7 858 läst · 34 svar
8k läst
34 svar
Repar biltvätt med borstar lacken?
Utan några som helst belägg utan bara rent killgissande tänker jag då att dom har vax med fillers som sista steg. Så ”polerande” som sagt.S steve5432 skrev:Har sysslat med bilvård länge, och har lite svårt att förstå hur en biltvätt ska "polera" en repig lack, och varför detta nu ska vara önskvärt?
Vad är repor? Helt enkelt ojämnheter i en yta, t.ex. en klarlack. Ju fler repor desto ojämnare bryts ljuset och desto mindre reflekterande blir ytan. Lösningen? På de allra flesta repor polerar man ner ytan till under reporna för en mer homogen och slät yta. Hur borstar ska kunna åstadkomma detta begriper jag inte. Låter som rent nys för att få fler kunder. "Våra borstar repar inte, de polerar
Renoverare
· Kalmar
· 2 806 inlägg
Nog bättre att inte tvätta alls än i borsttvätt generellt men visst 4 minuter är mindre en 2 timmar
Jag kör alltid borstar om jag kör biltvätt, har vit bil och inte märkt så hemskt mycket, om inte solen ligger på då kanske. Tror att handtvätt med svamp löper rätt stor risk för repor också om man inte tänker sig för, man måste ju skölja svampen riktigt noga och helst ha fler svampar till olika partier. Det är nog svårt att komma ifrån om man inte nördar ner sig ordentligt.
Nyckeln är nog att polera bilen några gånger under tiden man äger den. Dom stora bovarna är nog snarare smutsig bil och dra handen/kläder mot lacken, blästring från partiklar/salt/grus/sand i trafiken, bortborstning av snö/löv, köra mot vegetation/grenar.
Skulle vara kul att se någon göra en riktig opartisk undersökning och verkligen med lupp kontrollera resultaten.
Nyckeln är nog att polera bilen några gånger under tiden man äger den. Dom stora bovarna är nog snarare smutsig bil och dra handen/kläder mot lacken, blästring från partiklar/salt/grus/sand i trafiken, bortborstning av snö/löv, köra mot vegetation/grenar.
Skulle vara kul att se någon göra en riktig opartisk undersökning och verkligen med lupp kontrollera resultaten.
Klart som fanken att man får bättre resultat med en omsorgsfull handtvätt. Men lätt med repor där också om man är oförsiktig eller inte vet vad man gör.
Men handtvätt av bilen var den första tidskrävande aktivitet som rök när jag fick barn. Att en modern borsttvätt skulle vara särskilt elak mot lacken har jag heller inte upplevt och det är väl också vad diverse tester visat.
Viktigast är att få bilen regelbundet tvättad sen kan man väl köra en rekord vart tredje år eller något så blir det bra. 299:- abbonemangen är riktigt bra värde
Men handtvätt av bilen var den första tidskrävande aktivitet som rök när jag fick barn. Att en modern borsttvätt skulle vara särskilt elak mot lacken har jag heller inte upplevt och det är väl också vad diverse tester visat.
Viktigast är att få bilen regelbundet tvättad sen kan man väl köra en rekord vart tredje år eller något så blir det bra. 299:- abbonemangen är riktigt bra värde
Det sämsta är att tvätta bilen för hand, genom att blöta ner den med trädgårdsslangen och gnugga runt skiten med en svamp.
Viktigaste med en borsttvätt är mängden vatten som tillförs under tvätten, det är ca 150 liter, och återvunnet renat vatten används bara till underspolning.
Reporna som syns framförallt på svarta bilar är mer optiska än på nåt sätt skadliga, enkel polering och vax så blänker bilen som ny.
Jobbat med biltvättar, och haft firmabil som kunde tvättas uppåt 100 gånger på en vecka, utan att lacken blev förstörd. En nymonterad borste måste tvättas in, det gjorde man genom att tvätta bilen 50 gånger.
Din nya bil är troligtvis redan körd i en borsttvätt, alla större bilfirmor har egna tvättar som helt nya bilar tvättas i efter transport och för att få bort skyddsvaxet.
Viktigaste med en borsttvätt är mängden vatten som tillförs under tvätten, det är ca 150 liter, och återvunnet renat vatten används bara till underspolning.
Reporna som syns framförallt på svarta bilar är mer optiska än på nåt sätt skadliga, enkel polering och vax så blänker bilen som ny.
Jobbat med biltvättar, och haft firmabil som kunde tvättas uppåt 100 gånger på en vecka, utan att lacken blev förstörd. En nymonterad borste måste tvättas in, det gjorde man genom att tvätta bilen 50 gånger.
Din nya bil är troligtvis redan körd i en borsttvätt, alla större bilfirmor har egna tvättar som helt nya bilar tvättas i efter transport och för att få bort skyddsvaxet.
Alla borstar repar, automattvätt och gds tvättarna som finns överallt med borste (mongon kör borsten i fälgar)
Tvättar alltid på uppfarten hemma numer, det är för dyrt att hålla på i tvättar.
Alla som haft en hyundai som är svart vet att en polering av bilen är totalt meningslös om de kör första tvätten i något med borste
Endaste gången jag får för mig att åka till gds med borste är för att använda högtrycken för att endast skölja av om det är för mycket salt på bilen.
I helgen ska det bli 7 plus, då tvättar vi =)
Tvättar alltid på uppfarten hemma numer, det är för dyrt att hålla på i tvättar.
Alla som haft en hyundai som är svart vet att en polering av bilen är totalt meningslös om de kör första tvätten i något med borste
Endaste gången jag får för mig att åka till gds med borste är för att använda högtrycken för att endast skölja av om det är för mycket salt på bilen.
I helgen ska det bli 7 plus, då tvättar vi =)
Jag har alltid varit noga med att tvätta bilen själv, just för att minimera risken för repor. Förra vintern gjorde jag ett misstag. Bilen var jäkligt skiten och jag var lat. Jag tänkte ”hur illa kan det vara att tvätta i en biltvätt?”. Det blev riktigt fula och djupa repor på motorhuven. Jag antar att det fastnat grus eller nåt i borstarna. Jag har försökte få bort reporna, utan att lyckas. Jag kommer aldrig tvätta i en biltvätt och använda borstar igen.
Räcker gott att köra med högtryck först för att få bort skiten. Alla gånger bättre än att köra in och repa sin bil i en automattvätt eller gds tvätt med borste.Isakare skrev: