Hej!

Vi är 2 studenter som genomför ett examensarbete i samarbete med Bahco, där vi kommer utveckla ett handtag till deras verktyg. Studien syftar i att förstå användaren - och att få möjligheten att ta del av era åsikter skulle vara guldvärt! Enkäten kommer ta ca 3 minuter att genomföra. Alla svar är anonyma, era tankar och synpunkter kommer ha stor påverkan på resultatet!

Tack i förväg!

https://forms.gle/KJhk4beKR2ryh9b78
 
Har svarat på enkäten, kul att se nån som faktiskt ansträngt sig för att göra något...

Ska man vara krass så tror jag inte handtag för tigersågsblad är lämpliga som nån form av "outdoor" - verktyg...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Vi är 2 studenter som genomför ett examensarbete i samarbete med Bahco där vi kommer utveckla ett handtag med tigersågblad. Sågen ska vara manuell samt vara hopfällbar med mekanisk låsning för att skapa en kompakt produkt.

Vi skulle vilja förstå användaren samt vilka bekymmer och problem som kan uppstå vid användning av sågar. Här vill vi föra frågan vidare till er - har ni några bekymmer med “vanliga” sågar och isåfall vad? Samt, vad önskar ni att en nya produkt uppfyller?



OBS! För att förtydliga så ska en liknande produkt till bilden utvecklas, men vi är intresserade av era åsikter oavsett om dessa involverar liknande sågar eller inte!

k8Wd3ZjmFzFNcLbl2jYpExW5gJa-DLZTd1XY17v-VSgryMZ7NpP0Mi1jwISEosw0Brjf2XwjsNzunopdnvhnxqZYOQ4ppMTSv2Q2bB4pGDPF47NVs67HzMPPHnZYM0TDJkQNiYYaLsJ8LKSDHOtVPg
 
Finns verkligen Bahco fortfarande som företag?
 
  • Haha
Valterw
  • Laddar…
Jag som glad amatör, tänker:

En tigersåg används ofta för att ex. kapa ett rör så nära väggen det kommer ut ur som möjligt, eller ngt annat än ett rör. Då kör man med fördel med bladet pressat mot väggen, alltså något böjt. Med maskin är det OK, maskinen är relativt stillastående mot väggen, det är bara bladet som rör sig.

Men om man skulle göra något liknande med en manuell handsåg, så tror jag att man lätt skrapar handen mot väggen, med skrubbsår som följd. Så om handtaget kan ha någon form av handskydd, så tror jag det kan vara bra. Kanske räcker med något utstickande som tar i väggen istället för handen.
 
  • Gilla
Valterw
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Finns verkligen Bahco fortfarande som företag?
Hahah jajamensan
 
Det finns ju grensågar men där kan man nog inte byta blad
 
  • Gilla
Valterw
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag som glad amatör, tänker:

En tigersåg används ofta för att ex. kapa ett rör så nära väggen det kommer ut ur som möjligt, eller ngt annat än ett rör. Då kör man med fördel med bladet pressat mot väggen, alltså något böjt. Med maskin är det OK, maskinen är relativt stillastående mot väggen, det är bara bladet som rör sig.

Men om man skulle göra något liknande med en manuell handsåg, så tror jag att man lätt skrapar handen mot väggen, med skrubbsår som följd. Så om handtaget kan ha någon form av handskydd, så tror jag det kan vara bra. Kanske räcker med något utstickande som tar i väggen istället för handen.
Toppen feedback! Tack!
 
Bahco har väl lämnat Enköping. Skulle bli förvånad om de fortfarande tillverkar några verktyg i Sverige
Handbok för verktyg, två tecknade figurer, en med verktyg i famnen, text "BAHCO Verktygshandbok" ovanpå.
 
Nu har jag redan svarat i er andra tråd, ni kanske kan be @Marlen Eskilsson att slå ihop dem så blir det lite överskådligare ..

Jag ser inte syftet med att kombinera tigersågsblad med "hopfällbarhet" .. "grensågarna" som ni visar på flera bilder i enkäten har ju inte löstagbara (eller troligen inte ens utbytbara) blad ...

Ska jag packa ner handtaget vore det ju bättre med en smidig fästlösning, eftersom handtaget måste skydda hela bladet i hopfällt läge, och tigersågsblad ser ut från såhär;
Sågblad, märkt "Makita", för trä- och metallkapning, med tandad kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till såhär;
Ett blått tigersågsblad för betong, märkt med specifikationer och varumärke, med karbidtänder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Jag vill backa bandet och istället ställa frågan "varför vill jag ha en hopfällbar 'tigersåg'"? Vad är problemet jag vill lösa med den funktionen? Det kan i sin tur ge svar på frågor kring utformning.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Jag vill backa bandet och istället ställa frågan "varför vill jag ha en hopfällbar 'tigersåg'"? Vad är problemet jag vill lösa med den funktionen? Det kan i sin tur ge svar på frågor kring utformning.
Det är väl snarare "varför vill jag kunna såga manuellt med tigersågsblad?". Att den skall vara ihopfällbar håller jag med om, är en tveksam funktion. Bladet måste ju ändå gå att ta loss, och med tanke på längd, bredd osv på tigersågsblad, så skulle ett handtag som kan rymma ett sådant blad bli orimligt klumpigt, man vill inte behöva ha ett 35 cm långt handtag som är 10cm tcjockt/brett att hålla i när man handsågar.

Svaret på frågan om varför man skulle vilja handsåga, kan väl handla om att man inte får plats med en tigersåg, eller att den är för dyr (men jag misstänker att ett handtag från Bacho kan kosta som en billig tigersåg...).
 
H hempularen skrev:
Det är väl snarare "varför vill jag kunna såga manuellt med tigersågsblad?". Att den skall vara ihopfällbar håller jag med om, är en tveksam funktion. Bladet måste ju ändå gå att ta loss, och med tanke på längd, bredd osv på tigersågsblad, så skulle ett handtag som kan rymma ett sådant blad bli orimligt klumpigt, man vill inte behöva ha ett 35 cm långt handtag som är 10cm tcjockt/brett att hålla i när man handsågar.

Svaret på frågan om varför man skulle vilja handsåga, kan väl handla om att man inte får plats med en tigersåg, eller att den är för dyr (men jag misstänker att ett handtag från Bacho kan kosta som en billig tigersåg...).
Exakt. Och om det är så att man inte kommer åt med en tigersåg vill man ha ett så smalt och kort handtag som möjligt, annars är det ju lika mycket i vägen. Och då får man inte längre plats med funktionen "ihopfällbar".

Ser inte riktigt poängen med produkten.

Är förresten tigersågblad lämpliga att såga manuellt med? Utformar man sågblad för att vara antingen handjagade eller maskinkörda? Om man måste ha speciella sågblad och inte bara de man redan stoppar i sin tigersåg, så är det absolut ingen vits.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tigersåg är oftast det dyraste alternativet när något skall kapas. Bladens pris kontra hållbarhet gör att kap per krona blir relativt högt. Därför använder jag sällan tigersåg och ser tigersågen som en nödlösning.

Att ha en hållare för att kunna handsåga med ett tigersågblad skulle bli en nödlösningarnas nödlösning.
Möjligen skulle jag kunna tänka mig att köpa en handhållen hållare om den var väldigt billig men ändå någorlunda robust.
Jag har har oftast några tigersågsblad liggandes i firmabilen, men det är inte alltid tigersågen ligger där. Tigersågbladen går förvisso såga med utan vare sig såg eller hållare när nöden kräver. Men en hållare skulle kunna vara bekvämt i de lägen jag måste kapa något och glömt alla andra sågar hemma.

Angående enkäten:
Hur kan man ställa frågan: "Vilka av dessa sågar finner du estetiskt tilltalande?" och därefter fråga varför man valde de sågarna?
Svaret på den senare frågan är att man valde de sågarna för att man fann dem estetiskt tilltalande.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.