Hej

Jag letar efter enkelspottar, typ som denna: https://www.lamp24.se/arcchio-brinj...tEW0UdbRmOcaXmJ9bk8aBKwFLtEAoDWBoCdoYQAvD_BwE

Problemet är att alla verkar kräva fast installation och jag har uttag i taket på alla ställen där dessa ska sitta.

Fråga 1: är det bara att ta bort uttaget och koppla trådarna in i den nya lampan (efter konstens alla regler såklart)

Fråga 2: om jag tar bort uttaget kommer det ju vara ett hål i gipset vilket försvårar montaget av lampan eftersom lampbygeln ska fästas mot gipset. Finns det någon enkel lösning på detta?

Fråga 3: finns det enkelspottar som man pluggar in i uttaget? Jag har letat men det skrivs nästan aldrig inte ut om det är fast installation eller stickkontakt.

Tack!
 
  • Vit tak med oskyddad taklampa och synliga kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
putte22 putte22 skrev:
Har du tittat på Ikea nymåne? Dom enkelspottarna täcker mitt lamputtag i taket med näppe om man e lite noga med centreringen.

[länk]
Men den är ju fast installation? Du tänker att man monterar på en stickpropp och pluggar in? Men hur får man i så fall fast lampan mot taket?
 
Tar bort dos/lamputtagslocket och gör en fast installation
 
putte22 putte22 skrev:
Tar bort dos/lamputtagslocket och gör en fast installation
Men hur gör jag det pga hålet i taket som uppstår när jag tar bort uttaget?
 
Nu vet jag inte hur det är med just den du länkat till. Men många lampor som har den typen av "kopp" för montering, passar över en dosa. De har ibland tom. skruvhål som passar till skruvarna i dosan. Det brukar vara en fästbygel som skall slkruvas upp i taket (och som sagt ilnad passar till de bef. skruvarna i dosan), och sedan skruvar man fast lampan med "kopp" med skruvarna man ser i sidled.

Man får som sagt ta bort uttaget, och koppla in trådarna direkt mot lampan.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fast det där med att passa bef. skruvar gäller nyare dosor. Det ser ut som du har den äldre modellen med en mittskruv (kroken). Nyare dosor har två skruvar vid kanten.
 
Funkar på äldre oxå med mittskruv. Byt ut skruvkroken och sätt i en passande skruv genom bygeln ist. Finns skruv på Ahlsell med rätt gänga det är någon ”ovanlig” gänga på mittstolpen.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.