Är det någon som använt en sådan maskin?????

En såndär med ett litet handtag som ångar lite så ska tapeten lossa från väggen.
skulle vara kul och veta om den funkar bra....

Har massor av tapet som ska bort
 
Har använt en sådan en gång. Fungerar hyfsat om underlaget är bra, ena rummet blev bara en sörja av tapeten, men det hade det nog blivit oavsett vilken metod vi använt där. Det är jobbigt att ta ner gammal tapet så allt som underlättar är bra. Även med ångmaskin tar det lång tid. Vi hyrde en proffsmaskin över en helg.
 
ok, vad kostar en proffsmaskin att hyra och hur funkar den?
 
Hej

Vilken bra tråd! har idag köpt ett hus så vi har massa tapeter att riva... Så jag lånar denna tråd lite och hoppas på mycket bra tips.!:):)
 
Köpte faktiskt en tapetborttagare i går, ska bara se till att komma till skott nån jä**a gång... Vad jag har hört ska denna maskin fungera och göra detta dundertråkiga underarbete mycket enklare!
 
Hej
Hyr den i din färghandel för runt en hundring.
Anders
 
Visst funkar den hyfsat men det är lite tidskrävande och det blir varmt och fuktigt i rummet. Fast stå och riva små "frimärken" är inte så skoj heller. Kolla där du hyr om det finns en "piggroller" som performerar ytan på tapeten, då kommer ånga in lättare och kan lösa upp limmet.

Alternativet är ju att limma upp en tjockare glafiberfilt (EasyCover, Återställaren, Rätt&Slätt och allt vad dom heter). Då slipper man allt söl och spacklande för att få en bra vägg. Testade den när jag tapetserade mitt matrum, helt perferkt.
 
Jag plockade upp en ångmaskin på Jula för typ 150 spänn.
Det tar lite tid men det går väldigt bra att ta bort 3 tapetlager i ett drag.
 
  • Gilla
Rikard Pommert
  • Laddar…
Har också köpt en billig, på silvan i mitt fall. Funkar utmärkt trots många lager tapet. Kan intyga att det blir väldigt fuktig i rummet - vädra!
 
Köp inga tapetborttagare, tar bara tid för att ånga på skiten på tapten, + måste hålla maskinen ett tag på ett litet ställe. Tänk er ett helt vardagsrum. Bättre och torrskrapa allt som går och sedan köra med en Gardena spruta eller liknande ogräs spruta med vatten i. Blöta några gånger och sedan skrapa loss. ( Jobbar som målare så ja vet ) ;)
 
Vitalij skrev:
Köp inga tapetborttagare, tar bara tid för att ånga på skiten på tapten, + måste hålla maskinen ett tag på ett litet ställe. Tänk er ett helt vardagsrum. Bättre och torrskrapa allt som går och sedan köra med en Gardena spruta eller liknande ogräs spruta med vatten i. Blöta några gånger och sedan skrapa loss. ( Jobbar som målare så ja vet ) ;)
Well, om man tar betalt per timme kanske det är en bra metod... för att tjäna några extra slantar..... ;)

Vanlig blomspruta med vatten (provade också med tvålvatten) var det första jag provade. Funkade det? Jodå, men inte inärheten så bra som med ångmaskinen. Här gick det mycket fortare med ångmaskinen och det blev dessutom helt rent på väggen, även klistret försvann. Ånga med ena handen och skrapa med den andra.

Vad som funkar bäst beror säkert på vad det är för tapeter som sitter där osv.
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
Har testat Jula varianten, den gjorde det enklare och var rolig att använda. Jag hade aldrig tapetserat förut men det blev kanon. För mig var det värt 299:-
 
Någon som testat Jula varianten eller liknande på en murstock?

Vi har rivit frimärksstora bitar från muren nere där kaminen ska installeras i höst, men har kvar muren uppe (i vårt blivande sovrum)...

Va tror ni, funkar det med en 'billig ångmaskin' på puts/murstocken? :)
 
Har själv tagit bort mängder av tapet (en hel lght med 9 lager) med 'ångmetoden' och det funkar. Det är lite slitigt att hålla ångmaskinen över ett ställe10 s för att därefter skrapa med en bredspackelspade men det blir rent ända in på väggen. Ställd in för samma uppgift igen skulle jag dock prova blötläggning (mängder av tapetklister och vatten som rollas upp och täcks av byggplast mot väggen). Det vore kul att se om det funkar lika bra.
 
Nu är vi igång med tapetrivning i vardagsrummet! Fruktansvärt mycket tapeter, men jag och sambon är överens om att tapetborttagaren gör arbetet mycket lättare! Denna ångmaskin är värd sin vikt i guld vid detta tråkiga, men ack så nödvändiga göra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.