Jag undrar vad väggen är byggd av för material? Det är en källarvägg.
 
  • Renoveringsarbete, exponerade träreglar, grå betongblocksvägg, byggdamm, oavslutat byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggkonstruktion med trä, spikar och betongvägg i olika stadier av färdigställande eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering, oavslutad vägg, isolering synlig, trästomme, betongblock, byggnadsarbete pågår, rör och skräp i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lättbetong
 
F fribygg skrev:
Lättbetong
Eller radon-block ;)
 
Lättbetong eller blåbetong. När är det byggt?
 
J jawen skrev:
Eller radon-block ;)
siporex, ytong eller durox var väl alla lättbetong med olika ursprung, siporex är ofarligt såvitt jag vet?
 
F fribygg skrev:
siporex, ytong eller durox var väl alla lättbetong med olika ursprung, siporex är ofarligt såvitt jag vet?
Ja, dom har många olika namn.
Blåbetong, lättbetong, ytongsten, Siporexblock mm

Ytong som tillverkade dom flesta förr i tiden ägde 3 gruvor/brytplatser.
2 av dessa hade väldigt höga radonvärden, vilket gjorde att blocken vart s.k "radon-block".

Ytong/lättbetong sista 20-25 åren däremot har varit riskfria.

Men troligtvis är huset på bilden från 60 eller 70-talet, så stor risk.
 
Huset är byggt 1947.
 
D Dublin skrev:
Lättbetong eller blåbetong. När är det byggt?
1947.
 
L louii skrev:
1947.
Ligger huset i någon av de orter som tillverkade blåbetong?
 
F fribygg skrev:
Ligger huset i någon av de orter som tillverkade blåbetong?
Huset ligger i Dalarna.
 
Är hela källaren byggd i samma material, eller är det bara en enda innervägg? Om det är det senare är det ju enkelt att riva ut den och ersätta den med en vanlig regelvägg. Är det hela källaren kanske det är värt att mäta radonet för att se vad du har för halter i huset - problemet är bara att om du har höga värden går det inte att veta om det är markradon eller väggarna. Å andra sidan om du har låga värden så behöver du ju inte göra nåt...
 
I
Ser ut som blåbetong men det behöver inte vara radon i det. Vad har ni för radon värden i huset, det borde skvallra för om det är ett problem eller inte. Har ni inte gjort en radonmätning så är det hög tid, det gör man innan man flyttar in och sen var 10e e år typ eller när man ändrar något i huset som kan påverka ex ventilation.
 
L louii skrev:
Huset ligger i Dalarna.
Siporex hade en fabrik i Gävle iaf. Med lite flyt är ditt hus byggt av Siporex som är sandbaserad och inte innehåller påtagliga mängder av radon. Jag levde med radonångest ett tag och skrev till Ytong och frågade. Fakturor från mitt hus angav att det var byggt av Siporex och fick svaret på bilden. Ett brev med information om radonhalter i Siporex från Gävle, jämfört med andra material. Avsändare: Kjell Nygren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ps: På vinden kan jag se lättbetongen oputsad och den ser verkligen ut sådär. Ds
 
I
Kan siporex också vara blått? Jag har bara sätt ljus grått?
 
Verkar bara vara några mindre innerväggar i källaren som kan ha blåbetong, ska göra radonmätning om det är ok så behöver jag inte göra något annars river jag bara innerväggarna då dom inte är bärande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.