Har en fråga.

Hyr en villa av en privat ägare. Nu har badrumsfläkten gått sönder. Vem står för konstnaden ?

I mitt kontrakt står förljande:

"Hyresgästen ska hålla hyresobjektet uppvärmt. I den mån inte annat stadgas ansvarar hyresgästen för och bekostar normalt underhåll av hyresobjektet innefattande bland annat:

- Underhåll av värmeanläggning, brandvarnare, hushållsmaskiner och andra inventarier.
- Mindre reparationer såsom byte av takpannor, hängrännor, fönsterglas, lås m m. "
- Annat
 
Ägaren
 
  • Gilla
possum77 och 7 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ägaren
Tack, hade det även gällt om det var en spisfläkt ? Bara en fundering.
 
Normalt sett ja. Men allt går ju att avtala om...
 
  • Gilla
bengus60 och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
C Centrifugen skrev:
Tack, hade det även gällt om det var en spisfläkt ? Bara en fundering.
Som lekman tänker jag såhär:
Underhåll är sådant som står i instruktionsboken. Exempelvis hur man byter en trasig rem i en FTX.
Underhåll av en spisfläkt är exempelvis rengöring av filter. Ett byta av en trasig fläkt kan inte anses vara underhåll. utan snarare reparation.
Hur man underhåller en badrumsfläkt kan man ju fundera på men det finns säkert instruktioner i den medföljande dokumentationen om hur man ska underhålla denna.
Ditt avtal specificerar underhåll så då tycker jag du ska kräva av hyresvärden att du får tydliga instruktioner från leverantören på hur sakerna ska underhållas.
 
  • Gilla
oobum och 8 till
  • Laddar…
C Centrifugen skrev:
Har en fråga.

Hyr en villa av en privat ägare. Nu har badrumsfläkten gått sönder. Vem står för konstnaden ?

I mitt kontrakt står förljande:

"Hyresgästen ska hålla hyresobjektet uppvärmt. I den mån inte annat stadgas ansvarar hyresgästen för och bekostar normalt underhåll av hyresobjektet innefattande bland annat:

- Underhåll av värmeanläggning, brandvarnare, hushållsmaskiner och andra inventarier.
- Mindre reparationer såsom byte av takpannor, hängrännor, fönsterglas, lås m m. "
- Annat
Byte av badrumsfläkt är en mindre reparation.
Ni har avtalat om att du som hyresgäst ska stå för mindre reparationer.
Anser du som hyresgäst att det är hyresvärden som ska stå för detta byte?
Ja, ta och fråga/begär att din hyresvärd gör bytet.
Du har fått svar från andra om att det är hyresvärden som ska göra bytet och jag håller inte med så är en öppen fråga.
 
  • Gilla
saltis99 och 3 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Byte av badrumsfläkt är en mindre reparation.
Ni har avtalat om att du som hyresgäst ska stå för mindre reparationer.
Anser du som hyresgäst att det är hyresvärden som ska stå för detta byte?
Ja, ta och fråga/begär att din hyresvärd gör bytet.
Du har fått svar från andra om att det är hyresvärden som ska göra bytet och jag håller inte med så är en öppen fråga.
Mjo, håller med om att byte/reparation av en badrumsfläkt kan anses vara en mindre reparation. Å andra sidan är formuleringen rätt korkad eftersom mindre reparation är svårt att specificera.

Om den raden inte hade varit med i avtalet utan enbart raden ovan så ..... då skulle det ha varit hyresvärdens ansvar. Men som sagt, "mindre reparation" är lurig.

EDIT: vid närmare eftertanke så bör väl byte av en badrumsfläkt anses vara mindre jobb än byte av hängrännor?
 
  • Gilla
marieed2 och 2 till
  • Laddar…
S
B Bästerortarn skrev:
Mjo, håller med om att byte/reparation av en badrumsfläkt kan anses vara en mindre reparation. Å andra sidan är formuleringen rätt korkad eftersom mindre reparation är svårt att specificera.

Om den raden inte hade varit med i avtalet utan enbart raden ovan så ..... då skulle det ha varit hyresvärdens ansvar. Men som sagt, "mindre reparation" är lurig.
Exemplen på mindre reparationer antyder att byte av badrumsfläkt inte räknas dit.
Att jämställa byte av takpannor och fönsterglas till behörighetskrävande elarbete känns inte rätt.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Byte av badrumsfläkt är en mindre reparation.
Ni har avtalat om att du som hyresgäst ska stå för mindre reparationer.
Anser du som hyresgäst att det är hyresvärden som ska stå för detta byte?
Ja, ta och fråga/begär att din hyresvärd gör bytet.
Du har fått svar från andra om att det är hyresvärden som ska göra bytet och jag håller inte med så är en öppen fråga.
Jag tolkar det som att jag ska ska stå för den kostnaden, men ville kolla med er kunniga.
 
Ett byte är väl inte en reparation. En ny fläkt har ett högre värde än en reparerad gammal.
 
  • Gilla
EllinorLag och 5 till
  • Laddar…
Det kan väl inte vara hyresgästen som ska stå för utbyte av ett havererat byggnadstillbehör?
Reparation är inte samma sak som att helt byta ut hela utrustningen (fläkten) till en ny enhet.

Här finns en bra gränsdragningslista över vad som normalt åligger hyresgästen och hyresvärden (kommersiell).
https://www.skane.se/Public/Protoko...ga 4a Gränsdragning underhåll - Husie 1.4.pdf

Utdrag ur gränsdragningslistan :
Underhåll: Åtgärder som syftar till att återställa funktionen.
Utbyte: Utbyte p.g.a. utsliten (teknisk livslängd uppnådd) byggnadsdel/installation.


Om ansvarsfördelningen inte framgår av nedanstående gäller beträffande ansvar för drift, underhåll och utbyte under hyresförhållandet att hyresvärden svarar för och bekostar utvändigt underhåll av fastigheten samt för underhåll av fastighetens grundinstallationer, såsom avseende värme, ventilation och avlopp.
 
  • Gilla
Fadai och 4 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Exemplen på mindre reparationer antyder att byte av badrumsfläkt inte räknas dit.
Att jämställa byte av takpannor och fönsterglas till behörighetskrävande elarbete känns inte rätt.
Sant, tänkte inte på just det där med behörigheten :rolleyes: Men rent praktiskt så vidhåller jag att det är enklare att byta en fläkt än en hängränna.

S Sackaros skrev:
Ett byte är väl inte en reparation. En ny fläkt har ett högre värde än en reparerad gammal.
D Dilato skrev:
Det kan väl inte vara hyresgästen som ska stå för utbyte av ett havererat byggnadstillbehör?
Reparation är inte samma sak som att helt byta ut hela utrustningen (fläkten) till en ny enhet.
Det är det nog ingen som i normalfallet anser men nu finns det ju ett kontrakt som säger

"- Mindre reparationer såsom byte av takpannor, hängrännor, fönsterglas, lås m m. "

Även hängrännor, takpannor och fönsterglas måste väl anses vara byggnadstillbehör? Jag tänker att vi bör utgå från det aktuella kontraktet.

Å andra sidan är ju förstås det enklaste att bara ringa och göra en felanmälan och se vad hyresvärden säger.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Har själv hyrt med likande villkor i en mer mobil del av livet. Var normala villor långt utanför större städer med frånvarande ägare som bara ville ha huset värmt, bebott och mycket måttlig vinst men ville ha huset i samma skick efter som före.
Ungefär.

Men med avtalet "ta hand om huset som om du ägde det" så ska ju hyran vara därefter.
Målade tom om delar av ett, men då var även andra gentjänster inblandade.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Avtalstexten är amatörmässigt skriven och kommer att malas sönder om två jurister skulle anlitas att träta om vems ansvaret är.

"Hyresgästen ska hålla hyresobjektet uppvärmt. I den mån inte annat stadgas ansvarar hyresgästen för och bekostar normalt underhåll av hyresobjektet innefattande bland annat:

- Underhåll av värmeanläggning, brandvarnare, hushållsmaskiner och andra inventarier.
- Mindre reparationer såsom byte av takpannor, hängrännor, fönsterglas, lås m m. "
- Annat


Jag har markerat flummet med fet stil i citatet. Det innefattar alltså bland annat dessa punkter. En inte uttömmande lista. Då ingår detta och kanske något mer som ingen vet vad det är.

M m (med mera) säger oss ingenting mer än att mer ingår i uppräkningen. Oklart vad.

Annat är höjdpunkten i detta flum när det redan finns ett annat i början och ett med mera i uppräkningen. Varför inte räkna upp detta annat.

I inledningen stor det underhåll men i andra punkten reparationer. Det är inte samma sak. Det finns dessutom förebyggande underhåll och avhjälpande underhåll. Hur underhållet ska göras måste definieras, tex hänvisning till leverantörens bruksanvisning (men av vilka saker som ingår i huset?). Vad är normalt underhåll? De flesta skiter i att följa leverantörens anvisningar och kör på tills något går sönder, är det då det normala?

Vad definierar om en reparation anses vara mindre?
 
  • Gilla
sve84 och 3 till
  • Laddar…
Betala inte en fläkt eller liknande. Tänk som att du hyrde en lägenhet, du har inget ansvar för detta.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.