Ursäkta en oförstående själ, vad är toppdressar ???
 
Toppdressa: på en befintlig gräsmatta sprider man ut ett tunt lager jord (det brukar påstås att man skall ha mest sand i den jorden), krattar och lutar sig tillbaka. Jag tror det finns speciell topdressning att köpa i säckar i handelsträdgården. Den är troligtvis utblandad med gödningsmedel eller nåt annat nyttigt för gräsmattor. Det ger gräsmattan mer jord att växa i, fyller ut ojämnheter osv. Har förstått att det är något som man "skall" göra för att vårda sin gräsmatta oavsett ålder. I likhet med att strö ut kalk, blå korn, NPK, whatever. Däremot kan man ju välja om man topdressar lite eller mycket, jäms över eller bara i gropar.
 
Hej.
Jag missade en sak, glöm inte att kika efter vad som ligger UNDER jorden.
Både jag och mina grannar som anlade tomterna slutet av 80-talet hade sprängsten i de massor som vi la gjorden på. Är dessa stora så torkar jorden ut och det blir bruna fläckar.
Se alltså till att få bort dessa stenar.
Det får heller inte vara massor där vattnet ligger kvar (typ kompakt lera) eller för dränerande.
 
Kan man inte ta med sig lite av det material som redan ligger på tomten till trädgårdsmästaren så kan de kika om man behöver mycket eller lite jord och om den behövs blandas ut med sand eller ej?? (oj vilken lång mening det blev....)

//Anna
 
någon som kan uppdatera denna tråd med lite mer priser på matjord
 
När vi anlade vår trädgård fick vi pris på 100 kr/kubik, och vi lade ut 15 cm lager. Sedan gjorde vi ett jordprov innan vi anlade gräsmattan för att se hur mycket kalk och gödsel och sand som vi skulle blanda in.
 
Vi har använt nåt som kallas mosand, vår grävare föreslog detta i stället för jord under gräsmatta. Det är en blandning av "sand, hästskit och lite jord" som han sa.

Man har det tydligen även på golfbanor så det borde ju funka på en vanlig gräsmatta.

Priset var något under vanlig matjord, jag har för mig att ett lass kostade i runda slängar 2000 kr.

Vi har inte lagt gräs ännu så framtiden får utvisa om vi gjorde ett bra val eller inte.
 
100 till 150 KR per kubik, Sundsvallstrakten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.