Hej, är hyfsat nybörjare gällande elinstallation så bear with me.
Även om jag lär mig lätt och fattar en stor del av det som behöver göras kommer jag nog anlita en elektriker så det inte blir några tvivelaktigheter när jag säljer lägenheten. Jag har också fått en rejäl stöt när jag varit yngre så har rätt mycket respekt för hur fel det kan gå..

Det jag behöver hjälp med är att bestämma ifall jag tänker rätt när jag väljer Shelly-reläer.

Då jag inte är haj på att rita kopplingsscheman så har jag ritat sladdarna som går till varje strömbrytare (öppnade och dokumenterade). Forumet har flippat på ordningen på bilderna, varje bild har markerat rätt nummer enligt listan nedan.

1. Shelly 1 Plus PM: En knapp som styr två lampor
2. Shelly 1 Plus PM: En knapp som styr två lampor
3. Shelly 2 Plus PM? Ovanför balkongdörren finns en box med sladdar, dessa går ner till b.la strömbrytaren och här finns Neutral (går ej ner i rören vid strömbrytaren). Två separata knappar
4. Shelly 2 Plus PM: Två separata knappar
5. Shelly 1 Plus PM: Behövs denna? Den styr samma lampa som 8.
6. Shelly 1 Plus PM: En knapp styr en lampa
7. Shelly 2 Plus PM: Två separata knappar
8a. Shelly dimmer 2: Elko GLE315-dimmer (roterande), därav denna Shelly
8b. Shelly 1 Plus PM
9. Shelly 1 Plus PM? Behövs denna? Styr samma lampor som 1
10a. Shelly 1L/Dimmer 2? Detta är en dimmer håller inne knappen på, ser ut som en vanlig strömbrytare invändigt. Saknar neutral i rören. Badrum. Övre strömbrytare
10b. Shelly 1L: Saknar neutral i rören. Badrum. Undre strömbrytare
11. Shelly 1 Plus PM: Kaffetimer, öppnade inte mer än att bekräfta att Neutral finns men ser ut som på bild.

Notera att alla strömbrytare har neutral tillgängligt:
  • Antigen i röret till strömbrytaren men den går ner till uttag alternativ kopplat till B i strömbrytaren
  • För strömbrytare 3 finns den tillgänglig ovanför balkongdörr men ändå tillgänglig
Badrummet, med strömbrytare 10a och 10b, har ingen neutral i röret.

Strömbrytare 5 och 9 styr samma lampor som 8 och 1, därför tänker jag att 5 och 9 inte behöver någon Shelly. Någon nackdel om jag gör så?
 
  • Två eluttagsdiagram med anslutna kablar och texten "Ingen Neutral i box".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En skiss med kablar, en elektrisk kopplingsdosa och en överdimensionerad kabelskalare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionsdiagram för elinstallation, förmodligen en ljusarmatur, med verkliga och schematiska bilder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk ritning, elektriska symboler, teknisk illustration, ledningar i gult, blått och brunt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriskt kopplingsschema: switchar, lampor, ledningar med färgkodning, teknisk ritning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriskt kopplingsschema, två brytare, en lampa, text "Styr samma lampa som 1".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk representation av elektrisk krets eller system, möjligtvis för en installation. Symboler och linjer indikerar komponenter och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk ritning av en elektrisk krets med symboler, ledningar och komponenter mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av eluttag, strömbrytare och kopplingsschema. Vit, vägginstallation, elektrikerkomponenter, ingen bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriskt kopplingsschema med två brytare och en lampa, anvisning på svenska, teknisk illustration.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk kopplingsschema för dimmer med märkningar och färgade kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Strömbrytare i badrum har också tillgång till Neutral, de sitter utanför/ovanför badrummet och man kan placera men enbart brun/vit går ner i röret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.