Hej,

Jag har precis köpt en lägenhet som jag ska riva ut det gamla köket i. Jag hade tänkt mig induktionshäll, varmluftsugn, mikro och kyl/frys. De förutsättningar som gäller är enfas som är säkrat med 20 A som den gamla spisen är inkopplad till. Vidare finns två uttag med vardera 10 A. Huvudsäkringen i huset är på 25 A.

Jag har läst mycket om detta i forumet men inte riktigt blivit klar över om det ens är möjligt att få in det jag vill ha. Mottar tacksamt synpunkter från er som förstår el men även från er som har erfarenhet från liknande förutsättningar.

Hällen jag tänkt mig är på 6,2 kW och ugnen ca 3,5kW.

Tack på förhand!
 
Mikael_L
20A x 230V = 4600 W
Alltså 4,6 kW är maxeffekten från en fas med 20 A säkring !
 
Vad innebär det i praktiken? Jag gissar att man inte använder maxeffekt särskilt ofta.
 
Alla kokplattor på max och ugnen på 300 grader har man ju ytterst sällan. Dessutom klarar en säkring ofta dubbla effekten i en timme. Hur bra det är för kablarna i längden låter jag någon annan svara på. Men 20A och induktionshäll är troligen i minsta laget. Dvs se till att ha lite säkringar hemma samt kör inte vattenkokaren samtidigt...
 
Förresten, vad har befintlig spis för anslutningseffekt?
 
Jag vet faktiskt inte. Det är ett gammalt härke i alla fall...
 
Var det gamla härket endast kopplat med enfas ???

Dra en ny kabel från centralen, kan u inte koste så mycket?


/Joakim
 
Jo, om det är en lägenhet med endast en fas så blir det dyrt.
 
Ja, den var kopplad till enfas. Trefas finns inte indraget i fastigheten över huvudtaget, så det är tyvärr inget alternativ.
 
Du kan sätta in det du vill ha men kommer inte att kunna köra allt på max effekt samtidigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.