Hej,

Köpte hus vid årsskiftet och la märke till att en "bubbla" hade bildats på taket i köket. Skrapade upp färgsläppet och såg att det under hade bildats fukt (se bild). Ringde direkt försäkringen och de bestämde sig för att skicka ut en tekniker för en mer detaljerad undersökning under nästa vecka.

Vad kan jag förvänta mig? Någon som varit i liknande situation?

Vill tillägga att jag bor i ett hus med motfallstak, V-tak, och jag misstänker att rännan för vattenavrinning går i närheten av fuktfläcken.
 
  • Skadad vit vägghörn med flagnande färg och synlig sprickbildning på överflaten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om vattnet kommit in genom (dåligt) tak så lär det väl inte bli speciellt mycket hjälp från FB antar jag.
Gjorde ni någon bes/koll av tak och byggnad innan köpet?
Hur gammalt är taket?
 
  • Gilla
Eli G
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
Om vattnet kommit in genom (dåligt) tak så lär det väl inte bli speciellt mycket hjälp från FB antar jag.
Gjorde ni någon bes/koll av tak och byggnad innan köpet?
Hur gammalt är taket?
Taket var ok enligt besiktningsprotokollet dock osäker på åldern av taket, däremot är pappen bytt 2018.
 
1. Har ni en köksfläkt?
2. Har ni kollat på vinden om vatten kommer från yttertak eller annan källa?
 
  • Gilla
Eli G
  • Laddar…
Yes, vi har en köksfläkt.

Hittar ingen lucka för inspektion varken på in- eller utsidan.

Ett platt tak med ventilationsutrustning och skugga, möjligen industrianläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har ni en utedel för värmepump på taket? Ovanlig lösning speciellt med den taktypen. Hoppas ni hittar läckan.
 
  • Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.