Vi har en vind från 1930-talet med öppen takfotsventilation på sydsidan. Ingen tilläggsisolering utan endast kutterspån som vi antar är original. Oklart status på ångbromsar, om det finns något så är det i så fall satt i taket när man har renoverat innertak i något rum. Vi har dock inga badrum under vinden (badrummet är i en tillbyggnad), däremot ett kök. Köket ska renoveras i höst och då sätter vi ångbroms i taket. Ventilationen i övrigt är två badrumsfläktar på kontinuerlig drift. Vi har bergvärme och inga kaminer e.d.

Det är en hel del spår av påväxt (svart) på råsponten på nordsidan av taket. Fukten så här års verkar vara rätt hög när det blir några plusgrader ute och varierar tydligt med temperaturen.

Det råder delade meningar om detta med vindsventilation, men vad tror forumet? Kommer fukten utifrån eller inifrån, och borde vi sätta igen takfotsventilationen? Och hur sätter man igen den i så fall?

Skärmbild av väderstatistik visar temperatur- och fuktighetsgraf över tio dagar i januari och februari.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
Om det fungerat med takfotsventilation i en mansålder verkar det riskabelt att sätta igen den nu.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 8 till
  • Laddar…
På nya hus med fuktspärr har studier visat att vinden blir torrare utan öppen ventilation. Men i ert hus saknas den fuktspärren. Så jag skulle låta takfotsventilationen vara kvar.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 7 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om det fungerat med takfotsventilation i en mansålder verkar det riskabelt att sätta igen den nu.
”Fungerat” är väl en definitionsfråga. Ett par kvadratmeter av råsponten är svart av mögel. Det funkade antagligen bra fram till 2005 när bergvärmen installerades och vinden blev kall.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Tycker inte dina fuktvärden är speciellt höga alls för en vind. Själv ligger jag över 75% mest hela tiden med toppar mot 85%, på de nivåerna börjar jag bli lite orolig beroende på vad temperaturen är samtidigt.
 
  • Gilla
MadSystem och 8 till
  • Laddar…
G GammaltSomNytt skrev:
Tycker inte dina fuktvärden är speciellt höga alls för en vind. Själv ligger jag över 75% mest hela tiden med toppar mot 85%, på de nivåerna börjar jag bli lite orolig beroende på vad temperaturen är samtidigt.
Det ska bli intressant att se vad det landar på vid +15 och regn. Vi har inte haft mätaren så länge, så vi har ännu inte mätt vid sådana temperaturer.
 
  • Gilla
pmanS
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
”Fungerat” är väl en definitionsfråga. Ett par kvadratmeter av råsponten är svart av mögel. Det funkade antagligen bra fram till 2005 när bergvärmen installerades och vinden blev kall.
Nå, vad förväntar du dej om du sätter igen takfotsventilationen?

Byte av ett par m3 råspont och papp när man lägger om teglet nån gång per mansålder är nog vad man får förvänta av ett vanligt tegeltak.
 
  • Gilla
Paco64
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nå, vad förväntar du dej om du sätter igen takfotsventilationen?

Byte av ett par m3 råspont och papp när man lägger om teglet nån gång per mansålder är nog vad man får förvänta av ett vanligt tegeltak.
Jag tänker att det kunde bli mindre fukt utifrån? Det kommer antagligen betydligt mer fukt utifrån än inifrån vardagsrummet, där luftfuktigheten är rätt låg. Köket är antagligen en bov, men det ska vi fixa i höst.

Taket och pappen är nyligen omlagt utan att någon råspont byttes, så vi kommer antagligen inte att byta det under vår livstid om inget oväntat händer. Beror på hur länge modern papp håller. Råsponten är fortfarande solid, mögelprickarna är bara ett estetiskt problem än så länge.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Du har säkerligen fuktigare luft inne än vad det är ute, sett till absolut luftfuktighet.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 3 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Jag tänker att det kunde bli mindre fukt utifrån? Det kommer antagligen betydligt mer fukt utifrån än inifrån vardagsrummet, där luftfuktigheten är rätt låg. Köket är antagligen en bov, men det ska vi fixa i höst.
Vad har du för relativ fuktighet i vardagsrummet då? Om det t ex är 40% RH och 22 grader så innehåller luften ca 7 gram vatten per kubikmeter luft. Om den luften smiter upp på vinden och kyls till ca +5 grader så blir RH 100%. Kyls luften ytterligare så blir det kondens.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 8 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad har du för relativ fuktighet i vardagsrummet då? Om det t ex är 40% RH och 22 grader så innehåller luften ca 7 gram vatten per kubikmeter luft. Om den luften smiter upp på vinden och kyls till ca +5 grader så blir RH 100%. Kyls luften ytterligare så blir det kondens.
31% just nu med en temperatur på 18,5 grader. Men just nu sjunker luftfuktigheten på vinden när det blir kallare på vinden (och ute) så jag tänker att fukten i huvudsak kommer utifrån. Eller tänker jag fel?

Vi borde kanske ställa en mätare ute också och se hur det korrelerar.
 
  • Gilla
Bengt Ensberg
  • Laddar…
Ni har liknande förutsättningar som mitt hus från 62
Öppen takfot, kutterspån
troligen ingen ångspärr eller ångbroms.
En ganska väsentlig fråga är uppvärming av huset från början och nu.
Är det så att uppvärmningen var en ved eller oljepanna från början kanske??
och nu kör ni på bergvärme tydligen.

Det skulle då medföra att bytet av värmesystem gjort att spillvärmen från murstocken som värmde vinden inte längre finns och det är en kallare vind helt enkelt.
Kallare vind = högre relativ fuktighet.--> kan ge mögelproblem (notera kan, ej säkert)

Att då i erat läge sätta igen takfotsventilationen kommer enl vad jag förstått att öka ev fuktproblem.
Vinden är gjord för att ha en viss värme och därmed viss självdragsventilation.

Dock så länge den relativa fuktigheten är under 65% (eg 70% men extra marginal är aldrig fel) behöver ni aldrig bry er. Det ska inte kunna växa något.

Färgdiagram som visar mögelrisk vid olika temperaturer och relativ luftfuktighet över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med det sagt om ni känner er osäkra ändå så antingen bygga egen lösning typ TrygghetsVakten Vind eller köpa den produken (10-15tusen har jag för mig)
Det den ska göra om jag förstått det rätt är att jämföra både relativ och absolut fuktighet ute och på vinden.Och då det är lämpligt startar en fläkt som suger ut fuktig luft och den luften ersätts av torrare utomhusluft.
EG
relativ fuktighet vind > relativ fuktighet ute samt
absolut fuktighet vind > absolut fuktighet ute

Detta torkar då ut på vinden då det är rätta förhållanden.

Byggde egen sådan lösning som dessutom räknar ut vad den relativa fuktigheten blir om man tar den absoluta fukten på vinden och ute temperaturen. Blir den för hög (mer än 65%) startar inte min fläkt.
Detta motverkar kondensering vid köldbryggor
Vet inte om Trygghetsvakten gör samma men gissar det.
I vart fall ... det är bara ett extra sätt att hålla fukt på vinden i schack och ger sinnesro. Desstom iom att jag byggde styrningen mha hemma automatstation blev det billigt med. (allt ca 3 - 3.5tusen )
 
  • Gilla
  • Älska
SusoDus och 9 till
  • Laddar…
Hej, funderar lite på det du skriver.
Du har öppen takfotsventilation på sydsida och mögel på nordsida.
Vet inte vilken takkonstruktion du har men nog borde det vara öppen takfotsventilation på även nordsidan?
Tänker att om du inte har en genomströmning av luft så blir det svårt för fukten att ta sig ut.
 
  • Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
D
Dahlberg68 Dahlberg68 skrev:
Hej, funderar lite på det du skriver.
Du har öppen takfotsventilation på sydsida och mögel på nordsida.
Vet inte vilken takkonstruktion du har men nog borde det vara öppen takfotsventilation på även nordsidan?
Tänker att om du inte har en genomströmning av luft så blir det svårt för fukten att ta sig ut.
Så tänker jag också. Våra svarta fläckar på vinden slutade helt tillväxa sedan vi ökat ventilationen rejält. Jag hade satt in ventiler på fler ställen. Blir det inte bättre kan man ju bara skruva igen dem.
 
  • Gilla
Eld och 3 till
  • Laddar…
Dahlberg68 Dahlberg68 skrev:
Hej, funderar lite på det du skriver.
Du har öppen takfotsventilation på sydsida och mögel på nordsida.
Vet inte vilken takkonstruktion du har men nog borde det vara öppen takfotsventilation på även nordsidan?
Tänker att om du inte har en genomströmning av luft så blir det svårt för fukten att ta sig ut.
Det är möjligt att det är öppet någonstans på nordsidan också, men inte lika synligt i så fall. På sydsidan ser man dagsljus vid takfoten på flera ställen. Jag får nog undersöka närmare.
 
  • Gilla
Dahlberg68
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.