P
E El-Löken66 skrev:
Detta krav är inget som kommer från din nätägare. Ei.se för mer info. Sen finns gråzoner, har du en off-grid lösning med solceller på ena huset. Och överföring mellan hus. Batteripaket som laddas. Solceller on-grid på andra huset. Allt detta är nytt och inte riktigt klarlagt juridiskt.

@GK100 kan förklara mer om detta då hen är i branschen, en annan fråga om hen vill.

Men att bara mata ett hus från ett annat är då lagbrott. Sen är det ändå förekommande på sina ställen. Grundregel är att byggnader måste sitta ihop.

Alternativt om du gör så ena huset inte är bostadshus/permanentboende. Lantbruksfastighet finns det mången undantag för.
Men matar jag isåfall det ena huset från det andra? Elen går ju inte via något av husen. Elen kommer i så fall exakt samma väg som idag. Enda skillnaden är att jag endast har en mätare.
Jag har blivit beviljad att ta bort en mätare om jag bygger ihop husen.
Vilket är egentligen skälet till att man måste ha två abonnemang på en och samma fastighet?
Är det bara så eller vad är skälen till det?
 
J
Om jag har två hus jämte varandra, med två mätare, så kan jag ju har tvåfiliga abbonemang och använda elen där det är billigast? Måste väl finnas en del som gör så som har hyreshus o liknande
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det finns ju flerbostadshus där tiotals lägenheter delar på ett och samma abonnemang och betalar fastighetsägaren via undermätare.
Förenklat, flera bostäder under samma tak kan dela abonnemang, bostäder i separata byggnader skall ha varsitt. Sen är det sannolikt få som i praktiken sätter egen mätare om man inreder en attefallare till bostad.
 
E
P pingü skrev:
Men matar jag isåfall det ena huset från det andra? Elen går ju inte via något av husen. Elen kommer i så fall exakt samma väg som idag. Enda skillnaden är att jag endast har en mätare.
Jag har blivit beviljad att ta bort en mätare om jag bygger ihop husen.
Vilket är egentligen skälet till att man måste ha två abonnemang på en och samma fastighet?
Är det bara så eller vad är skälen till det?
För att lagen säger så.
Tror orginalmotiveringar från lagförslag löd att det var väldigt viktigt att alla ska kunna välja elleverantör.
Detta har i många andra sammanhang redan luckrats upp.

Exempelvis egenmätning i ett flerfamiljshus som du var inne på.

Du får bygga en loftgång eller källargång/garage mellan husen.
 
P
A alfista skrev:
Förenklat, flera bostäder under samma tak kan dela abonnemang, bostäder i separata byggnader skall ha varsitt. Sen är det sannolikt få som i praktiken sätter egen mätare om man inreder en attefallare till bostad.
Det verkar vara så. Men vad är egentligen anledningen till att det ska vara två abonnemang inom samma fastighet?
 
E
P pingü skrev:
Det verkar vara så. Men vad är egentligen anledningen till att det ska vara två abonnemang inom samma fastighet?
Då det är bostadshus ska även en viss nivå av elkvalité kunna garanteras, dessa krav som elnätsbolaget har.
 
P
E El-Löken66 skrev:
Då det är bostadshus ska även en viss nivå av elkvalité kunna garanteras, dessa krav som elnätsbolaget har.
Men i mitt fall så skulle den inte bli något sämre av att jag har en elmätare.
Jag överför ingen el mellan husen. Elen skulle i så fall komma samma väg som idag i separata kablar till varje hus..
 
P pingü skrev:
Men i mitt fall så skulle den inte bli något sämre av att jag har en elmätare.
Jag överför ingen el mellan husen. Elen skulle i så fall komma samma väg som idag i separata kablar till varje hus..
Så har vi det, inget snack om saken att det är vanligt och godkänt enl nätägaren.
 
E
P pingü skrev:
Men i mitt fall så skulle den inte bli något sämre av att jag har en elmätare.
Jag överför ingen el mellan husen. Elen skulle i så fall komma samma väg som idag i separata kablar till varje hus..
Nu är lagen inte skriven efter just ditt hus.
Men då den andra familjen flyttar in i bostadshuset blir de fast med den leverantör du väljer samt har ingen möjlighet att klaga till ei om elen är vissen.

Säger inte att det är rätt, men lite motiveringar i alla fall.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Så har vi det, inget snack om saken att det är vanligt och godkänt enl nätägaren.
Vad pratar du om, nätägare kan inte godkänna något som bryter mot Svea rikes..

Gör en skiss på hur det ser ut och ställ frågan i mejl till din nätägare, återkom med svar.

Att de blundat för det eller missat i just ditt fall är något annat.
 
E El-Löken66 skrev:
Nu är lagen inte skriven efter just ditt hus.
Men då den andra familjen flyttar in i bostadshuset blir de fast med den leverantör du väljer samt har ingen möjlighet att klaga till ei om elen är vissen.
Säger inte att det är rätt, men lite motiveringar i alla fall.

Vad pratar du om, nätägare kan inte godkänna något som bryter mot Svea rikes..

Gör en skiss på hur det ser ut och ställ frågan i mejl till din nätägare, återkom med svar.

Att de blundat för det eller missat i just ditt fall är något annat.
Visa mig gärna den delen av lagen som kräver att två byggnader på samma fastighet kräver två el-abonnemang? Det ena är huvudbyggnad och det andra är gästhus utan indraget vatten.
 
P
E El-Löken66 skrev:
Nu är lagen inte skriven efter just ditt hus.
Men då den andra familjen flyttar in i bostadshuset blir de fast med den leverantör du väljer samt har ingen möjlighet att klaga till ei om elen är vissen.

Säger inte att det är rätt, men lite motiveringar i alla fall.
Jag förstår vad du menar men det borde vara enkelt att bara installera en till elmätare i sådant fall. Förstår att lagen inte är skriven utefter mina förutsättningar..
Även om jag tycker att en sådan här lösning borde kunna undantas
 
E El-Löken66 skrev:
Det finns ingen sådan lag, vad är det nu du pratar om???
Läsa tråden kanske?
Det var du som sa att det bryter mot lagen!?
 
  • Arg
El-Löken66
  • Laddar…
Två byggnader som är taxerade som bostadshus på samma fastighet ska ha varsin elanslutning från elnätet. Dvs båda husen får inte matas från samma anslutningspunkt.
Anslutningspunkt är normalt änden på nätbolagets serviskabel i din mätplats.

Samanbyggnad med garage eller loftgångar eller källare räcker ej för att få till ett undantag.

Att säga upp ett abonnemang/anslutning är fullt möjligt men att efter det mata det frånkopplade huset från det som har det kvarvarande abonnemanget är ej tillåtet.
Det är brott mot nätkoncession och även avtalsbrott enligt nätvilkoren det kan i långa loppet leda till att det kvarvarande abonnemanget kopplas ifrån av nätägaren.

Detta är inget som nätägaren bestämt utan det regleras i lag.

Men du får bygga ett eget litet nät mellan byggnaderna för att fördela producerad el.

Nätbolagen har inte skrivit lagen de är dock skyldiga att agera om de upptäcker brott mot nätkoncession.

Kanske inte svaret ts önskar men jag är ganska säker på att nätbolaget tolkat regelverket på ovanstående sätt. Nu vet jag inte exakt hur det ser ut i ts fall.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Visa mig gärna den delen av lagen som kräver att två byggnader på samma fastighet kräver två el-abonnemang? Det ena är huvudbyggnad och det andra är gästhus utan indraget vatten.
I mitt fall hakar de upp sig på att det är två bostadshus och jag får inte överföra el mellan husen. Men det tycker inte jag att jag gör. Är inget proffs på el men tror inte elen går till hus 1 för att sedan gå tillbaka till markskåpet och därefter vidare till hus två.
Men bygger jag ihop husen så går det bra.
Är bara 8 meter så kanske ska göra det.
Husen är som sagt redan sammankopplade med värme, vatten och avlopp så kanske man ska bygga ihop de med en bräda eller nåt
 
E
H HSP skrev:
Två byggnader som är taxerade som bostadshus på samma fastighet ska ha varsin elanslutning från elnätet. Dvs båda husen får inte matas från samma anslutningspunkt.
Anslutningspunkt är normalt änden på nätbolagets serviskabel i din mätplats.

Samanbyggnad med garage eller loftgångar eller källare räcker ej för att få till ett undantag.

Att säga upp ett abonnemang/anslutning är fullt möjligt men att efter det mata det frånkopplade huset från det som har det kvarvarande abonnemanget är ej tillåtet.
Det är brott mot nätkoncession och även avtalsbrott enligt nätvilkoren det kan i långa loppet leda till att det kvarvarande abonnemanget kopplas ifrån av nätägaren.

Detta är inget som nätägaren bestämt utan det regleras i lag.

Men du får bygga ett eget litet nät mellan byggnaderna för att fördela producerad el.

Nätbolagen har inte skrivit lagen de är dock skyldiga att agera om de upptäcker brott mot nätkoncession.

Kanske inte svaret ts önskar men jag är ganska säker på att nätbolaget tolkat regelverket på ovanstående sätt. Nu vet jag inte exakt hur det ser ut i ts fall.
Nu blir det förvirrat igen...

Ja, det är inga problem att mata två bostadshus från samma anslutningspunkt. Detta är praxis vi exempelvis parhus, man har då ett skåp med två lärare. Detta eftersom husen sitter ihop.
Samma sak gäller för garage, ovan eller under jord.

Vad gäller bostadshus så är det hur det är inrett som avgör om det är ett permanentboende. Finns toa och kök ska det ha egen mätare. Jämför Attefall.

Det du tänker på är jordbruksfastighet, här finns helt andra möjligheter att dra interna kablar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.