Hej,

Avser att bygga ett lite mer ordentligt förråd i sommar i snözon 3 och nu sitter jag och planerar bygget. Det ska vara pulpettak och det kommer vara 4m från vägg till vägg sen ytterligare utstick på ca 30cm per sida på takbalkarna, totalt 4,6 långa takbalkar med 45x220 C24. Nu har jag räknat lite i Svensktträ:s Dimensioneringsprogram och det ser inte helt optimalt ut. Om jag sätter 30cc så går det bra men inte helt optimalt.
f0b48afe-44d3-4238-93b9-afdb9dd6c4a0 Arkitektonisk ritning av enkel struktur, möjligtvis ett uthus eller rum, med måttangivelser och en fönsterliknande figur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu undrar jag hur mycket mer kan en nedan konstruktion med pulpettak tåla om man sätter in en tvärslå mellan takbalk och hammarband? Jag har tänkt mig något sånt här där jag för varje takbalk lägger en 45x120 regel mellan hammarbanden och på den sätter en tvärgående regel som extra stöd för takbalken. Skulle de ge tillräckligt med support för att kunna sätta takbalkarna med 60cc?
Ritning av takkonstruktion med dimensionerade reglar och takbalkar, samt förstärkningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller behöver jag ytterligare support för att det ska bli hållbart? Typ som den här:
En teknisk ritning av en träkonstruktion, förmodligen en takstol, med måttangivelser.
 
A achtin skrev:
Hej,

Avser att bygga ett lite mer ordentligt förråd i sommar i snözon 3 och nu sitter jag och planerar bygget. Det ska vara pulpettak och det kommer vara 4m från vägg till vägg sen ytterligare utstick på ca 30cm per sida på takbalkarna, totalt 4,6 långa takbalkar med 45x220 C24. Nu har jag räknat lite i Svensktträ:s Dimensioneringsprogram och det ser inte helt optimalt ut. Om jag sätter 30cc så går det bra men inte helt optimalt.
[bild] [bild]

Nu undrar jag hur mycket mer kan en nedan konstruktion med pulpettak tåla om man sätter in en tvärslå mellan takbalk och hammarband? Jag har tänkt mig något sånt här där jag för varje takbalk lägger en 45x120 regel mellan hammarbanden och på den sätter en tvärgående regel som extra stöd för takbalken. Skulle de ge tillräckligt med support för att kunna sätta takbalkarna med 60cc?
[bild]
Eller behöver jag ytterligare support för att det ska bli hållbart? Typ som den här:
[bild]
Kan du inte gå upp i dimension istället på takbalkarna? Misstänker att det blir både enklare samt tryggare.

/Krille
 
K Krille4 skrev:
Kan du inte gå upp i dimension istället på takbalkarna? Misstänker att det blir både enklare samt tryggare.

/Krille
Tänkte jag skulle försöka hålla mig till normaldimensioner om möjligt. Kollat på limträbalk men tror priset drar iväg om jag väljer det alternativet. Har dock inte räknat på det än. Så nyfiken på om en extra regel som stöttar ger tillräckligt med support..
 
Måste bara fråga, har du räknat på 4 m mellan stödpunkterna eller totala längden 4,6m?
Annars det ju ditt förslag 2 som är den vanliga konstruktionen.
 
M Mellanbarn skrev:
Måste bara fråga, har du räknat på 4 m mellan stödpunkterna eller totala längden 4,6m?
Annars det ju ditt förslag 2 som är den vanliga konstruktionen.
Jag räknade 4m mellan stödpunkterna.
Hur mycket mer "bärkraft" ger förslag två skulle du säga? Tillräckligt från att gå från 30cc till 60cc?
 
M Mellanbarn skrev:
Läste bara lite fort, 4,5m med vanligt konstruktionsvirke, 4-8m med den konstruktionen.
[länk]

Men du verkar ju ha räknat enligt dina förutsättningar så du vet bättre än jag
Får andra värden i deras verktyg. Kanske enklast att köra 30cc trots allt.
 
Kan du inte öka takets vinkel, då borde 9" virket räcka bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.