En eventuell skuld som är kopplad till dessa pantbrev är preskriberad då ingen aktivitet (preskriptionsavbrott) från borgenär (den som lånat ut pengar) har skett de senaste 10 åren.
Är det en ordentlig släkt så finns dessa gamla fysiska pantbrev i en pärm.
Leta upp dem och behåll dem!
Dagens datapantbrev är totalt utan charm och själ.
Dessa gamla historiska pantbrev har ett historiskt värde!
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Gäller verkligen den preskriptionen när det gäller en pantsatt fastighet?
 
A
Om en inteckning görs på en fastighet, kommer då den alltid vara registrerad hos Lantmäteriet kopplad till den bank där pantbrev kopplade till inteckningen utfärdades?

Eller registreras normalt inteckningen om när lånet kopplat till pantbrevet lösts, så att den ej nämns i samband med bank?
 
D Daniel 109 skrev:
Gäller verkligen den preskriptionen när det gäller en pantsatt fastighet?
Ja, Preskriptionslagen gäller.
Innehav av pantbrev innebär inte att man har någon pant.
Förutsättningar för att en pant skall finnas är att det finns en skuld som är kopplad till pantbrev.
Är skulden preskriberad finns det inte något skuldförhållande.
Detta innebär inte att pantbreven i sig inte är giltiga utan de kan framöver användas för att försöka få nya lån mot panträtt.
 
Tidigare var pantbrev inskrivna hos tingsrätten innan detta flyttades över till lantmäteriet. Eftersom huset sålts privat och det inte verkar tidsmässigt ha större betydelse för TS är den smidigaste lösningen nu att begära dödning.
 
lunnabo lunnabo skrev:
Ja, Preskriptionslagen gäller.
Innehav av pantbrev innebär inte att man har någon pant.
Förutsättningar för att en pant skall finnas är att det finns en skuld som är kopplad till pantbrev.
Är skulden preskriberad finns det inte något skuldförhållande.
Detta innebär inte att pantbreven i sig inte är giltiga utan de kan framöver användas för att försöka få nya lån mot panträtt.
Det måste finnas en skuld kopplad till pantbrevet som du säger, men enligt 11 § preskriptionslagen så hindrar inte preskription att fordringsägare med panträtt gör sig betalt ur den pantsatta egendomen. Resonemanget kring preskription riskerar alltså att leda fel här.
 
Snailman
A Allinug skrev:
Det är en fastighet som köpts privat, utan mäklare. Men säljaren är släkt och säljaren köpte en gång fastigheten från sina föräldrar.

Om fastigheten hade varit pantsatt så hade väl pantbreven varit skrivna på Swedbank, som är den bank som tog över Föreningsbankens alla lokala banker?

Å andra sidan, om den inte varit pantsatt så hade pantbreven varit parkerade hos lantmäteriet, och inte hos en bank.

Vi har aldrig hört talas om att det skulle finnas ett lån kopplat till fastigheten. Det måste isåfall vara helt ränte- och amorteringsfritt… Dock går det att rota mer i detta ifall det är en nackdel att det finns pantbrev kopplade till en bank.

Men det är alltså dödning av pantbreven som gäller? Pantbrev brukar ju annars ses som en tillgång.
Jag köpte ett hus byggt 1989, som det var en del pantbrev på, jag betalade lånen inom nåt halvår. Nåt år eller två senare så upptäckte jag att Swedbank fortfarande hade pantbreven, så jag hörde av mig till dem och fick dem överförda på mig.(detta var datapantbrev). Fanns ett fysiskt pantbrev på en mindre summa också, men detta fick jag i handen av säljarna.

Så en bank kan ha ens pantbrev utan att det finns några lån hos dem.
 
  • Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
A
Hmm, undrar vad Swedbank skulle säga ifall man bad om att få tillbaka pantbreven?
 
Cheesen
A Allinug skrev:
Det finns papper i en pärm att gå igenom och det finns också möjlighet att fråga säljaren. Men det är 50 år sedan senaste inteckningen, så det kan höra till tidigare generation som inte finns att fråga.

Men om pantbreven påträffas bland papprena så känns det inte rätt att de fortfarande står registrerade kopplade till en bank. Men det skulle väl ändå inte vara en risk? För de är väl fortfarande tillgängliga att använda för den som har dem fysiskt?
Pantbrevet jag hade som var betalt -65 stod fortfarande registrerat på bank. Hade dock alla kvitton på att lånet var betalt så det löste sig snabbt. Kommer inte ihåg vilken bank det var men föreningsbanken är ett hett alternativ då det var en av tre banker som existerade i närheten på den tiden.
 
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
Oavsett om du kan visa att lånet är avbetalat så måste pantbreven fram eller dödas. Du kan ju ha fått tillbaka dem, och sedan lånat pengar av en granne som sått panbreven som säkerhet.

Om pantbreven är försvunna så kan detställa till problem för köparen att få lån på fastigheten. Banken kräver att få "bästa" rätt. Finns det då några små pantbrev som är förkomna (som har bästa rätt)så blockerar det (ibland) möjligheten att låna på fastigheten.

Så även om det handlar om strunstsummor så kan det få stora konsekvenser att breven är förkomna.
 
Precis. Pantbreven är ingen engångshandling, så även om lånet som togs när pantbrevet skapades är avbetalat för länge sedan så kan man rent teoretiskt ha tagit flera lån efter det med samma pantbrev som säkerhet.
Dock är väl sannolikheten ganska låg, men det har hänt så därför brukar man vara noga med att döda av förkomna pantbrev när fastigheter byter ägare.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Allt det här är ju oftast bara formalia. Ett gammalt pantbrev som finns fysiskt kan ju sällan användas till nåt men enligt banken så finns det ju en försvinnande liten risk att det har använts. Därför vill man ju reda upp allt enligt gängse regler oavsett. Lika för alla även om det är obelånat eller inte.
 
Snailman
Det är väl en viss kostnad förknippad med att döda ett pantbrev, då man får betala en viss procent för att skaffa nya pantbrev som ersätter de gamla?
 
Snailman Snailman skrev:
Det är väl en viss kostnad förknippad med att döda ett pantbrev, då man får betala en viss procent för att skaffa nya pantbrev som ersätter de gamla?
De gamla borttappade pantbreven behöver man ju inte ersätta om man inte ska belåna huset mer. Och den dagen har man iallafall ingen nytta av ett borttappat pantbrev.
 
Snailman
useless useless skrev:
De gamla borttappade pantbreven behöver man ju inte ersätta om man inte ska belåna huset mer. Och den dagen har man iallafall ingen nytta av ett borttappat pantbrev.
Nej, det är korrekt, jag tänker mest på hur mycket tid man ska lägga på att eventuellt försöka hitta dem, då kan man jämföra med vad nya pantbrev på samma summa skulle gå på. För min del så var det enda pantbrevet på papper på ca 70k så det hade ju inte varit så dyrt att ersätta

Stämpelskatten är 2 procent på inteckningsbeloppet och beräknas på hela tusentals kronor, avrundat nedåt. Expeditionsavgiften är 375 kronor per inteckning.
Alltså 1775kr , hade pantbrevet varit på 700k hade det kostat 14375kr att ersätta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.