Hej. Har ett gångjärn i en kökslucka, som jag inte riktigt blir klok på. Den glappar och när man öppnar, så är det som att den åker ur läge. Stänger man sen, måste man lyfta luckan lite lätt på plats för att den ska stänga ordentligt. Det är bara övre. Nedre funkar som den ska. Jag har justerat och justerat, men inget tycks hjälpa. Ser eg inget fel på den heller, så man undrar ju om det är ngt inuti.
Visst är det ett i-landsproblem, men irritationen kommer när man öppnar den där j-a luckan femtielva ggr om dan. :confused:

Nån som har nåt bra tips?
 
  • Metallisk skåpgångjärn på vit yta, monterad med skruvar, närbild tagen i snedvinkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
netwolf netwolf skrev:
Hej. Har ett gångjärn i en kökslucka, som jag inte riktigt blir klok på. Den glappar och när man öppnar, så är det som att den åker ur läge. Stänger man sen, måste man lyfta luckan lite lätt på plats för att den ska stänga ordentligt. Det är bara övre. Nedre funkar som den ska. Jag har justerat och justerat, men inget tycks hjälpa. Ser eg inget fel på den heller, så man undrar ju om det är ngt inuti.
Visst är det ett i-landsproblem, men irritationen kommer när man öppnar den där j-a luckan femtielva ggr om dan. :confused:

Nån som har nåt bra tips?
Fattas det inte en skruv i mitten?
 
A
Det ser ut att vara väldigt långt ifrån 0-läge på sidjusteringen, det är inte så att luckan tar i stommen när den stängs? Den borde inte göra det med tanke på hur långt ut luckan är justerad, men gångjärnet ser inte precis nytt ut så kan vara kasst.
 

Bästa svaret

Är det inte 2 bleck i gångjärnsdelen och det inre är av, ta och byt gångjärn med en lucka som inte används så ofta..
 
Idéen med att ta ett gångjärn, från en annan lucka, slog mig inte förrän jag såg det. Då kom jag ju dessutom på att jag hade ju en lucka som jag plockat av ett annat skåp, stående i friggeboden. Sagt och gjort. Bytte gångjärnen och vòila! Nu funkar det perfekt! :D

Enda grejen, är att jag stäng den där jädra luckan i så många år nu genom att lyfta upp den ett snäpp varje gång och DET VANAN SITTER FORTFARANDE I! Trots at jag inte behöver det längre. Men det går väl över - om ett par år... :p
 
  • Haha
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.