Skall bygga en "byrå"/hurts som jag kommer sprutmåla (dvs kommer ej ha träfinish). Den blir L-formad och med väldigt specifika mått. Ca 2300 i långa delen och 950 i korta samt i runda slängar 530 djup med lådor som anpassas efter yttermåtten och funktion. Den skall vara fast monterad runt en trappnedgång som då styr måtten.

Vad har man för bra materialval till stommen?

Jag kan själv komma på tre varianter men vet inte om något av dem är objektivt bäst.

MDF: Kostar minst. Tungt. Måste, gissar jag, göra något åt kanterna innan målning (typ kantband). Svårare att göra starka infästningar mellan delarna gissar jag (tappar och lim kanske fungerar bra?).
Björkplywood: Ingen aning om vilken sort man skall ha för den verkar finnas i alla möjliga varianter. DYRT. Måste även här använda något på kanterna.
Limfogskiva (furu/gran): Betydligt dyrare än MDF, mycket billigare än plywood.

Spontant känns limfogen som bästa valet. Plywood är kanske ett bättre materialval men kostar vad jag förstår en bra bit över 1000 kr / m2 samt att jag inte kan navigera djungeln av varianter (troligen mycket enklare än jag tror).

Vilket bör man välja? Finns det andra bättre alternativ?

Finns det bättre, där även pris är en faktor, alternativ än björkplywood till lådorna? Tänker samma material som stommen för fronten.
 
Träram med spånskiva i? Kör jag till ett garderobsbygge, ge dock fan i att köpa de där bananerna till planhyvlat som köpladorna säljer.
Ena gaveln på garderobsbygget som exempel.
En tom anslagstavla av kork med träram står i ett rum med trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P Pettman skrev:
Träram med spånskiva i? Kör jag till ett garderobsbygge, ge dock fan i att köpa de där bananerna till planhyvlat som köpladorna säljer.
Ena gaveln på garderobsbygget som exempel.
[bild]
Är ute efter en helt slät yta. Så en inramning känns inte aktuell.
Är kanske bara spånskiva ett alternaiv? Även där då med kantband.
 
Eller limma spånskivan i en fals istället för att sätta den i ett spår.
 
P Pettman skrev:
Eller limma spånskivan i en fals istället för att sätta den i ett spår.
Nu är jag inte riktigt med.
Kanske vi ser olika konstrukioner framför oss. Eller så tänker vi på hel olika "problem". Tänk en byrå som IKEAs Malm. Man får ju där flera exponerade snittytor som ju inte går att få släta med en spånskiva om man inte sätter kantband/foliering på dessa snittytor.

Edit: Insåg kanske att du menar att man kunde göra din ram jämn mot spånskivan på detta sätt. Kommer inte skarven ändå synas efter lakering i så fall? Känns inte som man vinner något mot att bara köra kantband, eller?
 
Redigerat:
S
Mdf är väl bra. Bättre att måla på än limfog och plywood är det ingen som använder till sånt där.
Spånskiva är värdelöst att måla på. Då behöver du belägga den med något.

sen brukar man dela upp en sån möbel i delar/ moduler som man sätter ihop på plats.
 
S sinuslinus skrev:
Mdf är väl bra. Bättre att måla på än limfog och plywood är det ingen som använder till sånt där.
Spånskiva är värdelöst att måla på. Då behöver du belägga den med något.

sen brukar man dela upp en sån möbel i delar/ moduler som man sätter ihop på plats.
Minst två moduler blir det ju. Möjligen tre om den långa delen blir för otymplig. Skall inte bygga den än på någon månad så inte tånkt ut en exakt konstrukiton ännu. Då kanske jag skall tänka mer i banorna MDF alltså.
 
  • Gilla
Jongran
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.