Hej!
Håller på för fullt att renovera mitt hus. Men jag är noga med detaljer och vill gärna smycka ut mitt hus. Jag har kollat på de skorstensskydd som finns att köpa via nätet men de är inget snygga. Försöker ibland när jag åker tåg att titta på lite ändre skortstensskydd och ser ibland några snyggare varianter.
Jag efterlyser tips, bilder och länkar till snygga skortstensskydd samt om ni känner till någon duktig plåtnisse.

Tack för er tid och era svar
/Sam
 
Intressant att se dina bilder Torp-Sara.
Tycker att de skorstensskydd som det annonseras för överallt är ganska fula, men har svårt att sätta fingret på vad det är. Det du visade på den vänstra bilden, t.ex. är ju väldigt likt men ändå snyggare. Och var köper man sådana? Specialbeställning hos plåtis?

(Sedan tror jag att i Skåne är det är en ny företeelse med dessa skydd på små landsbygdshus. De flesta har ingenting o har nog aldrig haft något. Så därför undrar man om det är kulturhistoriskt korrekt. Å andra sidan så är ju situationen för skorstenene i dag en annan än när husen beboddes året runt)
 
Jag tror att det går att få hos en plåtslagare. Längs vår väg till sommarstugan finns det en hel del renoverade skorstenar som har fina nya skydd som är väldigt smakfulla.

Som jag har förstått det så behövs de inte när man har en skorsten som är varm jämt. Det är när den är oeldad som det riskerar att bli snö och frostsprängningar.
Det är ju ett problem som inte finns i Skåne så mycket heller?
 
Det verkar som man får ganska fritt designa sitt eget skydd, på gott och ont. Då min tid är begränsad så vore det bäst med prefabricerade varianter som man kunde välja på som är snyggare än de som finns att köpa på nätet idag. Jag ringer plåtis idag.
Tack för inläggen. Posta gärna fler bilder tack!
/Sam
 
TorpSara skrev:
Det är ju ett problem som inte finns i Skåne så mycket heller?
Jodå, emellanåt kan det bli -20. Men mellan köldknäpparna är det i regel rejält fuktigt. Dessvärre var jag inte observant på detta problem för flera år sedan. Nu har förfallet gått ganska fort......... På senare tid har jag sett folk som helt och hållet har plåtat in sin skorsten. Urfult! Vill helst inte hamna i samma sits.

svh9633, berätta gärna hur det går, vad det kostar och hur den ser ut.
Tänk att ingen har kommit på att masstillverka SNYGGA skorstensskydd.
 
När vi va uppåt landet på semestern såg jag skorstenar jag aldrig sett förr. Dom hade murat upp tegelstenar som ett litet torn högst upp på skorstenen. Antar att det funkar som ett skydd eller så va det bara prydnad :confused: Är det ngn här som vet vad jag menar och har ngn bra bild? Tyckte det såg riktigt bra ut och mkt roligare än dessa plåthistorier.
 
Hittade en bild på hemnet. Det va runt Mora jag såg alla fina skorstenar.
 
  • 3DMQ221OKD38S70J_3DQBKSOR8UAIA4TF_____resize_s_424_0.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt skorstensskydd akila! Men förmodligen än väldigt regional modell....

Jag lutar åt att det blir modell plåttunnel hos mig, men specialbeställd, eftersom de färdigtillverkade är för fula. Är det någon som vet åt vilket håll 'tunneln' bör vara riktad?
 
Hej!

Blev tillfrågad om jag kunde lägga ut lite bilder till er på vår skorsten. Här kommer dem.
Hoppas de ger lite idéer....

mvh Martin
 
  • P9080101.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P9080099.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vacker skorsten, martin. Här är en modell som jag hittade på Utö I Sthlm skärgård. Enligt plåtslagaren jag talade med skulle dessa "tunnlar" även förbättra draget i skorstenen.
 
  • P1010754small.JPG
Tack för fina bilder.
Kan inte nog förundras över hur vackra dessa gamla skorstensskydd är jämfört med de klumpiga skydd som utannonseras på nätet. Martin, vilken synnerligen vacker skorsten! (Tänker på hur den är utkragad upptill)
Har du någon idé om hur skorstensskyddet sitter fast i teglet och hur sotaren kommer till att öppna det? (hemmabygge planeras)
En sak till: spelar det någon roll hur dessa skydd sitter i förhållande till huvudsakliga vindriktningen? Bör 'tunneln' gå i nord/sydlig riktining eller i väst/östlig riktning?
 
Riktningen på "tunneln" bör väl följa skorstenen, så att öppningen är på kortsidan av skorstenen, skulle jag tro. Plåtslagaren jag talade med sade att han frågat en sotare som menat att bara det är ett visst mått mellan skorsten och tak, så kommer han till att sota utan att öppna kåpan. Kommer inte ihåg måtten, men det kan löna sig att kolla med lokal sotare.
 
Hej!

Tackar...

Tyvärr har jag inte svar på dina frågor angående skyddets fästning och åtkomst för sotarn. Har inte varit uppe på
taket än....men det kommer väl.....Martin
 
Är själv ännu inte helt övertygad om vad jag gillar när det gäller skorstensskydd. Tycker att många av de böjda plåtarna mest liknar hästvagnar från någon westernfilm. Liknelsen blev ännu mer uppenbar av varianterna från Utö. Se inte detta som en totalsågning av dessa modeller. De är värdefulla som inspiration och den tackar jag för. Dock efterlyser jag fler - helst diskreta - skydd. Någon som har fler modeller på bild?

Mvh
/Henrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.