Den här dörren sitter in till pannrummet från utsidan.
Som synes så hänger avloppet ner så dörren går inte att öppna.

Delvis renoverat tak, synliga rör, träpanel, betongväggar, en kabel och spår av renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bakom den gröna skivan är det nån form av galler/ventilation.
Jag vet inte om dörren sitter åt fel håll, eller om den är tänkt att sitta som den gör?
Har för mig att man kan justera gallret från utsidan.

Hur som så är det där en dörr jag skulle behöva använda då den går in till pannrummet och den enda andra dörren är från ett uthyrningsrum.

Ska jag såga av dörrbladet och skruva fast den avsågade biten i karmen och kanske sätta en gummiläpp som tätning i sågspåret eller ska man knacka bort putsen och vända dörren?

Nyckel lär ju också saknas men det går nog att kapa låskolven med vinkelslip

@findus42 är ju kungen på dörrar så du har kanske några tips åt mig?
 
Jag skulle vända på dörren, det är ju inte så krångligt. Lite tråkigt att klaffsa med puts men det får du väl ta då...
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag skulle vända på dörren, det är ju inte så krångligt. Lite tråkigt att klaffsa med puts men det får du väl ta då...
Ja jag kände lite så jag med.
Är dörren felmonterad tror du?
Tror den är slät på andra sidan men inte säker... ytterdörren till huset såg ut ungefär som den där på utsidan
 
Felmonterad vet jag inte men det är väl inte så vanligt att ytterdörrar går inåt här. En ytterdörr som är gjord för att gå inåt borde ju vara lite annorlunda byggd så att vattnet rinner ut och inte in - så det kanske går att se?
 
Att den är slät kan bero på att den sidan har brandskydd, används pannrummet?
Om så, vilken värmekälla?
 
U
Hur ser det ut på andra sidan?
Vår källardörr öppnas inåt, för på utsidan är en trapp som gör att det inte går att öppna utåt.
 
Det går inte att hänga om dörren som det ser ut nu, det är vanliga gångjärn och då måste hela karmen vändas. På utsidan kanske det är en trapp eller så finns allt på en breddgrad med mycket snö. Det ser ut att gå att kapa dörren, då övre gångjärn är lägre än röret. Går det att haka av dörren, verkar tveksamt då den sitter i en grundmur som brukar vara tjock.. Vad är det för kabel ut
 
Inte så mycket att svara på. Många frågetecken. Spekulerar lite.

Från källargång till pannrum. Således inte utomhus.
Inmurad karm i nisch. Ej använd efter stambyten.
Klassisk ramdörr med panel som troligen är original då den inte ser ut att ligga utanpå.
Fulmatning av el. Kanske till någon fläkt eller värmekabel.
Går inte att öppna utan ingrepp i avlopp.

Först. Fixa fulelen.

Sedan. Dörren går möjligen att få ut genom att såga av gångjärnen. Efter det måste dessa ersättas.

När dörren är ute kan den undersökas närmare. Har den fler tvärstycken än uppe och nere kan det gå att kapa ner den och sätta in en ny överram. Enklast möjliga är stumt och skruvat. Passa in ett nytt karmöverstycke med dörren på plats. Kan göras i delar med lister och plyfa. Nya gångjärn behöver förstås skaffas och fällas in.

Om dörren inte går att få ut eller om den visar sig vara skräp.
Skaffa en enkel ny mindre dörr som passar.
Regla upp i befintlig karm och montera.

Mvh Findus
 
Dörren går ut och är i nivå med gräsmattan utanför så borde inte vara några problem att öppna den annat än möjligen på vintern då det är Dalarna, men det går ju att skotta och/eller bygga ett tak över.

Kabeln är en antennkabel som inte används längre.

När avloppet drogs så var det inte ett rum som hyrdes ut utanför pannrummet så ytterdörren behövde inte användas, därför drogs avloppet ner och spärrade dörren. Idag är genom uthyrningsrummet enda möjliga vägen till pannrummet, vilket jag måste ändra på. Troligen muras dörren mellan pannrum och rum igen.

Dörren är troligen 50tal eftersom huset byggdes då och det har varit i mina föräldrars ägor sen 80talet men man kan förstås bytt dörr innan det men den ser ungefär lika ut som ytterdörren till trapphuset gjorde så troligen original.

Kanske bäst att vänta till våren, sen bila runt karmen och prova få ut karmen hel och vända på allt då.
Höjden är kanske 160 om man ska ha en ny dörr, inåtgående under avloppet, lär bli svårt eller dyrt
 
Här är bilder från utsidan.
Ser väl ut som en karm där det varit tänkt att vara 2 blad?

Gammal vägg med ett fönster, sliten färg, exponerade rör och kablar, tecken på försummelse och åldrande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tröskel

Närbild på hörn av byggnad med vitmålad träpanel, sprickor, färgflagning och liggande löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommer ta ur karmen för att se om den är ok eller skadad.
Är den ok så vänder jag så den blir utåtgående, annars får jag prova hitta en ny
 
Det finns ju drösvis med dörrar på blocket, kanske går att hitta något i bra skicka där i närheten?
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vad är det som ligger utanför dörren? Som det ser ut nu går det ju inte att öppna dörren utåt, om du vänder den. Sen skulle nog jag letet efter en ny dörr. Alternativt får du lägga några timmar på att snygga till den gamla.
Sen kan man inte direkt tala i termer om felmonterat i sådana fall. Dörren har någon gång blivit utbytt. Den har nog alltid varit innåtgående pga av eventuell snö på utsidan. Felet man kan tala om är isåfall avloppsrörets placering, när det drogs om.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det finns ju drösvis med dörrar på blocket, kanske går att hitta något i bra skicka där i närheten?
Den är så pass låg så jag tror det kan bli svårt
 
A AG A skrev:
Vad är det som ligger utanför dörren? Som det ser ut nu går det ju inte att öppna dörren utåt, om du vänder den. Sen skulle nog jag letet efter en ny dörr. Alternativt får du lägga några timmar på att snygga till den gamla.
Sen kan man inte direkt tala i termer om felmonterat i sådana fall. Dörren har någon gång blivit utbytt. Den har nog alltid varit innåtgående pga av eventuell snö på utsidan. Felet man kan tala om är isåfall avloppsrörets placering, när det drogs om.
Det är en plåt som ligger där, den blev inte slängd i höstas så det är inget.

Tror inte att den är utbytt, den ser exakt ut som ytterdörren bara att ytterdörren hade ribborna utåt och slät inåt.

Ja avloppet gick ju bara att dra precis där så vi tog beslutet att det är bättre med en lägenhet med toa och dusch än att kunna öppna en dörr som vi ändå inte använder
 
nino nino skrev:
Den är så pass låg så jag tror det kan bli svårt
Ok, ja förstås, jag missade det. Mindre än modul 20 finns det nog inte många av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.