ut framför fönstret och vikdörrar gör att du kan ha 70x90 eller 100 cm i stället.
 
  • Gilla
Genaugenau
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Aktuella uppgifter om elektriska områden borde du kunna hitta på Elsäkerhetsverkets webbplats.
[länk]

Det är en väldigt trång dusch. Har du kollat på U-duschar och vikdörrar (alltså duschdörrar med ett extra gångjärn på mitten så att de kan vikas dubbla)?
U-duschar gör att duschen kan gå ut framför fönstret och vikdörrar gör att du kan ha 70x90 eller 100 cm i stället.
Hej!

Tack för svar. Det är just de vikbara dörrarna (som har gångjärn på mitten) som jag tänkte köpa. Kan tyvärr inte ha djupare än 70cm då fönstret ligger 72cm utifrån väggen. 90cm bred hade krockat med toalettstolen (som är märkligt placerad långt ut från hörnet). Det är tight men blir OK. Med U-dusch tänkte du på en längre dörr med böj som viker av mot fönstret? Jag tänkte på en sådan men den löper större risk för vattenstänk jämfört med vikbara duschdörrar som stänger ute vatten på ett bra sätt.

Jag har läst Elsäkerhetsverkets summering redan, men den är inte helt relaterbar till min situation. Jag kanske blandar ihop Områdesindelningen från elsäkerhetsverket med byggkeramikrådets våtrumszoner som jag också läst om)?
  • Givet att jag har duschväggar är min tolkning att duschutrymmet formar ett kar, och att det utanför dessa duschväggar blir fråga om Zon 2/område 2 och inte 1. Dörrarna har ju släp så det kommer rinna minimalt om ens alls utanför dessa.
  • Frågan är därför hur långt utanför Zon 2 som oklassat område börjar. I deras summering på sid 11 tycks detta vara 60cm utifrån gränsen för Zon 2, som enligt min tolkning utgörs av duschväggen.
  • Räknar bort duschens djup från badrummets bredd, som är 160cm, så kvarstår 90cm. Drar jag därför av 60cm från dessa 90cm som inte upptas utav duschytan, så är kopplingsdosan belägen utanför Zon 2, alltså i oklassat område? Stämmer detta?
  • Jag kan inte tolka vad som gäller för stickuttag i Zon 2 resp oklassat område och var placeringen för vår nuvarande kopplingsdosa hamnar i för område/zon utifrån vad jag hittills läst/sökt på.
  • MEN hos byggkeramikrådet och deras summering utav branschregler 2021:1 står det på sid 13 att Zon 2 räknas 100cm utanför Zon 1, och här kanske jag blandat ihop zoner/områdesindelningar. Deras definition av våtrumszon skulle därför innebära att min kopplingsdosa sitter 90cm från duschväggen (alltså inom 100cm) som är Zon 1.
En till synes kompetent installationsfirma (som har certifikat osv på plats) jag talade med föreslog att byta ut kopplingsdosan till stickuttag som jag faktiskt skulle föredra givet att det är mer flexibelt, t.ex. vid behov också går att använda hårtorken där. Annars har vi inget särskilt behov utav stickuttag alls, finns ett idag vid spegeln som aldrig används. Är det OK att ha stickuttag 90cm från den vikbara duschväggen, eller hamnar vi i fel område/zon?

Som alltid, tack till er stjärnor som stöttar med goda råd! (y)
 
BirgitS
Med en U-dusch menar jag typ sån här (finns många fabrikat): https://www.inr.se/sortiment/duschvaggar/u-dusch-linc-monument

Okej, såg ut att vara längre till toaletten.

Vägguttag får placeras när det är minst 120 cm från duschhuvudet (räknat vågrätt) och torrt så det går ju bra i ditt fall..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.