Om du använder en snabbslipsats, t.ex Ardex A35 eller A35 Mix, så kan du ha den 45mm. Den kräver ingen armering, plus att du kan fortsätta med fuktskydd eller plattsättning redan efter ett dygn. Gjut den på PE folie, lägg ut banor runt väggarna i våg först, dra sedan fallet mot dem, så slipper du flytspacklingen. Produkten är lättarbetad, blandas jordfuktig, lägg ut, komprimera, glätta eller brädriv direkt! Klart!!
Fick ovanstående svar beträffande mitt badrumsgolv i en tråd i juli tidigare i år. När jag nu igår pratade med klinkerhandlaren sa han, att det inte var en bra metod. Han förordade snabbetong gjuten på limmad golvgips för att undvika faran med dubbla tätskikt och fukt i betongen (som väl alltid finns lite). I botten finns spontat trägolv.
Problemet för mig är höjden. Jag har ca 40 mm att "vinka på", för att inte komma över tröskeln. Golvvärmen (vattenburen) tar ca 18 mm. Ska jag sen ha golvgips under denna är den väl 12-13 mm. Återstår ca 10 mm för klinkern.
Jag undrar nu, hur stor faran är med betongen ingjuten i dubbla tätskikt? Plasten som jag gjuter på blir ju dessutom lite perforerad av skruvar till listerna för golvvärmen. Kan fukten krypa ner i dessa hål eller ut i väggarna vid kanterna? :confused:
Själv skulle jag föredra metoden med gjutning på plastfolie enl citatet ovan
 
Faran är inte särskilt stor, i synnerhet inte med ett självtorkande golvbruk som vi pratar om här. Men vill man vara på säkra sidan går det bra att använda geotextil istället för PE-folien.
 
Ursäkta min okunnighet, men vad är geotextil?
 
Det är en fiberduk som man normal använder runt dräneringar och under marksten och liknande. Vattengenomsläpplig, och fungerar bra som glidskikt. Maxit har till exempel en golvkonstruktion i badrum med fribärande spackelskikt som läggs flytande på underlag av spårad spånskiva med vattenburen värme, där använder de den typen av duk för att inte få dubbla tätskikt.

(Och annars finns ju google om man vill söka på någonting man inte känner till..:))
 
Tack för hjälpen.
 
De nada. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.