P
T tpsoft skrev:
Du kan läsa mer vad som gäller här men kortfattat så ska varje bostadshus ha sin anslutning/mätare/abonnemang.
[länk]
Jag kommer fortsättningsvis ha två anslutningar. Enda skillnaden på fastigheten är att jag kommer ha ett abonnemang istället. Borde vara relativt lätt att montera tillbaka elmätaren i markskåpet om det av någon anledning skulle bli aktuellt.
Vad är vitsen med att jag ska stå och betala elnätsbolaget en massa pengar?
Jag kommer inte gräva om några kablar eller koppla ihop husen.
 
J
Excel Excel skrev:
Är det två fastigheter med två hus eller är det en fastighet med två hus?
vad spelar det för roll?
Jag vet en fastighet med 300 hus
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Jag kan förstå att man måste ha separata anslutningar. Men kan inte förstå att man måste stå och betala dubbelt. När man enkelt kan ta bort en elmätare och lika lätt montera tillbaka dem om det skulle bli aktuellt.
Kan man inte tolka det som att man måste ha två anslutningar vilket jag kommer ha?
Vad är egentligen anledningen till att man ska ha separata anslutningar?
Har hört argumenten att det är för att det ska underlätta vid försäljning och att säkerställa den enskilda kundens rätt att välja elleverantör.
Inget av dessa argument går att applicera här. Det är en och samma fastighet och jag är den enskilda kunden.
Borde inte jag ha rätt som kund att kunna få välja att inte betala dubbelt så mycket?
 
  • Gilla
adel Abb
  • Laddar…
Problemet är att reglerna för nätkoncession normalt sett inte tillåter att två bostadshus delar på samma anslutning. Hade ena huset bara används som gästhus/säsongsboende hade det kunnat gå igenom.
 
P
useless useless skrev:
Problemet är att reglerna för nätkoncession normalt sett inte tillåter att två bostadshus delar på samma anslutning. Hade ena huset bara används som gästhus/säsongsboende hade det kunnat gå igenom.
Men borde det inte kunna se det som att jag har två separata anslutningar? Från det tilltänkta markskåpet är det ju samma anslutningar som används idag.
Tror inte riktigt att de var ute efter att en och samma kund ska stå och betala dubbelt när de hittade på dessa regler. Det måste ha varit anslutningarna de tänkte på..
 
En elmätare = ett abonnemang = en anslutning. Hur kabeldragningen mellan husen ser ut spelar ingen roll.
 
Excel
J Johannes56 skrev:
vad spelar det för roll?
Jag vet en fastighet med 300 hus
Var bara nyfiken, stör det dig? :cool:
 
Antalet fastigheter spelar roll eftersom det normalt sett när det gäller normal småhusbebyggelse är fastighetsgränsen som är gränsen för ett internt nät enligt nätkoncessionsreglerna.
 
J
useless useless skrev:
Antalet fastigheter spelar roll eftersom det normalt sett när det gäller normal småhusbebyggelse är fastighetsgränsen som är gränsen för ett internt nät enligt nätkoncessionsreglerna.
Om det ligger 300 hus som folk arrenderar tomten, och 40 hus som ej är avstyckade som används för ex uthyrning?
 
P
useless useless skrev:
En elmätare = ett abonnemang = en anslutning. Hur kabeldragningen mellan husen ser ut spelar ingen roll.
Står det någonstans att definitionen av en anslutning är ett betalande abonnemang? Eller kan det vara att husen ska vara anslutna till elnätet? Vilka de är bägge två separat. Jag har hört att man inte får överföra el mellan bostadshus på fastigheten och det kommer jag i min mening inte göra. De får ju sin el i sina inkommande elkablar.
Går det att tolka så eller är det bara jag som gör den tolkningen ;)
 
P pingü skrev:
Går det att tolka så eller är det bara jag som gör den tolkningen ;)
Ja, tyvärr är det bara du som gör den tolkningen.
 
Är det inte bara att säga upp det ena abonnemanget? Sen kan man ju koppla in det andra huset från det andra abonnemanget. Behöver kanske höja säkringen där.
 
P
L lbgu skrev:
Är det inte bara att säga upp det ena abonnemanget? Sen kan man ju koppla in det andra huset från det andra abonnemanget. Behöver kanske höja säkringen där.
Har i dagsläget elmätarna inomhus. Så det skulle kunna bli aktuellt när jag har markskåpet om det nu skulle gå att göra så.
I min värld så skulle det i samband med installationen av markskåpet vara enkelt att koppla bägge kablarna till en elmätare. Men det är tydligt att det inte är så enkelt.
 
E
P pingü skrev:
Har i dagsläget elmätarna inomhus. Så det skulle kunna bli aktuellt när jag har markskåpet om det nu skulle gå att göra så.
I min värld så skulle det i samband med installationen av markskåpet vara enkelt att koppla bägge kablarna till en elmätare. Men det är tydligt att det inte är så enkelt.
Detta krav är inget som kommer från din nätägare. Ei.se för mer info. Sen finns gråzoner, har du en off-grid lösning med solceller på ena huset. Och överföring mellan hus. Batteripaket som laddas. Solceller on-grid på andra huset. Allt detta är nytt och inte riktigt klarlagt juridiskt.

@GK100 kan förklara mer om detta då hen är i branschen, en annan fråga om hen vill.

Men att bara mata ett hus från ett annat är då lagbrott. Sen är det ändå förekommande på sina ställen. Grundregel är att byggnader måste sitta ihop.

Alternativt om du gör så ena huset inte är bostadshus/permanentboende. Lantbruksfastighet finns det mången undantag för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.