Hej. Vill komma igång med hobbysvetsning bestående av enkla reparationer och sammanfogningar. Kan tänka mig att grovheten på material blir som lägst 2-3 mm plattjärn till som grövst sammanfogning/fästning av olika vertygslösningar i själva änden av 18-19 mm stång (vill tillverka smålösningar till en sväng-press). Jag behöver stå ute på en asfaltplan när jag gör detta och jag tror bara jag har 10 ampere säkringar. Vilka för och nackdelar ska jag beakta vid val mellan en liten mig med flusstråd och en liten MMa (pinnsvets)? Tack på förhand för tips och råd.
 
Jag är tveksam till all elsvetsning om du bara har 10 ampere.

Migsvets med flusstråd tycker jag är smidigaste lösningen.
Är man van att svetsa med pinne får du lite mer valmöjligheter iom att det finns elektroder till en massa olika material.
När man svetsar med pinne ska man dels få snits på att tända elektroden, sen hålla pinnen stadig även när den är i sin längsta längd och dels hålla koll på matningen/bågens längd.

Med en mig är det enklare att hålla bågen stadig och tändningen sköter sig själv.

Jag har testa flusstråd med en Meec och blev glatt överraskad. Det var iof inte billigaste modellen, så jag vet inte hur de fungerar.

En praktisk fördel med en liten pinninverter är att de är så lätta att ta med sig.
 
  • Gilla
Jesper Ronn
  • Laddar…
Tack för svar. Tittade lite på detta med elen. Är kass på el. Huvudsäkringen på huset är på 20 ampere men sedan är det väl olika säkringar till olika delar av huset och det är de jag fått för mig bara är på 10 ampere. Tyckte jag läste någonstans att det ändå ska funka med 10 ampere för mindre svets-jobb och att det tom står uttryckligen på vissa enklare svetsar. Är det någon av varianterna MMa och mig som är mera elintensiv? Spontant känns det lite enklare att komma igång med mig med flusstråd men jag vet inte: Därför tacksam för alla synpunkter.
 
Det brukar alltid gå att hitta ett 16A uttag. Kan tex koppla på uttaget för spisen med en adapter. Annars är det i regel enkelt att installera ett nytt uttag för 16A (eller mer). Låt inte det begränsa valet av svets tycker jag.
 
  • Gilla
Simon Löfqvist och 1 till
  • Laddar…
Jag har migsvetsat 3mm med 10a 230v utan att poppa säkringar
 
  • Gilla
Jesper Ronn
  • Laddar…
Vad kör du med för typ av svets? Alltså själva modellen av mig-svets

Kloge Kloge skrev:
Jag har migsvetsat 3mm med 10a 230v utan att poppa säkringar
 
Har en migsvets med där man kan byta så man antingen kan köra tråd (fluss) eller pinne. Var med båda varianterna. Köpte på amazon för under 3000. Funkar kanon på både 10 o 16 A
 
  • Gilla
Jesper Ronn
  • Laddar…
Du menar att du kan köra med flusstråd eller bara tråd va? Pinne alltså pinnsvets (MMA) är ju en helt annan svetsmetod (och annan svetstyp) vad jag förstått. Vad är det för märke / modell?

P Putte 9497 skrev:
Har en migsvets med där man kan byta så man antingen kan köra tråd (fluss) eller pinne. Var med båda varianterna. Köpte på amazon för under 3000. Funkar kanon på både 10 o 16 A
 
Den såg ju väldigt gedigen (riktiga proffs grejer) ut och låg i en prisklass som jag inte kan försvara då den gissningsvis kommer vara framme några gånger årligen.

Kloge Kloge skrev:
Jag har denna fast min är från 2007
[länk]
 
Vet inte om detta tillför något men länken kan väl inte skada.

Själv skulle jag aldrig satsa på flusstråd (efter att ha testat) men jag har fått lära mig att jag är "lite off" i den diskussionen och att vissa trådar ska funka alldeles utmärkt.

 
J Jesper Ronn skrev:
Du menar att du kan köra med flusstråd eller bara tråd va? Pinne alltså pinnsvets (MMA) är ju en helt annan svetsmetod (och annan svetstyp) vad jag förstått. Vad är det för märke / modell?
Använder samma svets men får byta kablage och sedan kan jag köra med antingen trådspruta eller pinne
 
  • Gilla
Jesper Ronn
  • Laddar…
Har kollat, men tack för länken. Varför inte mig med flusstråd? Förutsättningar är ju som jag skrev: hobby +utomhus +inte svindyra proffsgrejer. Det ger MMA (pinne) eller MIG med flusstråd. Vad är det för ned- uppsidor du ser som jag kan bedöma med de olika varianterna? När du bara skriver att du inte skulle göra det ena det andra utan att motivera förstår jag ingenting.

Guzzi Guzzi skrev:
Vet inte om detta tillför något men länken kan väl inte skada.

Själv skulle jag aldrig satsa på flusstråd (efter att ha testat) men jag har fått lära mig att jag är "lite off" i den diskussionen och att vissa trådar ska funka alldeles utmärkt.

[media]
 
J Jesper Ronn skrev:
Har kollat, men tack för länken. Varför inte mig med flusstråd? Förutsättningar är ju som jag skrev: hobby +utomhus +inte svindyra proffsgrejer. Det ger MMA (pinne) eller MIG med flusstråd. Vad är det för ned- uppsidor du ser som jag kan bedöma med de olika varianterna? När du bara skriver att du inte skulle göra det ena det andra utan att motivera förstår jag ingenting.
Nja, jag tyckte att jag motiverade det när jag skrev att jag testat MIG med flusstråd. Ska jag vidareutveckla svaret så var det väl att det var fullständigt skit att svetsa med. Totalt värdelös helt enkelt.
Men efter att pratat med en bekant som jobbar med inköp av dylika varor så fick jag lära mig att det är en djungel med trådarna och många är verkligen skit, medan det finns andra som fungerar riktigt bra, fullt tillräckligt för lite hobbysvetsande utan för stora krav. Prio 1 är ju att få ihop grejerna. Snygga svetsar är ju för det mesta sekundärt. Så där får jag liksom backa.

Själv har jag en hyfsad 3-fas stående i garaget. Problemet med den är att jag inte kan skylla på utrustningen, utan allt kokar ner till min egen (in)kompetens.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
En mig med gas är ju känslig för blåst, så där är det ju fördel med pinne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.