Hej!

Jag behöver hjälp med val av lim. Jag håller på och lägger 14mm ekparkett i en furutrappa. Trappen är öppen, utan sättsteg. Parketten är limma med PL400, vilket har funderat mycket bra. Nu ska jag limma på ett 12X56mm ekfoder i bakkant av steget för att dölja fogen mellan furusteg och parkett. Skarven mellan ekfoder och parkett kommer att vara synlig ovanifrån, varför det är viktigt att den blir snygg utan glipor. I nedankant hade jag tänkt låta fodret gå ner ett par millimeter under själva steget och lägga en tunn sträng latex, vilket borde bli bra då stegen är vitmålade på undersidan.

För att visa hur jag menar har jag länkat en enkel ej helt skalenlig paint-skiss.
Rött=redan limmat med PL400.
grönt= skarven mellan foder och parkett samt steg.
Rosa= tänkt latexfog

http://www.putfile.com/pic.php?img=6574767

Mina funderingar rör nu hur jag bör fästa fodret i steg och parkett.

1, Vilket lim bör jag använda? Jag är lite inne på ett vanligt vitt trälim för utebruk, då jag har läst här på forumet att det kan röra sig lite (till skillnad från vitt trälim för innebruk som är mera stumt), vilket känns som en bra sak. Det känns svårt att få en uppifrån sett snygg skarv mellan foder och parkett med PL400, vilket är ytterliggare en anlening till att jag lutar mot vanligt trälim.

2, Bör jag limma längs hela det gröna strecket? Jag funderar på om det faktum att ekparketten och furusteget förmodligen kommer att röra sig lite annorlunda kan innebära att om jag limma hela vägen så finns det risk att fodret släpper från antingen parkett eller steg. Kanske skulle jag bara kunna limma foder mot parkett med vitt trälim, och ett par små klickar med PL400 mellan foder och furusteg?

3, Är det ett vettigt alternativ att skruva? Min tanke är att jag kanske skulle kunna limma foder mot parkett med vitt trälim, och sen använda snygga mässingskruvar om är skruvae i ett lite för stort hål (i fodret alltså) så att endast skallen trycker fodret mot furusteget. Speciellt om man inte skruvar i skurven så hårt kanske det ger tillräckligt mycket utrymme för rörelse. Helst vill jag slippar skruvar då det ser bättre ut limmat enligt min uppfattning.

Andra idéer eller råd mottages tacksamt!

//daniel
 
Har inget riktigt bra svar, men väljer du alternativ 1 tycker jag att du skall sikta på vinterträlim. Detta har jag använt när jag lagt golvspån mot golvbjälkarna. Inte riktigt samma sak här, men dock...

/Henrik
 
  • Gilla
aako
  • Laddar…
Jag har lagt Alloc laminat på samma sätt i trappan, sedan en vitlackad mdf foderlist i fram och bakkant.

Jag använde Danalim MS Montage till fodret och spännde med snabbtvingar för att få exakt passning.

Det blev väldigt bra.

mvh Tobbe
 
PL600 är mycket trevligare att jobba med än PL400 och rekommenderas om man nu inte direkt måste ha PL400. Här hade jag definitivt använt PL600 eftersom det handlar om trä emot trä o s v.

/Kent
 
snickarboden skrev:
PL600 är mycket trevligare att jobba med än PL400 och rekommenderas om man nu inte direkt måste ha PL400. Här hade jag definitivt använt PL600 eftersom det handlar om trä emot trä o s v.

/Kent
Hur blir PL600 när de torkar? Blir det genomskinligt som trälim? Tänker på om någon del av skarven parkett/foder inte skulle bli helt 100% så är genomskinligt lim (när det har torkat) ganska trevligt.

Hur mycket rörelse tål PL600?

Vad tycker du angående att limma hela vägen, eller bara mot parketten?
 
  • Gilla
Snowmange7
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
Hur blir PL600 när de torkar?
Det blir ungefär lika starkt som en latexfog.
PL600 är jättetrevligt att arbeta med, men hållbarhetsmässigt är det ett fiasko.

PL400 påstås vara olämpligt att använda när man klär in trappor med parkett (jag hoppas att det är ett felaktigt påstående...) pga att det blir för hårt med tiden och släpper istället för att följa träets rörelser. Sika T2 påstås dock klara uppgiften galant.

Jag kan tillägga att källan i det här fallet är Ardbo/ Kährs, så dessvärre är den nog tillförlitlig.
 
ACME skrev:
PL400 påstås vara olämpligt att använda när man klär in trappor med parkett (jag hoppas att det är ett felaktigt påstående...) pga att det blir för hårt med tiden och släpper istället för att följa träets rörelser. Sika T2 påstås dock klara uppgiften galant.

Jag kan tillägga att källan i det här fallet är Ardbo/ Kährs, så dessvärre är den nog tillförlitlig.
Jag har hört samma sak, man har också sett plansteg i parkett limmade med PL400 som har fungerat utan problem. Tiden får väl utvisa hur det går.

Hur är Sika T2 när det har stelnat? genomskinligt eller gult och fult som PL400?
 
PL600 blir vitt när det torkat.
Att PL600 skulle vara ett fiasko hållfasthetsmässigt är inte min erfarenhet men det är självklart skillnad på olika lim, PL400 är ett extremt starkt och mångsidigt lim och som klarar av att limma material som inte PL600 klarar. Hållfastheten hos PL600 höjs betydligt om man kan sätta fogen under press en kortare tid och det är i vissa fall ett måste med, det hugger inte likadant som PL400 och det tar ett tag att vänja sig vid limmet.

Nåja, skall man hårddra det hela så är det ytterst få limsorter som slår vanligt vitt trälim så länge det handlar om trä mot trä, nackdelen är att det limmet kräver presstryck.

Har man krav på att limfogen måste klara rörelser så kanske man skall titta på siliconlim av högre kvalitet.

/Kent
 
LIte trådkapning, men det handlar ändå om lim..

Vad limmar ni tegelpannor med??
Vi har kört PL400 jämt, men jag är inte helt nöjd med det. I ränndalarna skulle man vilja ha något som nyper snabbare så man slipper sätta limklämmor på varje limning och vänta tills dagen efter med att kapa.
Har även provat PL600 som ju skall vara snabbare men det vet jag inte om jag tycker heller..

Limpistol kanske??
 
Daniel_N skrev:
Hur är Sika T2 när det har stelnat? genomskinligt eller gult och fult som PL400?
Det är och förblir vitt.
Nackdelen med T2 är att det är ganska trögt att trycka ut ur tuben (det sköt sönder nitarna på min elektriska fogspruta. Visserligen en Skil, men ändå..). Däremot så hugger det lite bättre än PL400.
I Sika's reklamfilm för limmet användes det till att limma upp badrumsskåp med -utan att stötta upp skåpet.

En kollega fick i uppdrag att byta ut ett gäng bänkskivor i en hyreskåk. Dessa var limmade med PL600 och det gick utmärkt att rycka loss dom enbart med handkraft.
När vi fick höra detta gjorde vi några provlimningar och kom fram till att vi skulle sluta använda 600-modellen.
 
Styx!
Vad då limmar tegelpannor? Limmar du ihop två i sidled för att de ska bära bättre ut över ränndalen? Är det verkligen möjligt?
 
I ränndalarna blir det ofta små bitar som inte får ordentligt stöd av läkt. Dessa limmar vi i sidled med intilliggande panna och kapar sedan så det blir en rak fin linje längs ränndalen..
 
Har idag limmat fast en första bit med vitt trälim, vintervarianten...får se hur det blir, än så länge verkar den sitta kvar:)
 
Vitt trälim lär garanterat sitta kvar, PVAC-lim är de optimala limmen för trä mot trä men de kräver en stunds presstryck.
Vintervarianten är enbart för inomhus och det med vinter är för att man skall kunna ha det i en servicebil kalla vinterdagar, det är m a o frostskyddat.

Kollade upp lite mer angående PL600 och dess syskon...
PL600 måste ha en yta sugande för att vattnet i limmet skall kunna avdunsta, dvs två laminatbelagda ytor lär inte fästa tillräckligt medans däremot en list mot en vägg inte är några som helst problem. Skillnaden i hållfasthet mellan PL600 och PL400 är obetydlig men detta då under förutsättning att materialen är lämpade för PL600. PL600 är enbart för inomhusbruk.

Ett lim som jag bara måste testa är PL200 som verkar milt sagt imponerande. Mer snabbtorkande än PL400 och det skall tydligen vara möjligt att applicera limmet på en tegelsten och sen sätta upp denna på en vägg utan några stöd! Så ser ni några tegelstenar fastlimmade lite här och var så vet ni vem som varit framme *S*

Nackdelen med PL200 är att spill avlägsnas med ren bensin precis som PL400 och det är ett av skälen till att jag föredrar PL600, det är inget kul att få limspill på färdiga ytor och inte kunna få bort det. Samt att jag redan har problem med uttorkad hud på händerna så ju mindre lösningmedel jag använder desto bättre.

Gissar att PL200 skulle vara ett rätt bra lim till takpannor.

Sikabond T2 som nämnts har jag inte testat men det är enligt datablad ett PU-lim och de limmen brukar behöva höga presstryck på grund av att PU expanderar, PU = Poly Uretan.

/Kent
 
Att PL200 skulle vara snabbare än PL400 är inte min erfarenhet..
Vi har provat det till tegel, men det är om möjligt ännu svårare att få det och bita snabbt än PL400.. Dessutom är det svart och syns rätt väl (i alla fall mot tegelrött :) )..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.