Natursten
 
  • Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Koppar
En risk med koppar i dagens samhälle, är väl att någon kommer och plockar ner den…
 
  • Gilla
  • Haha
Grod4n och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Eternit är kanske den hållbaraste fasaden, verkar klara sej en mansålder utan underhåll och om den är hel och du tvättar av den håller den nog lika länge till.
Ja du har säkert rätt men så jobbigt om en vill göra något som rör fasad, tex sätta in större fönster eller fästa stommar till uterum
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vad är definitionen av bäst i det här sammanhanget?
Estetik? Behov av underhåll? Pris?
Bra fråga! Underhåll i kombination med att det är isolerande/håller värmen. O så estetik i tredje hand.
 
F fribygg skrev:
Eternit är kanske den hållbaraste fasaden, verkar klara sej en mansålder utan underhåll och om den är hel och du tvättar av den håller den nog lika länge till.
Ja, men den är jobbig när du vill göra det minsta lilla som rör fasaden. Och därtill är den väl inte jättesnygg men det är kanske en smaksak.
 
Som redan föreslagits, ladda upp en bild på huset så har folk större chans att ge vettiga förslag (y)

Är eternitfasaden i fint skick hade jag nog funderat ordentligt på om det kanske inte vore en idé att spara den (kan ju vara drygt om du ska tilläggsisolera utåt dock)! Med rätt enkla medel kan du hantera eternit på ett säkert sätt själv.
 
K Klabbarparn skrev:
Som redan föreslagits, ladda upp en bild på huset så har folk större chans att ge vettiga förslag (y)

Är eternitfasaden i fint skick hade jag nog funderat ordentligt på om det kanske inte vore en idé att spara den (kan ju vara drygt om du ska tilläggsisolera utåt dock)! Med rätt enkla medel kan du hantera eternit på ett säkert sätt själv.
Tack för svar! Ska ladda upp bilder. Men hur kan jag hantera eternit säkert menar du? Vill kunna tex göra plats för nya fönster
 
G Gula.huset skrev:
Tack för svar! Ska ladda upp bilder. Men hur kan jag hantera eternit säkert menar du? Vill kunna tex göra plats för nya fönster
Eftersom fasaden (oftast) är på utsidan av huset, i det fria så är bearbetningen, eller snarare resultatet av bearbetningen - damm från kapning, borrning, slipning etc - till största del redan hanterad. Använd engångsoverall och hel/halvmask med P3-filter så är du helgarderad.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
G Gula.huset skrev:
Ja, men den är jobbig när du vill göra det minsta lilla som rör fasaden. Och därtill är den väl inte jättesnygg men det är kanske en smaksak.
Jobbig kan jag inte förstå att du upplever eterniten,den har väl alltid varit och har förutsättningar att fortsätta vara underhållsfri resten av din livslängd?

'Ful' kan jag förstå men det gäller väl all plast och den mesta plåten också som fasadmtrl?
 
  • Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
D
Guld. Tål allt. Beständigt tom mot bas och syra.

Men om det känns kostsamt: välputsat stenhus där putsen i sig har den kulör som önskas så att fasaden aldrig behöver målas.

Eller: omålade stockar. Hållit i 400 år på vår släktgårds äldsta härbre. Iofs aningen nednötta åt söder.
 
  • Gilla
Gula.huset
  • Laddar…
Nissens
Peter2400 Peter2400 skrev:
Ja, pvc är nog det mest underhållsfria materialet man kan ha.
Men välj hellre en tjockare panel, den här är 16mm tjock.
[länk]
Nja, eternit håller längre…
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jobbig kan jag inte förstå att du upplever eterniten,den har väl alltid varit och har förutsättningar att fortsätta vara underhållsfri resten av din livslängd?

'Ful' kan jag förstå men det gäller väl all plast och den mesta plåten också som fasadmtrl?
Menade jobbig som i farlig/komplicerad att göra något åt, tex borra eller skära i
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
D datja skrev:
Guld. Tål allt. Beständigt tom mot bas och syra.

Men om det känns kostsamt: välputsat stenhus där putsen i sig har den kulör som önskas så att fasaden aldrig behöver målas.

Eller: omålade stockar. Hållit i 400 år på vår släktgårds äldsta härbre. Iofs aningen nednötta åt söder.
då kommer här ännu en amatörfråga: vad är det under puts? Är det tegel och så putsar man på?
 
Förutom eternit som du (tyvärr) vill ta ner, så skulle jag säga tegel som inte målats eller slammats.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
G Gula.huset skrev:
Menade jobbig som i farlig/komplicerad att göra något åt, tex borra eller skära i
Komplicerat så tillvida att eternit är hårt men sprött, risk att plattorna spricker om du försöker borra/såga i dem på plats. Däremot är det lätt att ta bort några plattor vid behov och bearbeta dem på annan plats, de är ju som regel spikade. Vattenbegjut plattorna och använd mask med P3-filter och engångshandskar, så skyddar du dig mot det hälsofarliga dammet. Asbest är inte radioaktivt eller akut toxiskt, liksom.

Farligt? Se ovan.

Mitt ena hus har eternitfasad, och jag har inga som helst planer att byta den.
 
  • Gilla
  • Älska
datja och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.