Hej

Jag har ett gammalt ventilationssystem från 1979 i mitt hus från AB Svenska Fläktarbeten. Fläkten i sig är av typen RDAA-1-3-1, Elementeffekt 1800W, Motoreffekt 150W, Totaleffekt 1950 W.

Nu den här vintern har den börjat bete sig, fläkten ensamt drog ca 200 kWh i december.
Mina föräldrar har ett likadant hus med samma typ av fläkt som inte uppvisar samma beteende.
Den verkar dra max förbrukning (1950 w) när temperaturen sjunker i vinden(kallvind).

Så antar att den är trasig?
Kan man laga/underhålla den (filtret är hyfsat rent)?
Är det dags att köpa ny? I så fall finns det rekommendationer över firmor i Stockholm norr- & västerort?

Har bifogat bilder.
 
  • Öppen luftkonditioneringsenhet, interiör synlig, filter, fläkt, dammig, underhåll eller service behövs, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla kattpromenader synliga på dammigt isoleringslock i ouppvärmd vindsutrymme med synliga träbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En etikett för en Fläkt industrifläkt med tekniska specifikationer och varningsinformation på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den rackaren är törstig. Termostaten som ska koppla in förvärmaren, för att inte korsväxlaren ska . sätta igen sig med is, brukar bråk lite. Sen är det så att vid minus ca 5 å startar elementet upp. Har en lika och den startade i november och stannade inte förrän i mars. Den drog 1800 W 24/7 och det gav en hemsk EL-räkning . Numera urkopplat element. Finns en ställbar termostat innanför luckan där kablarna går in.
 
  • Gilla
Raboo och 1 till
  • Laddar…
Tack så mycket ska kika på inställningen för termostaten. Om det inte är helt uppenbart hur man ställer ner den, har du någon instruktion?
Och är det enkelt att koppla ur elementet?
Jag fattar inte riktigt hur det ska bli is, den suger väl luft från huset, inte utifrån? Luften som går genom fläkten borde ju vara rumstemperatur så länge värmen i huset är igång?
 
Att koppla bort elementet är enkelt, bryt strömmen, tror elementet sitter på högra sidan. Ryck en av tamparna som siter där och isolera den. Det med is. Det dras in luft från utsidan som ska växlas med utgående inneluft. Luften från inne innehåller fukt och den fryser i växlaren vid ca - 5 - 7 C om jag kommer ihåg rätt. Den kanske du inte kan se, det är klaris och är detsamma som flyglanen får på vingarna. Men täpper till växlaren till 100 %, därav en förvärmning av uteluften
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.