E
Förtvivlad Söker sig hit…

Bor i en nyrenoverad hyresrätt. Nöjd för det mesta, förutom min grannes golv. Grannes golv knarrar helt otroligt mycket och mitt sovrum sitter ihop med hans lägenhet. Det knarrar så mycket att det låter som att han skall gå in i min lägenhet och flera gånger vaknar jag av att det låter som att han ÄR i min lägenhet. Det är väldigt tydligt att något är fel med golvet eller under det. Han är uppe och går till 00 och ofta efter det med. Har försökt att hålla gott mod men är inte långt ifrån ett psykbryt. Mina vänner och familj reagerar ofta på hur mycket det knarrar hos mig, pga honom. Jag har flera gånger pratat med hyresvärden/nämnden angående detta och har själv lagt alldeles för mycket pengar på ljuddämpande gardiner, mattor, madrasser jag tejpat för väggarna men nej, inget hjälper. Hyresvärden säger att en hantverkare hade behövt öppna upp golvet och säger att det ”Kanske” blir bättre då, men säger att dom ej kan göra något sålänge han bor där och ber mig att flytta till en annan av deras lägenheter. Hittar inte mycket på google om detta förutom att hyresvärden tydligen har rätt till att renovera och byta t.ex golv utan gästens godkännade.

Vad göra? Mitt golv knarrar också men jag använder tofflor, köper mattor och försöker att inte gå på dom delarna som knarrar på kvällar/nattetid av respekt för min granne. Han? Skiter totalt i. Han hoppar runt hela nätterna. Jag jobbar långa nätter och pluggar på högskola. Han sitter hemma och lyssnar på blåvalsljud hela dagarna (ibland även på nätterna). Vad göra? Är jag galen? Ska jag behöva flytta som visar hänsyn och släcker och stänger efter 22, eller han? Ännu bättre om ingen av oss behöver flytta, klart han ska ha rätt till att existera i sitt hem precis lika mycket som jag. Men om detta är en sådan störning att det påverkar min sömn, min mentala hälsa, mitt yrke och mina studier (har behövt att stanna hemma från jobb och skola flera gånger pga. hjärtklappning till följd av sömnbrist pga detta eländiga knarrande) så borde väl Hyresvärden kunna fixa golvet?!? Vem har rätt, vem har fel? Vad kan jag göra? Ska jag kontakta hyresgästföreningen eller finns det NÅGON med lite erfarenhet som kan tänka sig att förklara för mig?

Jag har vänner som bor nära motorvägar och där håller hyresvärden en viss standard på isolering pga ljud. Jag bor mitt i stan och ljud läcker från gatorna konstant men ingenting är lika jobbigt som knarrandet hos grannen. Det vibrerar i hela mitt golv och min lägenhet. Är inte det en standard som borde finnas, att man som hyresgäst ska kunna sova i lugn och ro? Jag har inte ens bott här i två månader och har fortfarande värk i kroppen efter flytten, och min hyresvärd tycker jag borde flytta…?

Eller är jag helt ute och cyklar… Tacksam för all hjälp och alla svar.

Mvh jätteförtvivlad och sleep deprived ungdom
 
  • Ledsen
  • Haha
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
jag tycker otroligt synd om dig jag har levt med samma sak i flera år när jag var ung tyvär finns det inte så mycket man kan göra mer en örronproppar och det var det jag fick för att sova med som lösning

en hyresvärd kan inte stoppa nån från att gå runt i sin egna lägenhet efter 22

jag skulle flytta om värden erbjuder dig en lägenhet det är inte alla värdar som skulle göra det eller kan göra det på grund av bostadsbristen
 
  • Gilla
jonle336 och 29 till
  • Laddar…
E EmilyLily skrev:
Förtvivlad Söker sig hit…

Bor i en nyrenoverad hyresrätt. Nöjd för det mesta, förutom min grannes golv. Grannes golv knarrar helt otroligt mycket och mitt sovrum sitter ihop med hans lägenhet. Det knarrar så mycket att det låter som att han skall gå in i min lägenhet och flera gånger vaknar jag av att det låter som att han ÄR i min lägenhet. Det är väldigt tydligt att något är fel med golvet eller under det. Han är uppe och går till 00 och ofta efter det med. Har försökt att hålla gott mod men är inte långt ifrån ett psykbryt. Mina vänner och familj reagerar ofta på hur mycket det knarrar hos mig, pga honom. Jag har flera gånger pratat med hyresvärden/nämnden angående detta och har själv lagt alldeles för mycket pengar på ljuddämpande gardiner, mattor, madrasser jag tejpat för väggarna men nej, inget hjälper. Hyresvärden säger att en hantverkare hade behövt öppna upp golvet och säger att det ”Kanske” blir bättre då, men säger att dom ej kan göra något sålänge han bor där och ber mig att flytta till en annan av deras lägenheter. Hittar inte mycket på google om detta förutom att hyresvärden tydligen har rätt till att renovera och byta t.ex golv utan gästens godkännade.

Vad göra? Mitt golv knarrar också men jag använder tofflor, köper mattor och försöker att inte gå på dom delarna som knarrar på kvällar/nattetid av respekt för min granne. Han? Skiter totalt i. Han hoppar runt hela nätterna. Jag jobbar långa nätter och pluggar på högskola. Han sitter hemma och lyssnar på blåvalsljud hela dagarna (ibland även på nätterna). Vad göra? Är jag galen? Ska jag behöva flytta som visar hänsyn och släcker och stänger efter 22, eller han? Ännu bättre om ingen av oss behöver flytta, klart han ska ha rätt till att existera i sitt hem precis lika mycket som jag. Men om detta är en sådan störning att det påverkar min sömn, min mentala hälsa, mitt yrke och mina studier (har behövt att stanna hemma från jobb och skola flera gånger pga. hjärtklappning till följd av sömnbrist pga detta eländiga knarrande) så borde väl Hyresvärden kunna fixa golvet?!? Vem har rätt, vem har fel? Vad kan jag göra? Ska jag kontakta hyresgästföreningen eller finns det NÅGON med lite erfarenhet som kan tänka sig att förklara för mig?

Jag har vänner som bor nära motorvägar och där håller hyresvärden en viss standard på isolering pga ljud. Jag bor mitt i stan och ljud läcker från gatorna konstant men ingenting är lika jobbigt som knarrandet hos grannen. Det vibrerar i hela mitt golv och min lägenhet. Är inte det en standard som borde finnas, att man som hyresgäst ska kunna sova i lugn och ro? Jag har inte ens bott här i två månader och har fortfarande värk i kroppen efter flytten, och min hyresvärd tycker jag borde flytta…?

Eller är jag helt ute och cyklar… Tacksam för all hjälp och alla svar.

Mvh jätteförtvivlad och sleep deprived ungdom
Jag vet inte vem som har "rätt". Det blir väl snabbt subjektivt att värdera störning av ljud som knarrning. Dessutom så ska man ju kunna gå och existera i sin lägenhet även efter 22:00. hade grannen dansat Zumba så förstår jag.

Mitt råd är nog att göra det enkelt för dig. Om Hyresvärden erbjuder en annan lägenheten så utvärdera det alternativet fullt ut. Det handlar ju sekundärt om vem som har rätt här och primärt om att du ska må bra. Om hyresvärden river upp golvet då och det blir marginellt bättre, kommer du må bättre då ? troligen inte. Om du flyttar och det blir tyst, kommer du må bättre då? Förmodligen. Så om ditt primära mål är att få det bättre rekommenderar jag att flytta.
 
  • Gilla
jonle336 och 25 till
  • Laddar…
Är det ett specifikt ställe det knarrar eller överallt?
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Ska golvet ändå bytas kanske det går att skruva ner golvet på de ställen det knarrar och se om det hjälper.
Eventuellt spruta in lim.
 
  • Gilla
  • Haha
Duxus och 5 till
  • Laddar…
"ber mig att flytta till en annan av deras lägenheter" låter som att det finns någon ledig du kan ta. Det låter för mig som den vettigaste lösningen, då du både blir av med golvet och nattvandraren. Det lär ta tid att få ordning där du bor nu oavsett vem som har "rätt".
 
  • Gilla
MichelleW och 15 till
  • Laddar…
Eftersom hyresvärden erbjuder dig att byta lägenhet är det kanske ett fullgott alternativ i sammanhanget? Visserligen inte det du vill, men frågan är om det rent juridiskt inte är så att det är ett alternativ du bör godta?

Hyresvärden måste väl egentligen lösa problemet, och en lösning är ju helt enkelt att du får byta till en tyst lägenhet.

Nu beror det lite på hyresvärd osv, men se om du inte kan få flytten bekostad av hyresvärden. Dom sparar in på en golvrenovering de inte verkar så sugna på och en flyttfirma som flyttar en mindre lägenhet inom stan kostar inte många tusenlappar.
 
  • Gilla
  • Haha
Dalby60 och 6 till
  • Laddar…
Tja.... så kan det vara när man bor i lägenhet.

Grannen har rätt att gå runt i sin lägenhet när bäst han eller hon vill.
Det är bra att du respekterar dina grannar. Det ska man göra. Det hjälper tyvärr inte mot jobbiga grannar. Så illa är det. Men samtidigt kan man inte tvinga grannen att flytta för att det knarrar från hans golv. Det är säkert ett problem med ett lyhört hus, från början.
Ett problem med ljud det är att det är personligt hur man störs. vissa tycker att grannens katt som går på heltäckningsmattan stör. Andra bryr sig inte fast grannen spelar bowling hemma. Jag tror att du har två alternativ. 1. försök att inte reta upp dig på grannen. Skaffa öronproppar. Just nu låter det som att du är så stressad över det hela att du ligger med öronen på helspänn... då kommer du höra allt.

2. flytta till en annan lägenhet

Man har rätt att gå runt i sin egen lägenhet.
Troligtvis så låter det inte så mycket att det stör enligt en ljudmätare.
Fastighetsägaren måste försöka åtgärda störande ljud. Men inte hur långt som helst


Du får ljudisolera sovrummet....
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Mrjayser och 3 till
  • Laddar…
Prova att kontra med att du vill ha flytthjälp. Sen funderar jag lite på varför du inom två månader har satt upp madrasser på väggarna?
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 4 till
  • Laddar…
Tråkig situation. Måste vara väldigt tufft att både plugga och arbeta sent. Då blir man förståeligt stressad av att inte kunna sova. Och det där golvet verkar onekligen låta väldigt mycket.
Var jag du skulle jag flytta! Skulle inte lägga mer tid och pengar på detta. Jag skulle alltså inte tro att det skulle bli löst. För stort jobb för hyresvärden. Så för din egen frid flytta.
Be att få en lägenhet högst upp i ett hus och inga grannar på sidorna. Eller en lägenhet som har tjocka väggar och golv. Min syrra har haft såna lägenheter och de har varit väldigt tysta.
Men bor man i lägenhet så är det normalt att höra grannarna till viss del. Det går inte att få knäpptyst.
Lycka till
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja.... så kan det vara när man bor i lägenhet.

Grannen har rätt att gå runt i sin lägenhet när bäst han eller hon vill.
Det är bra att du respekterar dina grannar. Det ska man göra. Det hjälper tyvärr inte mot jobbiga grannar. Så illa är det. Men samtidigt kan man inte tvinga grannen att flytta för att det knarrar från hans golv. Det är säkert ett problem med ett lyhört hus, från början.
Ett problem med ljud det är att det är personligt hur man störs. vissa tycker att grannens katt som går på heltäckningsmattan stör. Andra bryr sig inte fast grannen spelar bowling hemma. Jag tror att du har två alternativ. 1. försök att inte reta upp dig på grannen. Skaffa öronproppar. Just nu låter det som att du är så stressad över det hela att du ligger med öronen på helspänn... då kommer du höra allt.

2. flytta till en annan lägenhet

Man har rätt att gå runt i sin egen lägenhet.
Troligtvis så låter det inte så mycket att det stör enligt en ljudmätare.
Fastighetsägaren måste försöka åtgärda störande ljud. Men inte hur långt som helst


Du får ljudisolera sovrummet....
Ett knarr ljud i sovrum får nog ganska lätt en ljudmätare att studsa i taket i förhållande till dom bullerkrav som gäller. Så hade inte gett mig sjutton på att det inte gått att få rätt. Miljökraven är ju extremt höga när man själv tex bygger vid vägar. Att man som kommersiell värd inte kan bli ålagd att åtgärda om det tex peakar 75 db (Vilket inte är högt/svårt att komma upp i ) nattid i lägenheten pga undermåliga golv / isolering mellan lägenheter etc, känns mindre troligt. Det handlar inte om grannens beteende utan om fastighetens skick.

Men frågan är om det är värt det om man kan få en lika bra lägenhet. Processen kan nog bli både lång och oviss. Kanske rent av erbjudande av ny lägenhet klassas som åtgärd vid ev prövning, så länge den är likvärdig.

Jag rekommenderar TS att kontakta hyresgästföreningen
 
  • Gilla
  • Haha
Pling123 och 4 till
  • Laddar…
Har man tidigare bott i en modern lägenhet och flyttar till ett äldre hus kan man nog finna en miljon nya ljud som man inte viste att grannar gör. I min första lägenhet hörd man tex ofta grannen fisa i sin tv soffa, grannarna ovanför satt/låg ofta o pratade i sitt rum som var över vårt sovrum och när allt var så där tyst som det är på kvällen så kunde man nästan höra hela konversationen fast det var uppenbart att det var en lågmäld konversation. Två månader är inte så lång tid, om ytterligare några månader har du nog helt enkelt vant dig vid dessa knarrande ljud och kommer inte vakna av dem. Jag själv blir jäkligt irriterad av ljud från grannar om det är ljud som är resultat av dålig respekt för sin omgivning. Tex musik långt in på natten eller folk som slår i dörrarna när de går. Men det är ju heller inte ljud som är ofta, jag vaknar ju inte om någon går upp o spolar på toa trots att den är bredvid vårt sovrum, vaknar heller inte av att min äldsta son klättrar ner från sin loftsäng trots att det låter en hel del men vaknar direkt så fort yngsta sätter ner så mycket som en tå på sitt golv. Hjärnan lär sig att filtrera bort ljud den inte behöver bry sig om, ibland tar det lite längre tid, speciellt om man börjar störa sig på det.
Så om du verkligen tycker om din lägenhet och den du erbjuds flytta till inte är lika bra skulle jag i alla fall ge det 6månader innan jag gjorde något drastiskt. Men som sagt du behöver nog inse att det är inte fel på grannen han gör nog mest helt rimliga saker, du har fåt en fix grej på hjärnan och behöver skaka loss dig själv från det och låta dig vänja dig bara. Du får vända på tänket, ju mer det knarrar ju bättre för varje knarrning är lite närmare till att du vant dig och inte 'hör' det längre.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 9 till
  • Laddar…
E EmilyLily skrev:
Förtvivlad Söker sig hit…

Bor i en nyrenoverad hyresrätt. Nöjd för det mesta, förutom min grannes golv. Grannes golv knarrar helt otroligt mycket och mitt sovrum sitter ihop med hans lägenhet. Det knarrar så mycket att det låter som att han skall gå in i min lägenhet och flera gånger vaknar jag av att det låter som att han ÄR i min lägenhet. Det är väldigt tydligt att något är fel med golvet eller under det. Han är uppe och går till 00 och ofta efter det med. Har försökt att hålla gott mod men är inte långt ifrån ett psykbryt. Mina vänner och familj reagerar ofta på hur mycket det knarrar hos mig, pga honom. Jag har flera gånger pratat med hyresvärden/nämnden angående detta och har själv lagt alldeles för mycket pengar på ljuddämpande gardiner, mattor, madrasser jag tejpat för väggarna men nej, inget hjälper. Hyresvärden säger att en hantverkare hade behövt öppna upp golvet och säger att det ”Kanske” blir bättre då, men säger att dom ej kan göra något sålänge han bor där och ber mig att flytta till en annan av deras lägenheter. Hittar inte mycket på google om detta förutom att hyresvärden tydligen har rätt till att renovera och byta t.ex golv utan gästens godkännade.

Vad göra? Mitt golv knarrar också men jag använder tofflor, köper mattor och försöker att inte gå på dom delarna som knarrar på kvällar/nattetid av respekt för min granne. Han? Skiter totalt i. Han hoppar runt hela nätterna. Jag jobbar långa nätter och pluggar på högskola. Han sitter hemma och lyssnar på blåvalsljud hela dagarna (ibland även på nätterna). Vad göra? Är jag galen? Ska jag behöva flytta som visar hänsyn och släcker och stänger efter 22, eller han? Ännu bättre om ingen av oss behöver flytta, klart han ska ha rätt till att existera i sitt hem precis lika mycket som jag. Men om detta är en sådan störning att det påverkar min sömn, min mentala hälsa, mitt yrke och mina studier (har behövt att stanna hemma från jobb och skola flera gånger pga. hjärtklappning till följd av sömnbrist pga detta eländiga knarrande) så borde väl Hyresvärden kunna fixa golvet?!? Vem har rätt, vem har fel? Vad kan jag göra? Ska jag kontakta hyresgästföreningen eller finns det NÅGON med lite erfarenhet som kan tänka sig att förklara för mig?

Jag har vänner som bor nära motorvägar och där håller hyresvärden en viss standard på isolering pga ljud. Jag bor mitt i stan och ljud läcker från gatorna konstant men ingenting är lika jobbigt som knarrandet hos grannen. Det vibrerar i hela mitt golv och min lägenhet. Är inte det en standard som borde finnas, att man som hyresgäst ska kunna sova i lugn och ro? Jag har inte ens bott här i två månader och har fortfarande värk i kroppen efter flytten, och min hyresvärd tycker jag borde flytta…?

Eller är jag helt ute och cyklar… Tacksam för all hjälp och alla svar.

Mvh jätteförtvivlad och sleep deprived ungdom
Jag har legat vaken hela natten och tänkt på dina problem. Och ju mer jag tänkt på det, ju mer har det slagit mig att jag tror att du råkat bli utsatt för en kränkning. Vilken fruktansvärd granne, som väljer att gå, när han ska förflytta sig i lägenheten. Jag kan inte tänka mig att det är godtagbart, och särskilt inte efter 22 på kvällen. För att inte tala om din hemska hyresvärd som inte genast vräkt din granne och ljudisolerat väggar, tak, gok, och fönster.
Nej! Se till att polisanmäla båda två omedelbart, så här får det inte gå till.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
  • Älska
MR Biggles och 25 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jag har legat vaken hela natten och tänkt på dina problem. Och ju mer jag tänkt på det, ju mer har det slagit mig att jag tror att du råkat bli utsatt för en kränkning. Vilken fruktansvärd granne, som väljer att gå, när han ska förflytta sig i lägenheten. Jag kan inte tänka mig att det är godtagbart, och särskilt inte efter 22 på kvällen. För att inte tala om din hemska hyresvärd som inte genast vräkt din granne och ljudisolerat väggar, tak, gok, och fönster.
Nej! Se till att polisanmäla båda två omedelbart, så här får det inte gå till.
Prova igen, men ta en kaffe först ;-)
 
  • Gilla
  • Haha
Donn och 7 till
  • Laddar…
mycket hänger på när huset är byggt 80 tals 90 tals hus var ju ofta otroligt dåligt byggda från ljud isolerings punkt mins en bekant bodde i lägenhet från slutet av 80talet det kändes som att man med knytnäven kunde slå sig in till grannen bara gipsskivor typ
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.