T TypRätt skrev:
Jag tror det finns en decibel mätar-app du kan tanka hem som kanske kan ge någon indikation om hur högt ljudet låter, jag var tvungen att dra upp volymen högre än jag har när jag lyssnar på hög musik för att höra något alls från ditt klipp.
man får aldrig störa sin granne det spelar inge roll vilken tid punkt det gäller.blir du sent på kvällen ock natten då är det en hälsofara för dej. han kan bli vräktför en så sak.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
A ansic skrev:
Bästa öronpropparna är silikonproppar som ser ut som en julgran, 20:- paret på jula, denna:
[länk]
Finns billigare i bulk på Ebay/Aliexpress. Slår allt i öronproppsväg, håller sig fräsha och ingen konst att trycka i dem. Efter två dagar så känner man inte att de sitter i. Går att sova med.
Det blir lika tyst som om man pressar fingret in i örat, i värsta fall kan man komplettera med kåpor.
De propparna från Jula har enbart en dämpning på 28 dB, vilket är ganska kasst. De bästa propparna ligger runt 36-37 dB, t.ex

https://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/skydd/horselskydd/horselproppar/oronproppar-009660/

https://www.apohem.se/ogon-oron/oron/oronproppar/swedsafe-diskret-ml-10-st

https://www.apohem.se/ogon-oron/oron/oronproppar/swedsafe-sleep-4-st
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Orientexpressen
Tack ja till någon av lgh mot att hyran blir den samma som du redan har och se då till att det skrivs ett kontrakt på den reducerade avgiften som antingen är tidsbestämd eller tills dess att du byter bostad, men inte att det står fn (för närvarande, då kan hyresvärden ta bort den lägre hyren så fort kontraktet ska förnyas).
Hyresnämnden är kanske en annan väg att gå.

Och är det så att du behöver öronproppa, är det hyresvärden som ska bekosta dessa.
Skitpengar kan tyckas, men även skitpengar är pengar som man kan lägga på annat.
 
  • Gilla
  • Haha
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
E EmilyLily skrev:
Såhär låter det hela tiden. Detta var från inatt omkring 03
Fantastiskt. Tyvärr lever vi inte i en värld som styrs av ingenjörer. Därför har tex HSB en lång lista på vad de själva inte tänker göra för att fixa problemen.

Mycket bekvämt att skita i allt, men så kan man agera om man får skriva reglerna själv.

https://www.hsb.se/nyheter-och-tips/kunskapsbank/storande-ljud-i-lagenhet--sa-kan-du-forebygga-det/

Se till att lära känna någon som kan göra mätningar i din bostad både när det gäller stomljud och ljud som färdas i luften.

Bara för att det är jobbigt att åtgärda ett hus betyder inte att man inte ska utföra åtgärder.

Jo jag vet att när man gjort ett badrum med helt värdelös avrinning mot golvbrunnen så är det synd om hantverkaren som ställt till det och att de helst vill slippa undan ansvar. Men med hjälp av normer och tekniska mätningar kan man blockera barnsligheterna och få svart på vitt om anordningen duger för boende.

Dessutom får du själv ett mått på hur långt utvecklingen har kommit angående att bygga hus som fungerar även för de som ska bo i dem.

Om de seismiska mätningarna visar att du inte lever i en onormal störning får du hitta på egna lösningar. man kan alltid bygga ett rum i rummet som man hänger upp i gummiband. Det används även i militära installationer när man inte vill ha anläggningen förstörd av vibrationer vid atomkrig.

Skit i gnällspikarna och undersök först med hjälp av mätning. Syftet med mätningen är att undersöka om du är galen så att du har något att förhålla dig till.

En bra hyresvärd som upptäcker att huset är otjänligt för människor river naturligtvis huset och bygger ett nytt.
 
Redigerat:
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
E EleonoraMaria skrev:
man får aldrig störa sin granne det spelar inge roll vilken tid punkt det gäller.blir du sent på kvällen ock natten då är det en hälsofara för dej. han kan bli vräktför en så sak.
PI_3_141592654 PI_3_141592654 skrev:
Fantastiskt. Tyvärr lever vi inte i en värld som styrs av ingenjörer. Därför har tex HSB en lång lista på vad de själva inte tänker göra för att fixa problemen.

Mycket bekvämt att skita i allt, men så kan man agera om man får skriva reglerna själv.

[länk]

Se till att lära känna någon som kan göra mätningar i din bostad både när det gäller stomljud och ljud som färdas i luften.

Bara för att det är jobbigt att åtgärda ett hus betyder inte att man inte ska utföra åtgärder.

Jo jag vet att när man gjort ett badrum med helt värdelös avrinning mot golvbrunnen så är det synd om hantverkaren som ställt till det och att de helst vill slippa undan ansvar. Men med hjälp av normer och tekniska mätningar kan man blockera barnsligheterna och få svart på vitt om anordningen duger för boende.

Dessutom får du själv ett mått på hur långt utvecklingen har kommit angående att bygga hus som fungerar även för de som ska bo i dem.

Om de seismiska mätningarna visar att du inte lever i en onormal störning får du hitta på egna lösningar. man kan alltid bygga ett rum i rummet som man hänger upp i gummiband. Det används även i militära installationer när man inte vill ha anläggningen förstörd av vibrationer vid atomkrig.

Skit i gnällspikarna och undersök först med hjälp av mätning. Syftet med mätningen är att undersöka om du är galen så att du har något att förhålla dig till.

En bra hyresvärd som upptäcker att huset är otjänligt för människor river naturligtvis huset och bygger ett nytt.
när revs ett hus för ett golv som låter sist?
 
  • Gilla
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
Sätt på en radio när du sover så slipper du höra det.
Det tar ett tag att vänja sig vid ett ljud men det dränker ditt problem.
 
  • Gilla
Bittanbej och 1 till
  • Laddar…
E EleonoraMaria skrev:
man får aldrig störa sin granne det spelar inge roll vilken tid punkt det gäller.blir du sent på kvällen ock natten då är det en hälsofara för dej. han kan bli vräktför en så sak.
Han blir ju inte vräkt för att han är uppe och går på nätterna. Han kan ju inte hjälpa att golvet i hans hyreslägenhet låter.
Sen är det synd om TS som störs av ljudet.
 
  • Gilla
Mrjayser och 3 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja.... så kan det vara när man bor i lägenhet.

Grannen har rätt att gå runt i sin lägenhet när bäst han eller hon vill.
Det är bra att du respekterar dina grannar. Det ska man göra. Det hjälper tyvärr inte mot jobbiga grannar. Så illa är det. Men samtidigt kan man inte tvinga grannen att flytta för att det knarrar från hans golv. Det är säkert ett problem med ett lyhört hus, från början.
Ett problem med ljud det är att det är personligt hur man störs. vissa tycker att grannens katt som går på heltäckningsmattan stör. Andra bryr sig inte fast grannen spelar bowling hemma. Jag tror att du har två alternativ. 1. försök att inte reta upp dig på grannen. Skaffa öronproppar. Just nu låter det som att du är så stressad över det hela att du ligger med öronen på helspänn... då kommer du höra allt.

2. flytta till en annan lägenhet

Man har rätt att gå runt i sin egen lägenhet.
Troligtvis så låter det inte så mycket att det stör enligt en ljudmätare.
Fastighetsägaren måste försöka åtgärda störande ljud. Men inte hur långt som helst


Du får ljudisolera sovrummet....
Bra skrivet
 
  • Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
E EmilyLily skrev:
ingen aning men jag har inga problem med ljud från grannen överlag. Hör väldigt sällan genom väggarna, bara när det är riktigt tyst hos mig men inte alls ofta. Golvet däremot låter som att någon går i MIN lägenhet konstant och jag lider av grov PTSD och mitt hjärta går upp i stress så ofta att jag tror att jag ska få hjärtinfarkt när jag hör det
Varför vill du bo kvar med de fysiska och psykiska besvär du har av ditt nuvarande boende efter bara 2månader där och inte byta till något av de alternativ din hyresvärd erbjuder dej?
 
  • Älska
Mrjayser
  • Laddar…
M maria01 skrev:
när revs ett hus för ett golv som låter sist?
Nej precis. Där har vi problemet.

En intressekonflikt mellan fastighetsägaren och hyresgästen som liknar situationen där mannen i huset har ett garage med intilliggande bostad medan hustrun klassar samma anläggning som en bostad med intilliggande garage.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
PI_3_141592654 PI_3_141592654 skrev:
Nej precis. Där har vi problemet.

En intressekonflikt mellan fastighetsägaren och hyresgästen som liknar situationen där mannen i huset har ett garage med intilliggande bostad medan hustrun klassar samma anläggning som en bostad med intilliggande garage.
Finns ingen liknelse med förhållande hyresvärd-hyresgäst och par i skilsmässa.
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
E EleonoraMaria skrev:
man får aldrig störa sin granne det spelar inge roll vilken tid punkt det gäller.blir du sent på kvällen ock natten då är det en hälsofara för dej. han kan bli vräktför en så sak.
Nej nej NEJ.

Det verkar vara mycket 90talister i tråden :/

Det klart det är trist för TS om hon inte kan sova pga ljudet, men använd öronpoppar vid behov, plugga klart, skaffa ett jobb och välj sedan en bostad som uppfyller dina krav,. kanske lämpligen ett eget hus så slipper man ha grannar så nära inpå.

Jag hade en granne som försökte lära sej spela valthorn när jag bodde i lägenhet, det var inte så kul det heller, men fullt tillåtet tyvärr. (Han var riktigt dålig på det också, som man är när man försöker lära sig...)
 
  • Gilla
Manowar6 och 2 till
  • Laddar…
E EmilyLily skrev:
Yes det har jag, knackat på flera gånger. Enligt Lexbase är han dömd 2 gånger,
På vilket sätt är det relevant för knarrandet?
 
  • Gilla
  • Älska
Mrjayser och 3 till
  • Laddar…
Dömd för grovt olovlig knarrning ?
 
  • Haha
  • Gilla
sir_daniel och 5 till
  • Laddar…
M Mats_R skrev:
På vilket sätt är det relevant för knarrandet?
Jo om man bryter mot lagen kan det vara en indikation på gränslöshet.

Att man tex rånar en bank om man har slut på pengar utan att bry sig om att personalen får leva med livslångt trauma.

Det kan i alla fall tjäna som en trygg förklaring om någon är extra hänsynslös så att man slipper lägga ned tid på att köra KBT på en granne. Eller ännu värre bli bestraffad för att man klagar då vissa personer får mycket kraftiga defensiva reaktioner om de utsätts för klagomål.

Innan man börjar med anklagelser mot grannar måste man undersöka om de delar samma vision.
 
  • Gilla
  • Haha
big mike och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.