Hej!

Hoppas tråden hamnat i rätt forumdel..
Jag och flickvännen har en sommarstuga sen runt 5 år tillbaka. För ungefär två år sedan byggde vi en större altan på ena sidan av huset och nu tänkte vi att det är dags att sätta in en altandörr / skjutparti och i samband med det byta ut de 4st gamla fönstren som vetter ut mot altanen..

Huset är byggt på 70 talet med fjällpanel och är i stort sett orginal sen det byggdes. Därav är jag lite extra noggrann nu med att få hjälp att välja fönster / dörrar som verkligen passar huset. Det lockar ju att sätta in ett 3-4 m brett skjutglasparti men det kanske inte riktigt passar in tänker jag..


Ett soligt rum med fönster, utsikt över träd, terrass utanför, blå fåtölj, och vit matplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhusvy genom fönster med träramar, utsikt över träd, en lampa och ljushållare, avkopplande atmosfär, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vardagsrum med utsikt till trädäck och natur, trägolv, fönsterväggar, avslappnad inredning, kvällsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Gult hus, tegeltak, fönster, träterrass, kvällsljus reflekteras, möbler synliga inuti, en person syns suddigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(fasaden ser inte så kul ut här, den är ommålad sen bilderna togs...:oops:)

Det jag undrar är:
Tycker ni man ska ha några vanliga fönster ut mot altanen eller bara ha fönsterdörrar / skjutpartier ut?

Jag funderar på om två stycken dörrar i den här stilen kanske är det som passar bäst.

Vit fönsterdörr med många rutor, utsikt till trädgård, trägolv inomhus, neutralt dagsljus, gardiner halvt dragit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Har ni några spontana tankar? Länkar till passande dörrar/fönster/skjutpartier uppskattas stort.
 
Det kommer inte att fungera då varje stolpe mellan glasen är bärande! Taket bärs av dom.
Men en limträbalk typ 420x115 mm så kanske man kan öppna upp typ 4 m. Måste beräknas!
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Det kommer inte att fungera då varje stolpe mellan glasen är bärande! Taket bärs av dom.
Men en limträbalk typ 420x115 mm så kanske man kan öppna upp typ 4 m. Måste beräknas!
Tack för svar!
Att sätta in två fönsterdörrar med en bärande stolpe imellan borde väl vara en möjligt? (Nåt man får räkna på såklart..)
 
BirgitS
S sistanamnetsomfungerade skrev:
Jag funderar på om två stycken dörrar i den här stilen kanske är det som passar bäst.
Spröjs passar väl inte så bra stilmässigt när huset är byggt med stora rutor utan spröjs.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Spröjs passar väl inte så bra stilmässigt när huset är byggt med stora rutor utan spröjs.
Ok! Har du möjligtvis tips på nåt som skulle passa? En fönsterdörr som den ovan men utan spröjs?
 
BirgitS
Ja
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.