Ja då är det ju bara att gratulera till 8000:- ;).
 
Hemmakatten
shootking; nivåmätaren i oljetanken verkar vara en pryl som ofta går sönder. En gammal mätare visar antalet centimeter från botten och upp i tanken.

Skulle rekommendera dig att beställa en service där man även byter brännarmunstycke. De sotar pannan och ställer in bästa verkningsgrad. Du får även råd o tips om hur du sköter pannan inkl. lämpliga temperaturer, balans mellan oljepanna och elpatron (om du har sådan monterad på pannan), tryck i expansionskärl mm. En service kostar mellan 600-1000 (beroende på var du bor) och är väl investerade pengar.
 
H
Vad är det för panna du har? En CTC 265b kanske. Då är ju inte altför svårt att montera en pelletsbrännare. Vänta dig inga underverk med pellets. Visst blir det billigare med pellets men inte halva priset gentemot olja som en del påstår. Vill du ha ett bekvämt pelletssystem med bulkförråd och ny panna så kan slutnotan hamna på 75-80 tusen innan det hela är installerat.
Kan du stå ut med att bära pelletssäckar och offra en kvart i veckan åt brännaren och pannan så är nog pellets fortfarande ett lönsammare alternativ än att fortsätta med oljan.
 
Besparingen beror helt på panna och förbrukningsmönster. En kollega sparade tom något över hälften när han bytte men då drog deras hus 4.5m3 olja per år och han köper pellets billigt eftersom han köper säckar på helpallar, ett par pall i taget. Sen har vi de som som sagr knappt får någon besparing alls pga att pannan är olämplig för pellets och de förbrukar lite alt har dåliga förvaringsmöjligheter
 
Vi eldar med pellets i en 2 år gammal pelletspanna kostade 74' i investeringskostnad. Vi hade tidigare en kostnad på 30' per år för olja nu ligger vi på mindre än 15' för pellets. Tidsmässigt lägger jag totalt 10 tim/år detta inkluderar att köra ner 5 ton i småsäck i källaren detta tar hela 2,5 timmar.
Självklart är det skillnad på bekvämlighet att elda pellets i en panna ämnad för det jämfört med att bara byta brännare. Det går inte att jämföra äpple med päron.
Vissa investeringar man gör är man glad för andra mindre glad för. Vår nya panna är den bästa investeringen vi gjort i huset.
 
I
Oljemätaren ska ni ta med en stor nypa salt. Den kan visa upp till 25% fel. Bäst är att mäta tankens storlek utv. och runda av några centimeter neråt och bestämma volymen (lita inte på den påstämplade volymen). Sen dra ifrån 2-300 liter för tanklarmet på toppen och (om det är en gammal tank) cirka två decimeter på höjden i botten (för sugröret går inte ända ner till botten) + slam som samlats under åren (tänk på att slå ifrån brännaren när tankbilen kommer och fyller annars får ni problem med igensatt munstycke osv. och låt det sen gå minst en halvtimma innan ni återstartar pannan/brännaren så att geggan, som upprörts under påfyllningen, hinner sjunka ner och lägga sig till ro igen). Då har ni ett ganska bra mått på hur mycket tanken verkligen rymmer.

Sen krävs en toppfyllning för att veta hur mycket som förbrukas till nästa toppfyllning för att få exakt rätt mängd. Det är som att kolla bränsleförbrukningen på bilen. Fylld volym + vägmätarställning ger svaret. Här utbytt mot två toppfyllningar och observationer av vad visaren på oljemängdsmätaren visar (el. kvicksilverpelaren) vid dessa. Bli inte förvånade om visaren visar kvarts tank och pannan står p.g.a. brist på eldningsolja.
__________________
Byggaren
 
shootking skrev:
Nu är man ruinerad då...

9.900:-/m3 inkl frakt och moms, kommer väl att gå in en 2,5m3 misstänker jag. Men men, sen är det förhoppningsvis varmt hela vintern också!

/Jens
Synd att du bor så långt bort bara, Jag blev erbjuden att köpa 2m3 finndiesel för 13000:- söder om umeå förra veckan..
Är panna/brännare av nyare modell (bra verkningsgrad) så kostar varje kWh ca 70 öre om man betalar 6500:-/m3 vilket "bara är 9 öre/kWh dyrare än i en ny pelletspanna o ett pris på 2500:-/ton..
 
shootking skrev:
Nu är man ruinerad då...

9.900:-/m3 inkl frakt och moms, kommer väl att gå in en 2,5m3 misstänker jag. Men men, sen är det förhoppningsvis varmt hela vintern också!

Blir till att kolla på en pellets-brännare sen. Men har som sagt några andra projekt som måste bli klara först! Sen blir det uppvärmningen som får sig en översyn!

/Jens
Jag sitter i precs samma sits som dig, köpte precis hus där tanken är näst intill tom...

Hos vem hittade du det priset?
 
Du kan ringa runt till firmor som plockar bort gamla oljetankar.
Av dessa kan man vanligtvis köpa olja billigt. (Filtrerad och klar).
Jag har själv köpt kostade 6 spänn/liter...
 
I
shootking skrev:
Tydligen... Vad jag kan läsa av nivå-mätaren så borde det vara nånting i den vägen kvar... Men jag är ju ny som sagt!

/Jens

Tankmätaren kan du inte lita på förrän du kört tanken tom första gången och knappt sen heller.

Det finns därtill flera olika sorters oljenivåmätare. Den bästa (och enklaste) är ett rör som sitter på sidan av tanken och fungerar som ett komminucerande kärl. Lika högt som oljan står i röret, lika mycket olja finns i tanken. Men skulle röret gå isönder, antingen det är av glas eller plast, så rinner oljan ut i tankrummet. Därför existerar knappt någon sådan idag.

Den näst sämsta är en kvicksilvermätare på vägg. Ser ut som en stor köksklocka med ett kvicksilverfyllt rör mitt på i mer eller mindre lodrätt riktning och en pump på övre sidan. Är lutningen på röret fel inställt och anslutningarna inte lufttäta, kan den visa vad som helst. Den finns även i en variant med liggande fast skala, med samma nackdelar och resultat.

Den sämsta och vanligaste nivåmätaren sitter på tanktoppen med en visarskala i en liten 'klocka'. En bandmätare. Tanken är att en liten flottör i änden på bandet ska flyta på oljeytan i tanken och visa hur mycket olja som finns i den. Den fungerar sällan efter en tids användning. Det kan räcka med en påfyllning för att bandet ska sno sig eller något annat för fastighetsägaren dolt trix. Min mätare visar t.ex. 25% i tanken när den är tom.

Därtill får du räkna med att en sådan mätare från början inte går ända ner till botten med flottören eftersom man räknar med att en viss sedimentering sker med tiden från oljan. Dvs. oljan är inte 100%-igt ren utan viss avlagring sker med tiden. Så även om du mäter tanken på utsidan och multiplicerar måtten (minus tanksidornas tjocklek på 6-8 mm), så får du dra ifrån 100-300 liter för sedimenteringsutrymmet i den. På toppen får du göra ett motsvarande (lite mindre) avdrag för luft. Oljan är ofta kallare vid påfyllning och expanderar i ett varmt pannrum. Därför slår tanklarmet ifrån innan tanken är fylld i topp annars skulle tanken sprängas alternativt oljan rinna ut genom avluftningsröret.
____________________
Byggaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.