Hej har en Osby diskmaskin som visar felkod E4 för överflöde, vilket också stämde vid en okulär besiktning med vätskefylld diskmaskin :)
Så tog bort filter , rensade lyckades få den att tömma . Men felkoden försvinner inte , så tänker det är någon flygmanick som inte återställt .
Har någon ett förslag vad man gör nu?
 
A
Danin Danin skrev:
Hej har en Osby diskmaskin som visar felkod E4 för överflöde, vilket också stämde vid en okulär besiktning med vätskefylld diskmaskin :)
Så tog bort filter , rensade lyckades få den att tömma . Men felkoden försvinner inte , så tänker det är någon flygmanick som inte återställt .
Har någon ett förslag vad man gör nu?
en turkisk arcelik jag brukar föreslå att åka till återvinningen med den men det är väl inte de du vill?
du får ta bort sockeln längst ner så ser du mer vatten på bottenplattan att suga upp.
du kan tippa den åt något håll men då är risken att elektroniken går
eller så väntar några daga tills det torkat upp av sig självt
 
electroluxaren skrev:
en turkisk arcelik jag brukar föreslå att åka till återvinningen med den men det är väl inte de du vill?
du får ta bort sockeln längst ner så ser du mer vatten på bottenplattan att suga upp.
du kan tippa den åt något håll men då är risken att elektroniken går


eller så väntar några daga tills det torkat upp av sig självt
Såg inget mer vatten undertill, den tömmer nu allt vatten när jag häller på. Men vill ändå inte nollställa felkodhelvetet.

Något annat tips än soptippen?
 
A
Danin Danin skrev:
Såg inget mer vatten undertill, den tömmer nu allt vatten när jag häller på. Men vill ändå inte nollställa felkodhelvetet.

Något annat tips än soptippen?
När du tömde råkade du rubba flotören?
 
Danin Danin skrev:
Hej har en Osby diskmaskin som visar felkod E4 för överflöde, vilket också stämde vid en okulär besiktning med vätskefylld diskmaskin :)
Så tog bort filter , rensade lyckades få den att tömma . Men felkoden försvinner inte , så tänker det är någon flygmanick som inte återställt .
Har någon ett förslag vad man gör nu?
Prova med norsk reset. Dra ur elkontakten och sätt i den igen
 
J Jochi skrev:
Prova med norsk reset. Dra ur elkontakten och sätt i den igen
Tyvärr är den kopplad med sladd i väggen, känns rätt osmart. Men ska dra säkringen.
 
electroluxaren skrev:
När du tömde råkade du rubba flotören?
Har bara rensat filter, sen startat den, då kör tömning igång sen händer inget.
 
A
Danin Danin skrev:
Har bara rensat filter, sen startat den, då kör tömning igång sen händer inget.
du har alltså inte tittat in i maskinutrymmet?
 
electroluxaren skrev:
du har alltså inte tittat in i maskinutrymmet?

Fick igång den efter att ha vickat på eländet lite lagom våldsamt.
 
A
Danin Danin skrev:
Fick igång den efter att ha vickat på eländet lite lagom våldsamt.
Aha vattnet skvalpede undan
 
electroluxaren skrev:
Aha vattnet skvalpede undan
Ja det verkar ha funkat !
 
A
Danin Danin skrev:
Ja det verkar ha funkat !
du hittade aldrig var det kom ifrån?
 
electroluxaren skrev:
du hittade aldrig var det kom ifrån?

Nej tyvärr, så nära den hamnade på skroten.
Undrar hur många vitvaror som slängs på grund av enkla fel. Men hoppas den håller ett tag till.
 
Danin Danin skrev:
Nej tyvärr, så nära den hamnade på skroten.
Undrar hur många vitvaror som slängs på grund av enkla fel. Men hoppas den håller ett tag till.
Precis, det slängs nog på tok för mycket. Jag hade detta bekymret med en diskmaskin som jag skrev i en annan tråd här för länge sedan:

"Diskmaskinen, en Cylinda, tog inte in vatten. Den tömde de första 10 sekunderna för att sedan tvärdö.
Googlade som en stolle, läste manualer med google-translate men hittade inget svar.
Ringde någon lokal reparatör som tyckte per telefon att maskinen är för gammal, han ville inte
ens komma ut och titta på det då han ansåg att det skulle bli för dyrt för mig. Det var ju faktiskt rätt så snällt.

Nåväl, åkte till den stora diskmaskinsförsäljaren och strosade runt, fram kommer en trevlig säljare och vi kikar på diverse modeller. Efter en stund frågade han mig vad felet var på vår nuvarande maskin. Jag förklarade så gott jag kunde varpå han frågade om jag återställt diskmaskinen. Eftersom jag googlat rätt mycket men aldrig stött på möjligheten att återställa sade jag givetvis -näh, kan man det, hur?
-Håll inne programval och startknappen i runt 10 sek. Testa sedan.
Jag tackade för tipset och åkte hem för att testa.
Jag har inte behövt åka tillbaka till den trevlige diskmaskinsförsäljaren än. Detta var fyra år sedan..."
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Litengubbe Litengubbe skrev:
Precis, det slängs nog på tok för mycket. Jag hade detta bekymret med en diskmaskin som jag skrev i en annan tråd här för länge sedan:

"Diskmaskinen, en Cylinda, tog inte in vatten. Den tömde de första 10 sekunderna för att sedan tvärdö.
Googlade som en stolle, läste manualer med google-translate men hittade inget svar.
Ringde någon lokal reparatör som tyckte per telefon att maskinen är för gammal, han ville inte
ens komma ut och titta på det då han ansåg att det skulle bli för dyrt för mig. Det var ju faktiskt rätt så snällt.

Nåväl, åkte till den stora diskmaskinsförsäljaren och strosade runt, fram kommer en trevlig säljare och vi kikar på diverse modeller. Efter en stund frågade han mig vad felet var på vår nuvarande maskin. Jag förklarade så gott jag kunde varpå han frågade om jag återställt diskmaskinen. Eftersom jag googlat rätt mycket men aldrig stött på möjligheten att återställa sade jag givetvis -näh, kan man det, hur?
-Håll inne programval och startknappen i runt 10 sek. Testa sedan.
Jag tackade för tipset och åkte hem för att testa.
Jag har inte behövt åka tillbaka till den trevlige diskmaskinsförsäljaren än. Detta var fyra år sedan..."
Det var inte elgiganten va :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.