E
P pingü skrev:
Det köper jag men som det är nu så äger jag fastigheten och det bor endast personer inom familjen så då tycker jag att jag borde kunna få välja att ha bara ett abonnemang likaväl som att en anledning till att jag behöver ha två är att eventuella boende där ska få ha rätt att välja hur de vill ha sin el nångång i framtiden eventuellt kanske. Vilket inte kommer ske så länge jag äger fastigheten.
Men du kanske dör. Och arvingarna styckar av en del av fastigheten med bostadshus.
Nu åker nätbolaget på en nyanslutning de inte planerat för. Å andra sidan kan det ju styckas av en del fastighet helt utan hus och då blir resultatet detsamma.

Det lite märkliga är hur det kan skilja sig så mellan el och vatten. Hur var det på Televerkets tid, någon slags mellanting?
 
Vet inte hur det fungerar för småhus, men för flerbostadshus av nyare årgång är det relativt vanligt att man har ett abonnemang och en mätare för fastigheten som fastighetsägaren står för.
Sen har fastighetsägaren undermätare och debiterar ut elförbrukning av de enskilda objekten, ex lägenheter, lokaler, p-platser eller annat, även kallat IMD, Individuell mätning och debitering.
Samma koncept kan även användas för kall- och varmvatten och i vissa fall spetsvärme.
 
H Hans G2 skrev:
Vet inte hur det fungerar för småhus, men för flerbostadshus av nyare årgång är det relativt vanligt att man har ett abonnemang och en mätare för fastigheten som fastighetsägaren står för.
Sen har fastighetsägaren undermätare och debiterar ut elförbrukning av de enskilda objekten, ex lägenheter, lokaler, p-platser eller annat, även kallat IMD, Individuell mätning och debitering.
Samma koncept kan även användas för kall- och varmvatten och i vissa fall spetsvärme.
Faller in under undantaget: https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...07215-om-undantag-fran-kravet-pa_sfs-2007-215


5 § Ett internt nät, som är beläget på eller inom en byggnad, får byggas och användas utan nätkoncession.
 
E
H HSP skrev:
Faller in under undantaget: [länk]


5 § Ett internt nät, som är beläget på eller inom en byggnad, får byggas och användas utan nätkoncession.
Och det kan exempelvis vara ett underjordiskt garage som sammabinder dessa byggnader.
 
P
E El-Löken66 skrev:
Men du kanske dör. Och arvingarna styckar av en del av fastigheten med bostadshus.
Nu åker nätbolaget på en nyanslutning de inte planerat för. Å andra sidan kan det ju styckas av en del fastighet helt utan hus och då blir resultatet detsamma.

Det lite märkliga är hur det kan skilja sig så mellan el och vatten. Hur var det på Televerkets tid, någon slags mellanting?
Med den lösningen jag tänker mig kommer de inte behöva göra någon ny anslutning. Allt är som det är idag. Med undantaget att jag kan ha en elmätare istället för två. Den dagen det mot förmodan skulle behövas två abonnemang så bör det enkelt gå att installera en till elmätare. Kan inte vara jättesvårt.
 
Ska nätbolaget bygga om och göra det riktigt så ska de dra fram varsin servisledning till varsin anslutningspunkt.
Jag antar att de bygger om i nätet i området eftersom de har initierat arbetet.

Så du kan vara lika "fyrkantig" mot nätbolaget och berätta att varje bostadsbyggnad ska ha en egen anslutning till elnätet... Då får du gissningsvis två nya mätarskåp... Med varsin servisledning från nätet.
 
P
H HSP skrev:
Ska nätbolaget bygga om och göra det riktigt så ska de dra fram varsin servisledning till varsin anslutningspunkt.
Jag antar att de bygger om i nätet i området eftersom de har initierat arbetet.

Så du kan vara lika "fyrkantig" mot nätbolaget och berätta att varje bostadsbyggnad ska ha en egen anslutning till elnätet... Då får du gissningsvis två nya mätarskåp... Med varsin servisledning från nätet.
Jag har två separata inkommande elkablar och i och med erbjudandet om att få flytta ut dessa till markskåp vid tomtgräns så såg jag framför mig att jag kunde ha en elmätare där samtidigt som det finns plats för ytterligare en om det skulle behövas.
 
E
P pingü skrev:
Jag har två separata inkommande elkablar och i och med erbjudandet om att få flytta ut dessa till markskåp vid tomtgräns så såg jag framför mig att jag kunde ha en elmätare där samtidigt som det finns plats för ytterligare en om det skulle behövas.
Så egentligen ska du ha två markmätarskåp nära respektive hus?

För annars får du ju en mängd underjordisk kabel och det ansvar det innebär vid kabelfel med mera.

Det är bättre nätbolaget har detta ansvar då de har resurser att ordna med tillfällig el och därefter laga felet.
 
P
H HSP skrev:
Ska nätbolaget bygga om och göra det riktigt så ska de dra fram varsin servisledning till varsin anslutningspunkt.
Jag antar att de bygger om i nätet i området eftersom de har initierat arbetet.

Så du kan vara lika "fyrkantig" mot nätbolaget och berätta att varje bostadsbyggnad ska ha en egen anslutning till elnätet... Då får du gissningsvis två nya mätarskåp... Med varsin servisledning från nätet.
Är inte intressant om jag ska betala för två markskåp. Borde kunna få plats i ett eller hur.?
 
P
E El-Löken66 skrev:
Så egentligen ska du ha två markmätarskåp nära respektive hus?

För annars får du ju en mängd underjordisk kabel och det ansvar det innebär vid kabelfel med mera.
Erbjudandet löd markskåp vid tomtgräns eller fasadskåp.
 
E
P pingü skrev:
Är inte intressant om jag ska betala för två markskåp. Borde kunna få plats i ett eller hur.?
Ser inte det förslaget som någon vinst alls för dig. Exakt vad stod i brevet?
 
P
E El-Löken66 skrev:
Ser inte det förslaget som någon vinst alls för dig. Exakt vad stod i brevet?
Ingen vinst alls för mig som det ser ut nu.
Det är väl de som vill ha mätaren utomhus om det skulle vara något fel
 
useless useless skrev:
I så fall bryter du ju mot lagen om nätkoncession? Hur kunde det bli godkänt?
Hade jag inte en aning, mycket märkligt. Det är gjort i samråd med energibolaget. Deras bekymmer va om jag skulle sälja en av fastigheterna. därav sitter mätarblock osv kvar för att kunna återställa utan problem.
 
E
E Erik321 skrev:
Hade jag inte en aning, mycket märkligt. Det är gjort i samråd med energibolaget. Deras bekymmer va om jag skulle sälja en av fastigheterna. därav sitter mätarblock osv kvar för att kunna återställa utan problem.
Du kan få förhandsbesked från ei ifall detta är ok. Berätta inte att det redan är utfört så bara..

https://ei.se/bransch/koncessioner/...indandebeskedomundantagfrankravetpakoncession
 
E El-Löken66 skrev:
Du kan få förhandsbesked från ei ifall detta är ok. Berätta inte att det redan är utfört så bara..

[länk]

Äsch energibolaget har redan godkänt det så nu är det deras problem om det skulle uppstå problem i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.