Vi har köpt ett hus från 1965 med eternitplattor P6. Vi har tänkt att tvätta av detta och måla det svart.

Vad rekommenderas för att först tvätta av det och sedan vilken lämplig färg bör man använda?
 
Fattiglappar som dom kallas är en fasad som håller i 100 år under förutsättning att inget görs åt den. Den ventilerar hela fasaden, vid regnpåslag så blir den blöt och torkar snabbt. Målas den så upphör fuktvandringen som finns i alla ytterväggar. Har själv stuga med dessa norröver, ny 60 år och ser ut som nya. Skulle aldrig få för mig att måla dom, en del gör det, men är inte bra. Ser kanske inte kul ut med sin gråa yta, men lev med det och ni behöver ALDRIG måla eller annat så länge ni bor i huset.

Edit fel med åren dom 75 år och ser ut som nya
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Fattiglappar som dom kallas är en fasad som håller i 100 år under förutsättning att inget görs åt den. Den ventilerar hela fasaden, vid regnpåslag så blir den blöt och torkar snabbt. Målas den så upphör fuktvandringen som finns i alla ytterväggar. Har själv stuga med dessa norröver, ny 60 år och ser ut som nya. Skulle aldrig få för mig att måla dom, en del gör det, men är inte bra. Ser kanske inte kul ut med sin gråa yta, men lev med det och ni behöver ALDRIG måla eller annat så länge ni bor i huset.

Edit fel med åren dom 75 år och ser ut som nya
Bra poänger där. Men använder ni verkligen p6 takskivor på fasaden?

Nu tänkte jag på vårt tak där dom ligger. Visste inte att dom ansvälldes till fasad. Som tak vill jag helst inte att dom släpper igenom för mkt fukt. Så det talar ju absolut för att måla dem isf. Finns det fukt så andas den underifrån istället.
 
Jag har haft samma funderingar, när det gäller val av färg har jag utgått från:
https://www.sormlandsmuseum.se/utforska/kolla-husen-i-trosa/eternitunderhall/

Museernas guider brukar ha bra fokus på långsiktig hållbarhet.
Viden nämner ju flera typer av Eternit, så logiken borde funka för tak.

Har hört att det ska gå bra att tvätta med vatten och Klorin (eller klorinliknande) rengöringsmedel.
Men angående rengöring så tänker jag göra research och tester innan jag känner mig säker.
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
OK ett tak, då vet jag inte vad man ska tvätta med eller måla med. Det med fasad så är dom oersättliga mot dagens fasadmaterial
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
På mitt hus sitter eternitplattor som också är målade. De hade varit målade i ca 15 år varefter jag rev en del för en utbyggnad. Det fanns inga som helst tecken på att fuktvandringen hade upphört. Mina plattor satt läktade, så har svårt att se att funkvandringen skulle kunna påverkas med luftspalt bakom.

Nu till svaret på din fråga. Jag målade för ca ett år sedan om våra eternitplattor. Innan så var de målade med akrylat, så jag målade på med ny vattenbaserad akrylatfärg. Förarbetet är viktigt. Jag använde en målartvätt för utomhusbruk. Den är lätt frätande och mattar av ytan. Fönster bör täckas då man annars kan få etsmärken. Denna kemikalie köptes på vanlig bygghandel.

Applicera med sprayflaska. Jag borstade av den våta ytan med en borste på förlängare, av modell anza. Sedan så sprutade jag rent fasaden med slangen.

Jag tänkte använda nordsjö tinova exteriör, som är en akrylatfärg, men dom hade inte den inne i rätt blandbas så valde hybridversionen med lite alkyd i. Jag målade det mesta med förlängare från marken. På plana ytor så användes roller och längst upp under takfot pensel. Jag målade 2 lager. Jag är mycket nöjd med resultatet.

Ett grönt hus med tegelrött tak, träfärgad ytterdörr, fönster och avloppsrör, soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De flesta kulörer bör fungera på en matt eternitplatta, men man kan ju t ex använda murfärg om man vill ha en mer matt finish, eller som jag, en akrylhybrid, om man vill ha en lite blankare.

Mina grannar har målat eterniten för ca 15 år sedan och har inte utfört något underhåll. Det ser fortfarande mycket bra ut.
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
inte att dom släpper igenom för mkt fukt.
Det med fukt kan du glömma, det är ytan och någon mm som blir blöt, och ligger platt på underlaget då dom inte har en bärande funktion, sen torkar dom snabbt
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Jag förstod inte att tråden berörde tak. Men jag låter mitt svar stå kvar, det kanske bringar klarhet i någon av dina frågeställningar ändå.

Lycka till!
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Claes Sörmland
Tvätta taket med 20% Klorin. Rikligt. Kan appliceras med sprutflaska. Detta dödar omedelbart all påväxt av t ex lav (brukar se ut som en röd ton). Finns mossa på taket så måste detta bort innan tvätten.

Efter tvätten så låt regn och sol föra ned den döda laven.

Måla sedan en torr period.

(Jag har ingen erfarenhet av hur målade eternittak beter sig, d v s om det är en bra idé.)
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Är det verkligen en bra idé att tvätta och måla ett eternittak för att försöka förlänga dess livslängd? Har plattorna/skivorna väl börjat krackelera, t ex efter lavpåväxt, blir det värre och värre. Är en platta dålig är det förmodligen många flera som börjar ge upp.
Är det mödan värt att lägga ner allt jobbet?
 
O OTGI skrev:
På mitt hus sitter eternitplattor som också är målade. De hade varit målade i ca 15 år varefter jag rev en del för en utbyggnad. Det fanns inga som helst tecken på att fuktvandringen hade upphört. Mina plattor satt läktade, så har svårt att se att funkvandringen skulle kunna påverkas med luftspalt bakom.

Nu till svaret på din fråga. Jag målade för ca ett år sedan om våra eternitplattor. Innan så var de målade med akrylat, så jag målade på med ny vattenbaserad akrylatfärg. Förarbetet är viktigt. Jag använde en målartvätt för utomhusbruk. Den är lätt frätande och mattar av ytan. Fönster bör täckas då man annars kan få etsmärken. Denna kemikalie köptes på vanlig bygghandel.

Applicera med sprayflaska. Jag borstade av den våta ytan med en borste på förlängare, av modell anza. Sedan så sprutade jag rent fasaden med slangen.

Jag tänkte använda nordsjö tinova exteriör, som är en akrylatfärg, men dom hade inte den inne i rätt blandbas så valde hybridversionen med lite alkyd i. Jag målade det mesta med förlängare från marken. På plana ytor så användes roller och längst upp under takfot pensel. Jag målade 2 lager. Jag är mycket nöjd med resultatet.

[bild]

De flesta kulörer bör fungera på en matt eternitplatta, men man kan ju t ex använda murfärg om man vill ha en mer matt finish, eller som jag, en akrylhybrid, om man vill ha en lite blankare.

Mina grannar har målat eterniten för ca 15 år sedan och har inte utfört något underhåll. Det ser fortfarande mycket bra ut.
Toppen. Tack för bra input. Jag har läst på
Flera ställen att det går hur bra som helst att måla. Det blir ett spännande projekt.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tvätta taket med 20% Klorin. Rikligt. Kan appliceras med sprutflaska. Detta dödar omedelbart all påväxt av t ex lav (brukar se ut som en röd ton). Finns mossa på taket så måste detta bort innan tvätten.

Efter tvätten så låt regn och sol föra ned den döda laven.

Måla sedan en torr period.

(Jag har ingen erfarenhet av hur målade eternittak beter sig, d v s om det är en bra idé.)
Skall man hindra laven från att åka ner i stuprören? Eller gör det kanske inget? Montera rensare kanske så att man fångar upp detta och löv i framtiden.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Är det verkligen en bra idé att tvätta och måla ett eternittak för att försöka förlänga dess livslängd? Har plattorna/skivorna väl börjat krackelera, t ex efter lavpåväxt, blir det värre och värre. Är en platta dålig är det förmodligen många flera som börjar ge upp.
Är det mödan värt att lägga ner allt jobbet?
Har inte själv inspekterat taket men besiktningsmannen gjorde ingen notering om detta (dock ett hål på ett ställe där jag skall byta panna).

Men varför inte låta taket ligga om det är ok? Sprickor skall gå att laga med epoxy eller liknande. Vet att jag har läst det någonstans men hittar det inte nu.

P6 har fin form så visuellt blir det likabra som att byta till tegelpannor eller plåt.

Slänger inte bort något som är ok.
 
Claes Sörmland
D Dr Benz skrev:
Skall man hindra laven från att åka ner i stuprören? Eller gör det kanske inget? Montera rensare kanske så att man fångar upp detta och löv i framtiden.
Beror väl på vad man har för lösning. De kommer ned som små partiklar på om på så det är vanligen inget problem. De släpper ju inte från underlaget bara för att Klorinet har dödat dem. För det krävs nedbrytning av sommarsolen och mikrobers verkan.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Beror väl på vad man har för lösning. De kommer ned som små partiklar på om på så det är vanligen inget problem. De släpper ju inte från underlaget bara för att Klorinet har dödat dem. För det krävs nedbrytning av sommarsolen och mikrobers verkan.
Nä det kanske inte är ett problem i detta fallet. Många gånger hamnar det bara i hängrännorna så får man plocka det där.
Tanken är väl att tvätta av det nu i mars eller nåt och försöka ge sig på att måla till sommaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.