Bygger ett attefallshus med pulpettak och funderar över smidigaste/bästa/billigaste sättet att sätta luftspalt. Måste jag köpa på mig en massa vindavledare och sätta i hela taket (50 mm ner) eller går det göra på något bättre sätt?

Som innertak ska det vara råspont plus 120mm isolering ovanför det.
 
  • Gilla
Plancki
  • Laddar…
Rickard.
Klart billigaste initialt är att bygga nerifrån och upp och bara lägga ner isoleringen mot ångspärren och sen rota på, vill man spendera lite mer och förbättra vindskyddet finns då t ex isolering på rulle med papp eller luftspaltskivor av wellpapp eller cellplast. Små tak är logiska att bygga såhär om det inte är panik med yttertaket.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Klart billigaste initialt är att bygga nerifrån och upp och bara lägga ner isoleringen mot ångspärren och sen rota på, vill man spendera lite mer och förbättra vindskyddet finns då t ex isolering på rulle med papp eller luftspaltskivor av wellpapp eller cellplast. Små tak är logiska att bygga såhär om det inte är panik med yttertaket.
Yttertaket är redan på och huset är ett "kallhus" så det kommer inte finnas någon ångspärr.
 
Beror på hur konstruktionen ser ut för övrigt? Ska du ha isoleringsskivor eller lösull? Ska du ha fackverkstakstolar så nu får horisontellt innertak eller ska du ha limträbalkar och innertak med samma lutning som yttertak.

Jag byggde med takstolar och isolerade från insidan med isolerskivor samtidigt som jag satte plast och glespanel för innertaket.
Hade så pass mycket utrymme "vind" ovan isoleringen så jag bara behövde säkra luftspalten med masonitskivor ute där vägg möter tak.
 
Vi har byggt vårt tak utan luftspalt. Man kan göra det antingen med vanlig isolering i kombination med variabel ångbroms, eller med cellulosa isolering med ångbroms, eller variabel ångbroms.

En vattendelare men vedertagen metod.
 
S Stuff skrev:
Beror på hur konstruktionen ser ut för övrigt? Ska du ha isoleringsskivor eller lösull? Ska du ha fackverkstakstolar så nu får horisontellt innertak eller ska du ha limträbalkar och innertak med samma lutning som yttertak.

Jag byggde med takstolar och isolerade från insidan med isolerskivor samtidigt som jag satte plast och glespanel för innertaket.
Hade så pass mycket utrymme "vind" ovan isoleringen så jag bara behövde säkra luftspalten med masonitskivor ute där vägg möter tak.
Det kommer vara isoleringsskivor 120 mm, men har takstolar i form av 170-reglar och cirka 1300-1400mm mellanrum. Innertaket har således samma lutning som yttertaket.

Kan man ha luftspalt hela (50mm) vägen mellan isolering/råspont (innertak) utan att bygga upp med skivor?
 
aspr aspr skrev:
Det kommer vara isoleringsskivor 120 mm, men har takstolar i form av 170-reglar och cirka 1300-1400mm mellanrum. Innertaket har således samma lutning som yttertaket.

Kan man ha luftspalt hela (50mm) vägen mellan isolering/råspont (innertak) utan att bygga upp med skivor?
Jag säger nog pass och låter andra fylla på. 50mm kanske räcka utan skivor, men det bygger ju på att man är noggrann när man petar dit isoleringen och råkar täppa till luftspalten. Klurigt ochh rätta till i efterhand också om man råkar trycka till isoleringen efter att plasten är satt.

Har du redan satt takstolar/reglar? Annars kan jag rekomendera att anpassa avstånden efter vanliga mått på isoleringen. Du vinner mycket tid på att slippa hålla på och kapa varenda isolerskiva och/eller fylla i med småsnuttar. Isolering är vanligvis gjort i mått som passar bra för cc1200 eller cc600. 1300-1400 blir lite udda
 
Det funkar säkert utan (om jag förstår dig rätt, att dina isoleringsskivor är tunnare än 170-utrymmet, och kommer således lämna 50 mm luft mot sponten).

Men... varför inte bara häfta fast såna här?

det kostar inte många spänn, tar max en timma att sätta upp i hela taket.
 
M Mulvaden skrev:
Det funkar säkert utan (om jag förstår dig rätt, att dina isoleringsskivor är tunnare än 170-utrymmet, och kommer således lämna 50 mm luft mot sponten).

Men... varför inte bara häfta fast såna här?

det kostar inte många spänn, tar max en timma att sätta upp i hela taket.
Nja, det blev tokigt när vi satte upp takstolarnas reglar eftersom vi då tvingades frångå 1200mm-standarden tyvärr. Jag måste klippa och klistra så behöver kanske isåfall använda mig av vindavledare i papp.
 
aspr aspr skrev:
Nja, det blev tokigt när vi satte upp takstolarnas reglar eftersom vi då tvingades frångå 1200mm-standarden tyvärr. Jag måste klippa och klistra så behöver kanske isåfall använda mig av vindavledare i papp.
Får man fråga varför ni tvingades frångå 1200?
Det är ju oftast lättare att hålla sig till 1200 så långt det går bara lösa det med ett eller två fack med annat mått.
Då behöver man bara lägga lite mer typ för pyssel i det udda facket medan resten går snabbt.
 
S Stuff skrev:
Får man fråga varför ni tvingades frångå 1200?
Det är ju oftast lättare att hålla sig till 1200 så långt det går bara lösa det med ett eller två fack med annat mått.
Då behöver man bara lägga lite mer typ för pyssel i det udda facket medan resten går snabbt.
Var en regel för kort och tog då beslutet att köra vidare med bredare spann utan att tänka mig för att det kommer bli bökigt underifrån senare. Amatör som jag är blev det tokigt.
 
S Stuff skrev:
Får man fråga varför ni tvingades frångå 1200?
Det är ju oftast lättare att hålla sig till 1200 så långt det går bara lösa det med ett eller två fack med annat mått.
Då behöver man bara lägga lite mer typ för pyssel i det udda facket medan resten går snabbt.
Men jag tror jag får köpa vindavledare i papp och klippa och klistra så blir det kanske bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.