R RalleB skrev:
I (Det är vanligt att en bms med balansfunktion först börjar balansera grupperna när den första gruppen når lite över 4v)
Så rycker man batteriet innan så kan det vara så att grupperna inte hunnit balansera sig och man nån grupp hamnar efter.

Så vad är riskerna med obalans..

först och främst är det ur brandsynpunkt, en bms kan inte avgöra varför en grupp hamnat ur balans.
Det kan vara så att det är några batterier som är skadade och då är det bättre att bryta istället för att chansa.

Sen finns det sämre bms:er utan balansering som endast mäter plus och minus.

Har du då en skadad grupp eller en grupp som hamnat efter så skiter laddaren och bms:en i det.
Så den pumpar bara på tills batterier uppnår volten den ska bryta vid.

Så då kan en/flera grupper bli överladdade till långt över 4.2v medans nån grupp ligger under 4v. Ett överladdat batteri är en väldigt hög brandrisk.

Ni kanske kommer ihåg Hoverboardsen som det var ett jäkla hallå om som brann.

Det berodde på flertalet saker oftast i kombination:

1: skitbatterier från kina
2: batterierna hade inga bms/billiga bms utan brytfunktion för överladdning, cell balansering,temperaturbryt, etc.
3: Skitladdare som inte hade någon brytfunktion för överladdning etc. vilket i kombination med ovanstående gjorde att det var som upplagt för brand.

De som säljs idag har allt detta med hängslen och livrem, likaså elscootrar som inte är grå importerade.
Intressant! Jag trodde faktiskt att BMSen började balansera först när cellerna i princip är helt fulla vid 4,2V.
Jag har en laddare till min elcykel som man kan ställa in exakt till vilken volt den ska ladda. Den är ställd till 85% i nuläget för att batterierna ska hålla i fler laddcykler. Jag fulladdar dock batterierna ibland för att BMSen ska gå in och balansera cellerna. Detta är vad jag sett rekommenderas på div forum. Men i mitt fall laddar jag cellerna till 4,1V ändå, så då skulle egentligen fullöddnlngen kunna strykas. Dock finns väl sälert en liten risk att någon BMS gör lite annorlunda, och innan man läst databaset för just den så känns det säkrast att ändå köra fullt ibland. Och i mitt fall behöver jag även det om jag ska köra längre och/eller tyngre.
 
Thomas59
Har ingen lösning på ditt problem men snubblade över en svensk yt-kanal från ett företag som verkar ha koll oå det här med batterier. Testa att kontakta dem.

https://youtube.com/@Batteridoktorn
 
  • Gilla
Petterzon
  • Laddar…
R
J JFrisk skrev:
Bra sammanfattning!
För att ställa till det lite för oss hobbyanvändare är det ju dessutom obra att hålla batterierna i förvar med 100% laddning, ca 50% verkar rätt optimalt, men om balanseringen först träder i kraft vid full laddning blir det ju svårt. Celler får inte gå under min-spänning, då tar de direkt skada och fulla celler kan man tänka lite som en ballong, en ballong som ligger uppblåst till max en längre tid tappar spänsten.
Önskar det fanns en "storage" knapp på laddaren(likt hobbex-varianten nämnd ovan)
Detta gäller lithium och skiljer dessutom mellan olika kemier även där.
Ja, jag brukar ladda upp batterierna för att sen dra ut de med min discharger när jag vet att de inte kommer användas på länge.
Man ställer bara in vid vilken volt den ska bryta.

https://a.aliexpress.com/_mOEzpv0


L Lilllen skrev:
Intressant! Jag trodde faktiskt att BMSen började balansera först när cellerna i princip är helt fulla vid 4,2V.
Jag har en laddare till min elcykel som man kan ställa in exakt till vilken volt den ska ladda. Den är ställd till 85% i nuläget för att batterierna ska hålla i fler laddcykler. Jag fulladdar dock batterierna ibland för att BMSen ska gå in och balansera cellerna. Detta är vad jag sett rekommenderas på div forum. Men i mitt fall laddar jag cellerna till 4,1V ändå, så då skulle egentligen fullöddnlngen kunna strykas. Dock finns väl sälert en liten risk att någon BMS gör lite annorlunda, och innan man läst databaset för just den så känns det säkrast att ändå köra fullt ibland. Och i mitt fall behöver jag även det om jag ska köra längre och/eller tyngre.
Jag brukar köra med Daly BMS:er till mina olika batteribyggen och enligt deras specifikationer så börjar den balansera först vid 4.13.

https://a.aliexpress.com/_mNs4Hkm

Men det är som du säger olika för olika bms så för att vara säker behöver man kolla upp databladet själv.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
I grund och botten så handlar det om säkerhet.
Bms:en (battery management system) ska slå ifrån om några celler hamnat i obalans.

Problemet är hur olika tillverkare väljer att implementera det och med vilka funktioner.
Då det finns både billigare och dyrare varianter.

De billigare mäter t.ex kanske bara den totala volten, de dyrare varje cell grupp.
Samt hur de laddar batteriet, totala volten eller balanserar varje grupp.

Så varför hamnar då vissa grupper ur balans..

Det kan vara t.ex:

Man försöker använda batterier lite extra när det redan slagit ifrån en gång vid användande.

Batteriet har blivit överhettat, batterier kan bli riktigt varma vid användning.

Man tar ut batterier ur laddaren innan det laddat klart.
(Det är vanligt att en bms med balansfunktion först börjar balansera grupperna när den första gruppen når lite över 4v)
Så rycker man batteriet innan så kan det vara så att grupperna inte hunnit balansera sig och man nån grupp hamnar efter.

Så vad är riskerna med obalans..

först och främst är det ur brandsynpunkt, en bms kan inte avgöra varför en grupp hamnat ur balans.
Det kan vara så att det är några batterier som är skadade och då är det bättre att bryta istället för att chansa.

Sen finns det sämre bms:er utan balansering som endast mäter plus och minus.

Har du då en skadad grupp eller en grupp som hamnat efter så skiter laddaren och bms:en i det.
Så den pumpar bara på tills batterier uppnår volten den ska bryta vid.

Så då kan en/flera grupper bli överladdade till långt över 4.2v medans nån grupp ligger under 4v. Ett överladdat batteri är en väldigt hög brandrisk.

Ni kanske kommer ihåg Hoverboardsen som det var ett jäkla hallå om som brann.

Det berodde på flertalet saker oftast i kombination:

1: skitbatterier från kina
2: batterierna hade inga bms/billiga bms utan brytfunktion för överladdning, cell balansering,temperaturbryt, etc.
3: Skitladdare som inte hade någon brytfunktion för överladdning etc. vilket i kombination med ovanstående gjorde att det var som upplagt för brand.

De som säljs idag har allt detta med hängslen och livrem, likaså elscootrar som inte är grå importerade.
Tack för en bra förklaring, det ger en förståelse att bms fyller en viktig funktion.

Tänkte på det du skrev om balansladdningen skulle bli avbruten.
Jag har en timer till min laddare (timern är kopplad till en rad apparater jag inte vill ha på dygnet runt) och den bröt efter 2h, tror laddtid normalt är 90min.
Om timern slagit av innan batteriet var färdigladdat så kan detta gjort att det blivit obalans.
Känns hursomhelst inte helt stabilt att ett batteri kan bli sabbat av detta, strömavbrott eller någon drar ur fel kontakt etc.
Isf hade man önskat en rekonditioneringsfunktion i laddaren och går inte denna att uppfylla efter typ 3 försök så spärras batteriet.
 
Thomas59 Thomas59 skrev:
Har ingen lösning på ditt problem men snubblade över en svensk yt-kanal från ett företag som verkar ha koll oå det här med batterier. Testa att kontakta dem.

[länk]
Dom verkar mest hålla på med elcyklar men det är ett kanontips för det håller jag också på med!
Tror nästan det blir billigare att köpa ett nytt Makitabatteri, mest frustrerande att ett chip för typ 50spänn ska vara anledningen...
 
  • Gilla
  • Ledsen
Thomas59 och 1 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Ja, jag brukar ladda upp batterierna för att sen dra ut de med min discharger när jag vet att de inte kommer användas på länge.
Man ställer bara in vid vilken volt den ska bryta.

[länk]




Jag brukar köra med Daly BMS:er till mina olika batteribyggen och enligt deras specifikationer så börjar den balansera först vid 4.13.

[länk]

Men det är som du säger olika för olika bms så för att vara säker behöver man kolla upp databladet själv.
Jag är djupt imponerad över ert kunnande och engagemang.

Själv har jag inte det tålamodet eller intresset. Men ni har ökat min förståelse hur det hänger ihop. Om någon är intresserad av mitt batteri så varsågod =)
 
J JFrisk skrev:
Bra sammanfattning!

För att ställa till det lite för oss hobbyanvändare är det ju dessutom obra att hålla batterierna i förvar med 100% laddning, ca 50% verkar rätt optimalt, men om balanseringen först träder i kraft vid full laddning blir det ju svårt. Celler får inte gå under min-spänning, då tar de direkt skada och fulla celler kan man tänka lite som en ballong, en ballong som ligger uppblåst till max en längre tid tappar spänsten.

Önskar det fanns en "storage" knapp på laddaren(likt hobbex-varianten nämnd ovan)

Detta gäller lithium och skiljer dessutom mellan olika kemier även där.
Ja, lägre volt skulle jag också vilja ladda till. Dock tänker jag att batterier man inte känner till hur mycket de skälvurladdar, vill man möjligen lägga undan med högre än 50% så risken är mindre att de laddar ur för mycket. Ett 80% steg på laddaren tänker jag vore optimalt, för att att batterierna också ska hålla många flera laddcykler. Men också som sagt bättre för långlagring.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Ja, jag brukar ladda upp batterierna för att sen dra ut de med min discharger när jag vet att de inte kommer användas på länge.
Man ställer bara in vid vilken volt den ska bryta.

[länk]
Jag brukar köra med Daly BMS:er till mina olika batteribyggen och enligt deras specifikationer så börjar den balansera först vid 4.13.

[länk]

Men det är som du säger olika för olika bms så för att vara säker behöver man kolla upp databladet själv.
Aha, ja då får du det förstås exakt.

Tack för info om BMS! Ja, 4,13 kommer jag ju inte upp i, så säkrast att fullladda ibland. Ja, de BMSerna såg ju rejäla ut. Funderat på att byta i mina cykelbatterier till något jag har koll på att det är bra. Men de du länkar till tar för stor plats i Hailong batterilådorna jag har. Bara inklämt ett platt kretskort som BMS i dem.
 
P Petterzon skrev:
Är det någon här som provat "piratbatterier" som man hittar till halva priset av Makitas.
Hittade detta på Ali, vet inte om det är Makita original.
Några erfarenheter?

[länk]
Jag har inte testat. Har köpt andra prylar på Ali som varit fejk dock. Men också sådana som så långt jag kan se varit äkta varor.
Detta skulle jag dock nog inte köpa då rätt få köpt och bara en review.
Som redan nämnts är en viktig sak att tänka på också att denna typ av batterier kan börja brinna rätt kraftigt. Även märkes. Men sådana som riskerar att vara fejk är ännu mer riskabla. De batterier jag köper från Kina är jag ännu mer noga att ladda på ett ställe där få saker i dess närhet kan ta eld. I mitt fall i pannrummet då det är ett lite mer brandskyddat rum. Direkt ovanför landstället har jag en brandvarnare. Men helst skulle jag vilja ha plåtskåp med väl avskilda fack och rökutsug till skorsten. Detta för både laddning och förvaring av både kina och märkes samt gamla laptopar. Förstås är detta lite overkill då risken för åtminstone märkes inte är så hög, Men jag skulle ändå sova lite bättre.
 
  • Gilla
Petterzon
  • Laddar…
Snailman
För några år sedan köpte jag en del lösa celler Li-ion från Kina, det varierade ganska kraftigt vilken kapacitet de hade i verkligheten jämfört med vad de angav, de med liten verklig kapacitet vägde väldigt lite jämfört med de med större kapacitet.

Jag letade sedan i recensionerna, en del var gjorda av sådana som hade en likadan kinaladdate som jag skaffat, den kunde man ladda fullt med och sedan testa vilken kapacitet batteriet hade i verkligheten genom att laddaren laddade ur det.

Dessa batterier använder jag i ficklampor och har använt dem kontinuerligt i flera år utan problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.