Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Visa mig gärna den delen av lagen som kräver att två byggnader på samma fastighet kräver två el-abonnemang? Det ena är huvudbyggnad och det andra är gästhus utan indraget vatten.

Undantagen är fint uppställda se 6 §
Den paragrafen medger INTE något undantag från nätkoncession om byggnaderna är bostadshus

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...07215-om-undantag-fran-kravet-pa_sfs-2007-215

6 § Ett internt nät, på vilket el överförs till anläggningar och byggnader som inte är avsedda som bostadshus och som ligger i omedelbar närhet till ett bostadshus, får byggas och användas utan nätkoncession.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
P
E El-Löken66 skrev:
Nu blir det förvirrat igen...

Ja, det är inga problem att mata två bostadshus från samma anslutningspunkt. Detta är praxis vi exempelvis parhus, man har då ett skåp med två lärare. Detta eftersom husen sitter ihop.
Samma sak gäller för garage, ovan eller under jord.

Vad gäller bostadshus så är det hur det är inrett som avgör om det är ett permanentboende. Finns toa och kök ska det ha egen mätare. Jämför Attefall.

Det du tänker på är jordbruksfastighet, här finns helt andra möjligheter att dra interna kablar.
Lite svårt att förstå att det ska vara så och med vilken anledning. Oftast är det en och samma ägare på en fastighet. Så varför behöver denne betala dubbelt egentligen?
H HSP skrev:
Två byggnader som är taxerade som bostadshus på samma fastighet ska ha varsin elanslutning från elnätet. Dvs båda husen får inte matas från samma anslutningspunkt.
Anslutningspunkt är normalt änden på nätbolagets serviskabel i din mätplats.

Samanbyggnad med garage eller loftgångar eller källare räcker ej för att få till ett undantag.

Att säga upp ett abonnemang/anslutning är fullt möjligt men att efter det mata det frånkopplade huset från det som har det kvarvarande abonnemanget är ej tillåtet.
Det är brott mot nätkoncession och även avtalsbrott enligt nätvilkoren det kan i långa loppet leda till att det kvarvarande abonnemanget kopplas ifrån av nätägaren.

Detta är inget som nätägaren bestämt utan det regleras i lag.

Men du får bygga ett eget litet nät mellan byggnaderna för att fördela producerad el.

Nätbolagen har inte skrivit lagen de är dock skyldiga att agera om de upptäcker brott mot nätkoncession.

Kanske inte svaret ts önskar men jag är ganska säker på att nätbolaget tolkat regelverket på ovanstående sätt. Nu vet jag inte exakt hur det ser ut i ts fall.
Ä
 
E El-Löken66 skrev:
Nu blir det förvirrat igen...

Ja, det är inga problem att mata två bostadshus från samma anslutningspunkt. Detta är praxis vi exempelvis parhus, man har då ett skåp med två lärare. Detta eftersom husen sitter ihop.
Samma sak gäller för garage, ovan eller under jord.

Vad gäller bostadshus så är det hur det är inrett som avgör om det är ett permanentboende. Finns toa och kök ska det ha egen mätare. Jämför Attefall.

Det du tänker på är jordbruksfastighet, här finns helt andra möjligheter att dra interna kablar.
Blanda inte in parhus eller jordbruksfastigheter, det är nog inte det TS har.
Läs på om undantagen istället. När fallen är upptagna i undantagen det då man får bygga eget internt nät. Och undantagen är få...
 
P
E El-Löken66 skrev:
En bräda lär inte räcka.
Men behöver du bostadsel i bägge husen så?
Nu är det en bostadsdel där. Tänker du att jag ska ta bort den bara
 
E
H HSP skrev:
Blanda inte in parhus eller jordbruksfastigheter, det är nog inte det TS har.
Läs på om undantagen istället. När fallen är upptagna i undantagen det då man får bygga eget internt nät. Och undantagen är få...
Parhus är ett bra exempel för att visa på tokigheterna i dina påståenden.
Det finns mängder av undantag bara inte just för vanliga bostadshus.

Överföring av solel via exempelvis DC nät kräver att bägge bostadshusen har elabonnemang.

Känner till om undantag, oroa er inte..
 
Varför lagen är skriven som den är kan jag inte svara på. Men det finns bara en instans som kan ändra på en beslutad lag. Och det är riksdagen.
 
E El-Löken66 skrev:
Parhus är ett bra exempel för att visa på tokigheterna i dina påståenden.
Det finns mängder av undantag bara inte just för vanliga bostadshus.

Överföring av solel via exempelvis DC nät kräver att bägge bostadshusen har elabonnemang.

Känner till om undantag, oroa er inte..
Vad hjälper det TS att hänvisa till parhusen om ts inte har något parhus?
 
E
P pingü skrev:
Nu är det en bostadsdel där. Tänker du att jag ska ta bort den bara
Var en tanke.
Eller det kanske räcker för dig med lite el till laddstolpe exempelvis. Så får du driva dina prylar från bilen via förlängningsladd. Kanske inte riktigt optimalt.. :thinking:
 
E
H HSP skrev:
Vad hjälper det TS att hänvisa till parhusen om ts inte har något parhus?
Parhusen utför ett motbevis för ditt felaktiga påstående att varje bostadshus måste ha en anslutningapunkt. Vilket ju var fel uttryckt av dig, igen.
 
E El-Löken66 skrev:
Fel!
Detta kan tolkas på olika sätt. Och de nya ändringarna har ännu inga prejudikat. Dock inget som lär hjälpa ts.
Jaha, och vem kan ändra på lagen?
Eller menar du att en (dåligt skriven) lag kan tolkas på olika sätt så är inget som jag ifrågasätter. Utan där håller jag med dig till 100%
Praxis kommer ofta efter dom i den högsta instans som tar upp ett liknande fall.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
P pingü skrev:
Lite svårt att förstå att det ska vara så och med vilken anledning.
Du får väl läsa lagens förarbeten om du vill veta hur de resonerade, de finns nog på nätet någonstans.
Men om det är separata hushåll så är det ju fullt möjligt att man vill ha olika abonnemangsformer på elhandeln (timpris vs fastpris t ex), och nu i tider av elprisstöd så går det ju enbart till den som står på nätabonnemanget.
 
P
E El-Löken66 skrev:
Var en tanke.
Eller det kanske räcker för dig med lite el till laddstolpe exempelvis. Så får du driva dina prylar från bilen via förlängningsladd. Kanske inte riktigt optimalt.. :thinking:
Haha, nja. Det bor folk i bägge husen, inom familjen. Inget som hyrs ut eller så.
Såg en lösning på att slippa betala dubbla fasta avgifter samt få en enklare installation av solceller på hela fastigheten. Hade tänkt installera solceller och det är taket med nästintill obefintlig elförbrukning som är bäst lämpad för solceller. Inte proffs på ämnet men känns som att det är enklast och blir minst jobb att koppla in sig på elnätet där om jag nu hade kunnat ha ett abonnemang istället för att ha två abonnemang och bygga ett separat nät mellan husen. Blir en dyr lösning tror jag.
E El-Löken66 skrev:
Fel!
Detta kan tolkas på olika sätt. Och de nya ändringarna har ännu inga prejudikat. Dock inget som lär hjälpa ts.
 
E
P pingü skrev:
Haha, nja. Det bor folk i bägge husen, inom familjen. Inget som hyrs ut eller så.
Såg en lösning på att slippa betala dubbla fasta avgifter samt få en enklare installation av solceller på hela fastigheten. Hade tänkt installera solceller och det är taket med nästintill obefintlig elförbrukning som är bäst lämpad för solceller. Inte proffs på ämnet men känns som att det är enklast och blir minst jobb att koppla in sig på elnätet där om jag nu hade kunnat ha ett abonnemang istället för att ha två abonnemang och bygga ett separat nät mellan husen. Blir en dyr lösning tror jag.
Man kan göra så och det förekommer.
Men kan uppdagas och beivras.
 
P
A alfista skrev:
Du får väl läsa lagens förarbeten om du vill veta hur de resonerade, de finns nog på nätet någonstans.
Men om det är separata hushåll så är det ju fullt möjligt att man vill ha olika abonnemangsformer på elhandeln (timpris vs fastpris t ex), och nu i tider av elprisstöd så går det ju enbart till den som står på nätabonnemanget.
Det köper jag men som det är nu så äger jag fastigheten och det bor endast personer inom familjen så då tycker jag att jag borde kunna få välja att ha bara ett abonnemang likaväl som att en anledning till att jag behöver ha två är att eventuella boende där ska få ha rätt att välja hur de vill ha sin el nångång i framtiden eventuellt kanske. Vilket inte kommer ske så länge jag äger fastigheten.
 
E El-Löken66 skrev:
Parhusen utför ett motbevis för ditt felaktiga påstående att varje bostadshus måste ha en anslutningapunkt. Vilket ju var fel uttryckt av dig, igen.
Läs på om undantagen istället för att tolka min text... Parhus går in under undantaget i 5 §...
Men där går inte kedjehus in...
Viktigt är dock att kablarna går inom byggnaden om man ska följa lagen helt vid parhus...

Interna nät inom vissa områden.
5 § Ett internt nät, som är beläget på eller inom en byggnad, får byggas och användas utan nätkoncession.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.