Hej alla kunniga! Jag går i planeringstankar för att flytta kök till ett befintligt "mellanrum" och vill göra så mycket av arbetet själv som möjligt.

Tanken är att det vid stubben/böckerna ska stå diskmaskin och monteras diskho, varför vatten behövs dras från och till toalett. Mina frågor är:
1. Kopplar jag utgående vatten (från kök till toalett) till stammen under toaletten, dvs avloppsstammen, eller till stammen under vasken?
2. Får jag enligt gällande byggnormer lov att göra sådan ändring själv?
3. Vilka byggnormer gäller idag och var kan jag hitta dessa?

Tack på förhand!


Toalett, handfat, trägolv, radiator, dörröppning, hemmiljö, hygienprodukter, bokhög, ryggsäck, inomhusbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bröd på en vit element i ett hem, trägolv, en lampa, böcker och en väska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett litet, trångt badrum med toalett, handfat, mörkt golv och beige väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
2. Du får göra alla ändringar själv, förutom att göra fasta elinstallationer. Vissa ändringar kan kräva en bygganmälan eller möjligen ett bygglov.
 
Hej.

Du får inte heller göra några VVS-installationer själv. Det kräver fackman.
 
Det där är inte sant. Det ska vara fackmässigt utfört, men det är stor skillnad.
 
  • Gilla
Screew
  • Laddar…
Alice Brohammer Alice Brohammer skrev:
Hej.

Du får inte heller göra några VVS-installationer själv. Det kräver fackman.
Nej det är fel. Man får göra alla VVS-arbeten själv men ditt försäkringsbolag kan kräva att det utförs fackmannamässigt för att försäkringen ska gälla.

Bor man i en BRF kan föreningen kräva att arbetet utförs av en fackman.
 
  • Gilla
Screew och 2 till
  • Laddar…
B Beretic skrev:
Det där är inte sant. Det ska vara fackmässigt utfört, men det är stor skillnad.
Det måste inte vara fackmannamässigt utfört. Jag får göra vilka pellejönsinstallationer jag vill i mitt hus, men det kan förstås få konsekvenser om det börjar spruta vatten.
 
  • Gilla
Screew och 1 till
  • Laddar…
Tack för era svar! Jag bor i en bostadsrätt och föreningen kräver att entreprenören uppfyller vissa krav, bla med gällande certifikat. Med det sagt - hur kopplar jag in från köket utgående vatten? Är det genom avloppsstammen eller vaskstammen (medveten om att detta inte är ett korrekt begrepp, ledsen för det... :) )? Om genom vasken uppfattar jag det inte som svårare än att kapa befintligt rör, installera t-koppling och täta. Rätta mig gärna om jag har fel.
 
Thomas59
Alice Brohammer Alice Brohammer skrev:
Hej.

Du får inte heller göra några VVS-installationer själv. Det kräver fackman.
Nej, det stämmer inte. Var har du fått det ifrån? Har du missuppfattat reglerna eller tror du på VVS-branchens rekommendationer? Dom gör allt för att få konsumenter att tro att man måste anlita en ”behörig” VVS:are. Gissar att dom är avundsjuka på elbranschens regler.
 
  • Gilla
magnu och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
C chrissly skrev:
Jag bor i en bostadsrätt och föreningen kräver att entreprenören uppfyller vissa krav, bla med gällande certifikat.
I så fall får du ju inte hålla på med vatten själv.
C chrissly skrev:
Med det sagt - hur kopplar jag in från köket utgående vatten? Är det genom avloppsstammen eller vaskstammen (medveten om att detta inte är ett korrekt begrepp, ledsen för det... :) )? Om genom vasken uppfattar jag det inte som svårare än att kapa befintligt rör, installera t-koppling och täta. Rätta mig gärna om jag har fel.
Köksavloppet kan anslutas till vilket avlopp som helst. Själva stammen finns bakom inspektionsluckan.
Blir det inte väldigt fult om du ska dra avloppsrör (diameter 5 cm) en massa på toaletten?

Om du ska flytta en spis eller häll också så måste du också göra om ventilationsdragningen i lägenheten så att du får en imkanal ovanför den nya platsen samt tilluft i det gamla köket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.