P
Har fått ett erbjudande om att i samband med byte av elmätare flytta ut dessa till ett markskåp vid tomtgräns.

Jag har två hus på fastigheten med varsin elmätare som redan är sammankopplade med värme, vatten och avlopp. Har således i princip obefintlig elförbrukning på det huset som ej har värmeanläggningen.

Hörde därför av mig till elnätsbolaget med önskemål att i så fall fortsättningsvis endast ha en elmätare.

Blir dock nekad detta av elnätsbolaget med hänvisning till att om det är två bostadshus måste dessa ha två separata anslutningar.
I min värld så kommer de ju fortfarande ha varsin separat inkommande kabel, jag kommer inte överföra någon el mellan husen.
Den enda skillnaden är att jag får ett abonnemang istället för två. I dagsläget betalar jag mer eller mindre endast fasta avgifter på huset med minst förbrukning (106 kwh i januari).

Är det någon som har koll på detta?

Finns det något som säger att man måste stå och betala för två abonnemang?

Har även planer på en solcellsanläggning och i så fall vill jag ha ett abonnemang.
De menar att jag kan bygga ett nät för solcellerna mellan husen. Men det känns krångligt och som en onödig kostnad samtidigt som att den kostnaden plus dubbla fasta avgifter gör investeringen svårare att räkna hem.
 
Excel
Är det två fastigheter med två hus eller är det en fastighet med två hus?
 
  • Gilla
Händigeherrn
  • Laddar…
P
Det är en och samma fastighet.
 
Används båda husen som permanentboende?
 
P
useless useless skrev:
Används båda husen som permanentboende?
Ja. Inom familjen.
 
Då följer de regelverket när de kräver separata abonnemang/mätare.
 
A alfista skrev:
Då följer de regelverket när de kräver separata abonnemang/mätare.
Vart finns det regelverket? Det som brukar krångla är väl snarare motsatsen, dvs att man överför el till en annan fastighet? Inom en fastighet borde det räcka med ett abonnemang. Det finns ju flerbostadshus där tiotals lägenheter delar på ett och samma abonnemang och betalar fastighetsägaren via undermätare.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
P
A alfista skrev:
Då följer de regelverket när de kräver separata abonnemang/mätare.
Det är alltså abonnemanget det handlar om då? Går att tolka lite som att det ska finnas separata anslutningar vilket det gör.
Känslan är lite att de vill tjäna sina pengar.
 
P
Excel Excel skrev:
Att bygga en solanläggning eller dela elnät borde inte vara ett problem.

[länk]
Jag har hänvisat till dessa och de tolkar det som att jag kan dela solcellsanläggningen mellan husen men att jag fortfarande måste ha två abonnemang.
 
Liknande situation, min elektriker gjorde en avanmälan av elmätaren i ena huset och drog sedan en matarkabel mellan husen istället.

Olika fastighetsbeteckningar(2 tomter)
Jag får betala en avgift på 1200 kr för att få tillbaka mätaren sen om jag vill ändra tillbaka.
 
Har du fått nån motivering till varför du måste ha två abonnemang? Det kan ju finnas tekniska begränsningar t ex att kablarna in till huset är för klen för mer än 25 A som dom kanske anser behövs om man ska lägga båda husen på samma huvudsäkringar?
 
E Erik321 skrev:
Liknande situation, min elektriker gjorde en avanmälan av elmätaren i ena huset och drog sedan en matarkabel mellan husen istället.

Olika fastighetsbeteckningar(2 tomter)
Jag får betala en avgift på 1200 kr för att få tillbaka mätaren sen om jag vill ändra tillbaka.
I så fall bryter du ju mot lagen om nätkoncession? Hur kunde det bli godkänt?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Har du fått nån motivering till varför du måste ha två abonnemang? Det kan ju finnas tekniska begränsningar t ex att kablarna in till huset är för klen för mer än 25 A som dom kanske anser behövs om man ska lägga båda husen på samma huvudsäkringar?
Inget sådant ifrån deras sida. Har i dagsläget 20 på det ena samt 16 på det andra. Borde inte vara något problem kan jag tycka.
 
P
E Erik321 skrev:
Liknande situation, min elektriker gjorde en avanmälan av elmätaren i ena huset och drog sedan en matarkabel mellan husen istället.

Olika fastighetsbeteckningar(2 tomter)
Jag får betala en avgift på 1200 kr för att få tillbaka mätaren sen om jag vill ändra tillbaka.
Vet andra i samma situation som har fått koppla bort en elmätare. Samma elnätsbolag. Men det är väl kärva tider för dem nu så de vill nog ha kvar sina abonnemang
 
  • Gilla
Jorak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.