Okej. Fortfarande svårt att begripa vad mer i detalj det är som du upplevt vara sämre med MIG med flusstråd än t ex pinnsvets. Menar du att det är krångligt i allmänhet, ”värdelöst” pga det är svårt att få en ordentlig smälta, skvätter det eller blir det bara fula fogar? När du skriver att det är ”värdelöst” förstår jag så klart att din upplevelse varit att det är kass men inte varför.


Guzzi Guzzi skrev:
Nja, jag tyckte att jag motiverade det när jag skrev att jag testat MIG med flusstråd. Ska jag vidareutveckla svaret så var det väl att det var fullständigt skit att svetsa med. Totalt värdelös helt enkelt.
Men efter att pratat med en bekant som jobbar med inköp av dylika varor så fick jag lära mig att det är en djungel med trådarna och många är verkligen skit, medan det finns andra som fungerar riktigt bra, fullt tillräckligt för lite hobbysvetsande utan för stora krav. Prio 1 är ju att få ihop grejerna. Snygga svetsar är ju för det mesta sekundärt. Så där får jag liksom backa.

Själv har jag en hyfsad 3-fas stående i garaget. Problemet med den är att jag inte kan skylla på utrustningen, utan allt kokar ner till min egen (in)kompetens.
 
Tack men MiG med gas är inte ett av alternativen jag söker tips och råd angående utan det jag undrar över är MIG med flusstråd jämfört med pinne och till Mig med flusstråd behövs ingen gas och det är inte så väderkänslig om jag förstått saken rätt.

S Strontus skrev:
En mig med gas är ju känslig för blåst, så där är det ju fördel med pinne.
 
  • Gilla
Mikch
  • Laddar…
J Jesper Ronn skrev:
Tack men MiG med gas är inte ett av alternativen jag söker tips och råd angående utan det jag undrar över är MIG med flusstråd jämfört med pinne och till Mig med flusstråd behövs ingen gas och det är inte så väderkänslig om jag förstått saken rätt.
Aha, missade det. Ja, med flusstråd så blir det ju okänsligare, men jag har inte testat det så jag kan inte svara på hur det blir jämfört med pinne. Med pinne så lär du ha större urval av olika pinnar, men misstänker att du kanske inte har så stor nytta av det.
 
  • Gilla
Jesper Ronn
  • Laddar…
J Jesper Ronn skrev:
Okej. Fortfarande svårt att begripa vad mer i detalj det är som du upplevt vara sämre med MIG med flusstråd än t ex pinnsvets. Menar du att det är krångligt i allmänhet, ”värdelöst” pga det är svårt att få en ordentlig smälta, skvätter det eller blir det bara fula fogar? När du skriver att det är ”värdelöst” förstår jag så klart att din upplevelse varit att det är kass men inte varför.
Ok. Hade en kompis som skulle bygga en möbel. Han hade tillgång till svets på jobbet, men han lyckades inte få till det som han ville och undrade om jag kunde komma och hjälpa honom, eftersom jag hade mer erfarenhet av dylikt.
Jag testade lägga en svets mellan två konstruktionsjärn och det såg för jävligt ut, spottade och fräste och grejerna höll knappt ihop hur jag än försökte och jag konstaterade snart att "nä du, vi tar allt över grejerna till mig istället". Det kategoriseras i min värld in under rubriken "Värdelöst".

Men jag har som sagt fått lära mig att det finns absolut grejer som funkar. Hade jag varit du så hade jag satsat på en MIG med flusstråd. Såvida du inte har mer erfarenhet av pinne? MIG:en är enklare för en novis.
 
  • Gilla
Jesper Ronn
  • Laddar…
Det som här (och väldigt ofta) benämns som MIG är helt klart lättast för en ovan att hantera.

Jag köpte dock en sån liten Kemmpi inverter-svets för några år sen eftersom jag tog mig an ett projekt som var tvunget att byggas utomhus... Efter en relativt kort inlärningsperiod så börjar jag faktiskt gilla den, det gäller bara att få in "rätta knycken" i handleden. Jag skulle aldrig ens försöka mig på att svetsa tunn-plåt med den dock, men det är den ju heller inte designad för.

Några år senare så brakade min MIG/MAG maskin, eftersom jag numera svetsar relativt sällan så såg jag ingen poäng med att ersätta den när jag redan hade den lilla invertersvetsen liggandes i en låda, så nu har jag bara den....

Fluss-tråd har jag aldrig testat själv, men är tveksam och avigt inställd. dock nyfiken på att testa nån gång.
 
  • Gilla
Jesper Ronn
  • Laddar…
Fluss-tråd ska skapa mer giftig rök och rekommenderas inte för inomhussvetsning läser jag, har inte prövat själv. Rekommenderar MAG med 100% kolsyra. På svetsfirman har vi brandsläckarcylindrar som fylles på en brandstation.
 
Med tanke på att det finns massor med svetsare som använder flusstråd professionellt så kan jag lugnt säga att det inte är bara skit.
En bekant som sysslar med en del montage körde förut med en enfas inverterpinne som han hade med i servicebilen. Men efter att ha provat flusstråd hemma på verkstan har han numer en mindre mig med flusstråd även i servicebilen.

Frågar man någon som bara svetsat med gassvets så är nog de avigt inställda till en pinnsvets...
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Tack för tips men det framgår av min inledande fråga att det här är en ren hobby-grej och jag kommer stå ute på en asfaltplan. Alternativen är Mig med flusstråd eller MMA pinnsvets.


A ansic skrev:
Fluss-tråd ska skapa mer giftig rök och rekommenderas inte för inomhussvetsning läser jag, har inte prövat själv. Rekommenderar MAG med 100% kolsyra. På svetsfirman har vi brandsläckarcylindrar som fylles på en brandstation.
 
Tack för bra input

S sk007 skrev:
Med tanke på att det finns massor med svetsare som använder flusstråd professionellt så kan jag lugnt säga att det inte är bara skit.
En bekant som sysslar med en del montage körde förut med en enfas inverterpinne som han hade med i servicebilen. Men efter att ha provat flusstråd hemma på verkstan har han numer en mindre mig med flusstråd även i servicebilen.

Frågar man någon som bara svetsat med gassvets så är nog de avigt inställda till en pinnsvets...
 
Lidl har billiga svetsar då och då på kampanj

 
  • Gilla
Jesper Ronn
  • Laddar…
 
J Jesper Ronn skrev:
Den såg ju väldigt gedigen (riktiga proffs grejer) ut och låg i en prisklass som jag inte kan försvara då den gissningsvis kommer vara framme några gånger årligen.
Man får hitta en begagnad (inte så lätt)
 
IPO Tools från Amazon för under 3 000 har jag och fungerar klockrent med både pinne eller fluss. En ful svets går alltid att slipa snygg:cool:
 
  • Gilla
Jesper Ronn
  • Laddar…
Kör du med flusstråden eller med pinne? Erfarenheter vilket är bättre, sämre enklare, jobbigare !?

P Putte 9497 skrev:
IPO Tools från Amazon för under 3 000 har jag och fungerar klockrent med både pinne eller fluss. En ful svets går alltid att slipa snygg:cool:
 
J Jesper Ronn skrev:
Kör du med flusstråden eller med pinne? Erfarenheter vilket är bättre, sämre enklare, jobbigare !?
Både och men tycker det är svårare att få en bra svets med pinne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.